• 3
  • 4
2008-05-21, 01:42
Medlem
Sen måste man också vara född i Sverige för att kunna jobba på en svenska ambassad, så kommer TS ifrån balkan kan det bli problem redan där oavsett om han lär sig stava eller inte.
Citera
2008-05-21, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katyn
Sen måste man också vara född i Sverige för att kunna jobba på en svenska ambassad, så kommer TS ifrån balkan kan det bli problem redan där oavsett om han lär sig stava eller inte.

även om man är svensk medborgare?
Citera
2008-05-21, 08:36
Medlem
Citat:

Nej, detta stämmer inte. Jag känner flera som är födda utomlands som jobbar på ambassader. Dock måste man vara svensk medborgare, men det är helt ok att vara medborgare i flera länder. Känner en kille som jobbar på en ambassad som är medborgare i tre länder faktiskt.
Citera
2008-06-02, 17:50
Medlem
Besökte en ambassad för inte särskilt länge sedan och frågade kvinnan, eller snarare tjejen eftersom hon verkade ganska ung, vilken utbildning och dylikt hon hade. Hon var tingsmeriterad jurist med ytterligare en magisterexamen vid sidan om. Det kunde också varit kandidatexamen. Men, det lät föga imponerande!

Så, det krävs både utbildning, arbetslivserfarenhet och språkkunskaper. Om ens då vet jag inte vilka chanser man har! Det verkar som sagt vara ganska svårt att komma in på UD!
Citera
2008-06-02, 17:51
Medlem
Holly Golightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmed
Besökte en ambassad för inte särskilt länge sedan och frågade kvinnan, eller snarare tjejen eftersom hon verkade ganska ung, vilken utbildning och dylikt hon hade. Hon var tingsmeriterad jurist med ytterligare en magisterexamen vid sidan om. Det kunde också varit kandidatexamen. Men, det lät föga imponerande!

Så, det krävs både utbildning, arbetslivserfarenhet och språkkunskaper. Om ens då vet jag inte vilka chanser man har! Det verkar som sagt vara ganska svårt att komma in på UD!

Detta räckte alltså inte till för att imponera på dig?
Citera
2008-06-02, 18:02
Bannlyst
TS, du behärskar ju inte ens det svenska språket väl. Men livet är till för att drömma för vissa.
Citera
2008-06-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holly Golightly
Detta räckte alltså inte till för att imponera på dig?

Haha, det imponerande mer än väl! Uttryckte väl mig en aning... fel!
Citera
2008-06-02, 18:56
Medlem
Nepotism, det enda sättet!
Citera
2010-08-31, 09:27
Medlem
givves avatar
Det bästa är om man läser på handels och blir framgångsrik, gärna kombinerat med ett politiskt intresse, juridik tror jag nästan är ännu bättre, arbeta i 10 år och göra sig ett namn.

Eller så kan du göra som mona sahlins hordotter, få plats på ambasaden i Washington vid 23 års ålder fastän du inte kan ett smack, men vad gör inte en gula bländkedjerökande fitta för sin lilla hordotter?
Citera
2010-08-31, 13:22
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Sen måste man också vara född i Sverige för att kunna jobba på en svenska ambassad

nej, jag vet ambassader utomlands som har ett par svenska damer samt en lokalt anställd som inte ens talar svenska.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in