Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Alla har vi våra favorit ingredienser till hamburgaren.
Själv gjorde jag en fett god igår:
Så nu undrar jag, hur gör ni era?
Det här receptet har jag presenterat några ggr tidigare.
Ingredienser:
• 600 g nötfärs/fläskfärs blandning (60/40)
• 60 g smörstekt lök
• 2 äggvitor
• 1 msk lönnsirap
• 1 msk Worcestersås
• 3 tsk grovmalen sv. peppar
• 1 tsk finmalen sv. peppar
• 1 dl vatten
• 1 tsk neutral senap
• 2 tsk liquid smoke
• Sv. peppar
• Salt
• Olja och smör till stekning
Arbetsgång:
Dela köttfärsen i två delar. En på 400 g och en på 200 g. Den på 400 g körs i mixer/blender tills den är helt slät. Om smeten verkar vara för tjock så tillsätter man mer vatten.
Tillsätt nu till den lösa (!) färsen resten av ingredienserna förutom den grovmalda, äggvitorna, sv. pepparn och liquid smoke. Glöm inte att peppra och salta. Ställ in gen i kylen i minst en halvtimme.
Den andra delen på 200 g skall nu adderas med lättvispade äggvitor, den grova pepparn och liquid smoke samt lite salt och peppar.
Hetta upp en stekpanna (helst traditionell) eller grill. Blanda mycket försiktigt båda färserna ihop. Mycket försiktigt! Bara vänd in den grova färsen i den släta med en slickepott. Poängen är att ge köttet olika konsistens och därmed skapa en unik smakupplevelse.
Forma nu 3 hamburgare. Enklast är att göra detta genom att pressa köttet mellan två assietter.
Hetta upp en stekpanna och skvätt i lite neutral matolja samt en klick smör. Kör på medelvärme!
Lägg i hamburgarna. Nu kommer själva knorren

. Lägg en flat tallrik över hamburgarna och fyll den med vatten så att vattnet täcker upp till hälften av tallrikens volym.
Vänd på burgarna efter ca 3 minuter på första sidan. Var försiktig så att du inte spiller vattnet i tallriken ini pannan! Placera tillbaka tallriken på de vända hamburgarna och stek i ytterligare 2 minuter eller tills hamburgarna är färdiga.
Ta bort tallriken, häll av vattnet, ta ut hamburgarna och låt dem vila under en alufolie i ca 4 minuter.
Servera på traditionellt vis eller enligt dina egna preferenser.
~Paul~