2008-05-19, 17:32
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Man gör egentligen bäst i att inte umgås med människor man anser vara idioter.

..absolut. Tyvärr uppstår ibland problem när man bara måste - som med chefer, släktingar o dylikt krafs.

Om man nu inte kan ge dom den i tvåan, varken bokstavligt eller bildligt, har man problem.

I mitt fall tror jag att jag avsätter ett slutet rum i hjärnan för umgänge med de här typerna. Efteråt sas formaterar jag om den delen av skallen för att glömma så fort som möjligt.
Citera
2008-05-19, 18:19
Medlem
påves avatar
Citat:
Jo, men liknande argument används ju av olika religiösa grupper/personer. Ingen logik eller inga fakta biter, egna upplevelser värderas högre. Och de anser att de har rätt och kommer gå segrande genom livet.

Jag vet att jag borde kunna strunta i det, men det går bara inte...

Om du är tillräckligt satsig kanske det hjälper att ta hjälp av andra och konfrontera personen tillsammans, men om personen har mer makt än vad du har (tex. din chef) kanske det slutar med att ni straffas för det. Svår sits, bästa vore ju som sagt att undvika personen.
Citera
2008-05-19, 18:38
Medlem
räkmustarns sons avatar
Citat:
..absolut. Tyvärr uppstår ibland problem när man bara måste - som med chefer, släktingar o dylikt krafs.

Pick your fights with care, som en engelsman skulle säga. Man kan ge sig in i debatt med en idiot man inte har en viktig relation ihop med. Men man bör tänka sig för innan man ger sig i kast med att utmana sin djupt religiösa personalchefs världsbild; visst, du kanske lyckas upplysa honom men kanske inte. Och gör du inte det kommer han minnas DIG som en idiot. Kort sagt, du ska vara beredd på att ta konsekvenserna av att gå förlorande ut ur diskussionen med en idiot - oftast är det just det som blir fallet!

Det enda som kan bita på en idiot är hård, lättförstådd fakta. Även en idiot som svänger sig med avancerade termer blir lättare övertygad av enkla, lättförstådda argument. Finns det dessutom åskådare som inte är insatta i diskussionen så fårstår de dina argument lättare än idiotens, och de tar ditt parti, eller åtminstånde inte idiotens. Men grunden är fakta, använd fakta som inte lätt kan motsägas. Undvik att dra upp argument som kanske inte håller eller använda osäkra källor.
Citera
2008-05-19, 19:03
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av räkmustarns son
Pick your fights with care, som en engelsman skulle säga...

Det beror också på hur överlägsen du känner dig idioten. "Vänlig, men bestämd" är ett slitet uttryck som kan fungera ibland.

Ett annat tips vad gäller typ trilskande personalchefer man vill manipulera, är att sätta just lagom med tankar i huvet på dem för att de ska tro att de själva kommer på just den idén du tänkt genomföra. Idioter tycker om att tro att de är smarta.
Men det gäller att gå balansgång här. Du får absolut inte verka överlägsen. Då konfronteras idioten omedelbart med sin idioti och slår bakut direkt när han inser vilken idiot han är. Idioter är känsliga varelser. Låt oss behandla dem varsamt.
Citera
2008-05-19, 19:07
Medlem
När jag läser titeln "argumentera med en idiot" tänker jag på alla debatter med ID-anhängare.
Citera
2008-05-19, 19:21
Medlem
Mullvadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
/../
Men det gäller att gå balansgång här. Du får absolut inte verka överlägsen. Då konfronteras idioten omedelbart med sin idioti och slår bakut direkt när han inser vilken idiot han är. Idioter är känsliga varelser. Låt oss behandla dem varsamt.
Låter precis som jag brukar göra. Ge ett vänligt intryck och gå snabbt ner till deras nivå. Höj därefter svårighetsgraden successivt tills det verkligen syns hur det ryker ur öronen på dem och gå sedan snabbt ner igen tills de har återhämtat sig. Upprepa. Mycket tillfredställande.
Citera
2008-05-19, 19:25
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
När jag läser titeln "argumentera med en idiot" tänker jag på alla debatter med ID-anhängare.
Visste väl att jag inte var ensam
Citera
2008-05-19, 19:43
Medlem
Trentznors avatar
Citat:

Du tolkade mitt inledande banandebattexempel på ett utmärkt sätt. ID-debatten är ett klockrent exempel.
Citera
2008-05-19, 19:48
Medlem
räkmustarns sons avatar
Citat:

Haha! Samma här! Detsamma gäller UFO-anhängare, homeopat-patienter och sådana som tror att Sylvia Browne är medial på riktigt
Citera
2008-05-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Du tolkade mitt inledande banandebattexempel på ett utmärkt sätt. ID-debatten är ett klockrent exempel.
Än värre är att med drogmotståndare diskutera hurvida svensk narkotikapolitik är lyckad eller ej.

Så länge jag inte känner mig jävligt "hemma" på ett ämne så diskuterar jag inte så mycket, irl :P Jag kan lägga till frågor och någon synpunkt, men oftast lyssnar jag mer än pratar. Förr blev jag ofta förbryllad över hur mycket folk häver ur sig som inte stämmer. Men nu är det mer vanesak. Speciellt efter att man tagit sig ut i arbetslivet och tvingats ta del av "vuxnas" kaffepausdiskussioner. Något som lästs i kvällsposten är fakta osv. Men jag ser inte ner på dem som är så. De förstår ju inte bättre på samma sätt som jag inte förstår bättre
Citera
2008-05-19, 20:06
Medlem
Pseud0nyms avatar
Försök möta personen halvvägs genom att påstå saker, gärna så objektiva faktum som möjligt, som du tror att din motståndare kan hålla med om. Dra därför personen med dig över till din sida genom logiska resonemang. Bara att hoppas att personen i fråga är smart nog att följa med i din tankegång. Exempelvis kan du i detta fall börja med att påstå att det även finns gula och böjda bananer (eventuellt bildbevis är på sin plats här), varpå du kan gå över till att argumentera att de gula och böjda bananerna är fler än de röda och raka eftersom et finns fler bilder på sådana och de är lättare att finna (en tur till erat lokala snabbköp passar in här).

Man måste hålla det väldigt konkret med idioter.
Citera
2008-05-19, 20:25
Medlem
Doktor Ötgers avatar
Ni har massa teorier, men jag ska tala om en sak för er ; det går inte att diskutera någonting överhuvudtaget med en idiot, jag har försökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in