2008-05-19, 18:36
Medlem
Alla har vi våra favorit ingredienser till hamburgaren.
Själv gjorde jag en fett god igår:
  • Rydbergs Mangoraja
  • MAX Frisco bröd
  • Rostad lök
  • Ketchup
  • Och såklart själva biffen á la Coop
Helt INSANE gott! Lägger man till lite ost och kanske en tomatskiva så kan nog det bli pricken över i:et. Får testa det nästa gång

Så nu undrar jag, hur gör ni era?
Citera
2008-05-19, 18:51
Medlem
Grim_Reapers avatar
Lägg på ingredienserna i ordning.
  • Hamburgerbröd från Korvbrödsbagarn (låt brödet få lite färg i stekpannan)
  • Johnny's [sic] senap
  • Rå lök
  • Tomatskivor
  • Kruksallad
  • Hamburgare med så högt köttinnehåll som möjligt
  • Ostskivor
  • Rökt skinka som man brynt lite i stekpannan
  • Ketchup

Vill man ha en riktig kaloribomb som känns ännu mer i ådrorna så kan man lägga till ett halvt stekt ägg också. Stick ner en tandpetare i skiten så att den inte glider isär!
Citera
2008-05-19, 18:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Alla har vi våra favorit ingredienser till hamburgaren.
Själv gjorde jag en fett god igår:

Så nu undrar jag, hur gör ni era?
Det här receptet har jag presenterat några ggr tidigare.

Ingredienser:
• 600 g nötfärs/fläskfärs blandning (60/40)
• 60 g smörstekt lök
• 2 äggvitor
• 1 msk lönnsirap
• 1 msk Worcestersås
• 3 tsk grovmalen sv. peppar
• 1 tsk finmalen sv. peppar
• 1 dl vatten
• 1 tsk neutral senap
• 2 tsk liquid smoke
• Sv. peppar
• Salt
• Olja och smör till stekning

Arbetsgång:
Dela köttfärsen i två delar. En på 400 g och en på 200 g. Den på 400 g körs i mixer/blender tills den är helt slät. Om smeten verkar vara för tjock så tillsätter man mer vatten.

Tillsätt nu till den lösa (!) färsen resten av ingredienserna förutom den grovmalda, äggvitorna, sv. pepparn och liquid smoke. Glöm inte att peppra och salta. Ställ in gen i kylen i minst en halvtimme.

Den andra delen på 200 g skall nu adderas med lättvispade äggvitor, den grova pepparn och liquid smoke samt lite salt och peppar.

Hetta upp en stekpanna (helst traditionell) eller grill. Blanda mycket försiktigt båda färserna ihop. Mycket försiktigt! Bara vänd in den grova färsen i den släta med en slickepott. Poängen är att ge köttet olika konsistens och därmed skapa en unik smakupplevelse.

Forma nu 3 hamburgare. Enklast är att göra detta genom att pressa köttet mellan två assietter.

Hetta upp en stekpanna och skvätt i lite neutral matolja samt en klick smör. Kör på medelvärme!

Lägg i hamburgarna. Nu kommer själva knorren . Lägg en flat tallrik över hamburgarna och fyll den med vatten så att vattnet täcker upp till hälften av tallrikens volym.

Vänd på burgarna efter ca 3 minuter på första sidan. Var försiktig så att du inte spiller vattnet i tallriken ini pannan! Placera tillbaka tallriken på de vända hamburgarna och stek i ytterligare 2 minuter eller tills hamburgarna är färdiga.

Ta bort tallriken, häll av vattnet, ta ut hamburgarna och låt dem vila under en alufolie i ca 4 minuter.

Servera på traditionellt vis eller enligt dina egna preferenser.

~Paul~
Citera
2008-05-19, 21:06
Medlem
__carls avatar
Färdiga, frusna hamburgare är ju fruktansvärt äckliga :S

De enda goda färdigförpackade hamburgarna jag har ätit är Icas, som är gjorda av riktig köttfärs, och som finns i köttdisken.
Citera
2008-05-19, 21:36
Medlem
Sjuka burgare.

1 kg entrecote
2 ägg.
kryddor.

Mal entrecoten blanda med ägg och kryddor gör hamburgare.

Tillbehör:
Tomat (skivor)
Gurka (hackad)
Keso
Sweet baby ray bbq sauce
hackad isbergssallad
Bröd (antingen vanliga fullkorns bröd från korvbrödsbagarn, eller hembakade GI bröd)
Citera
2008-05-19, 22:45
Medlem
Continental Ops avatar
käkade kycklingburgare i helgen som de hade rea på på willys, 29 spänn kilot
3 burgare
6 skivor willys grovtoast rostat
lite lagrad prästost
rödlök
tomat
ketchup
skånsk senap
hamburgerdressing

jävligt smarrigt, rostat bröd är fan så mkt bättre än vanligt hamburgerbröd och mkt billigare
Citera
2008-05-20, 09:44
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil23j
Sjuka burgare.

1 kg entrecote
2 ägg.
kryddor.

Mal entrecoten blanda med ägg och kryddor gör hamburgare.

Tillbehör:
Tomat (skivor)
Gurka (hackad)
Keso
Sweet baby ray bbq sauce
hackad isbergssallad
Bröd (antingen vanliga fullkorns bröd från korvbrödsbagarn, eller hembakade GI bröd)

Det här med ägg i burgarna finner jag jävligt mystiskt. Det drar ju ner smaken en hel del och fyller en funktion som inte är nödvändig. Visst att det kan vara bra med lite ägg i burgare med massa jox i, men till rent kött, framförallt entrecote, känns det lite som skändning. Klarar man inte av att grilla/steka en burgare på ren färs utan att först ha blandat ägg i smeten har man ta mig fan inget i ett kök att göra. Lider du av reumatism ber jag om ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in