Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Stämmer nog ganska bra det, jag har bara sett det förekomma i en enda manual och det var för UDT/SEAL:s och det var en av dom sämre metoderna dessutom.
Obskyra "halvcivila" skolor som US META -combat exempelvis, vet jag lär ut det, och jag fick själv lära mig några sådana tekniker på en kurs jag gick..det var dock inte den primära metoden så att säga, då den var precis som du säger, ansedd som lite opålitlig, och dessutom lite långsam!! (I just detta fall så stämmer det).
Användes den, så användes den efter att man strangulerat offret medvetslöst, att försöka sig på ett neckbreak direkt ansågs meningslöst.
Heh jo

förövrigt så liknar de verkliga metoderna inte alls det man ser på film, men har ej satt mig in i det hela; fick lära mig att det var en dålig metod; funkar endast bra om man är en jävligt biffig typ som vill bryta nacken på barn.
Och att skolor som US META utbildar det hela säger sig självt; även fast militärer och specialstyrkor dömt ut metoden så är den fortfarande utmärkande för "hollywood bad ass commando" myten så folk betalar säkert gärna för att lära sig det hela.
Man borde göra en tråd med alla dessa myter någongång, i ren mythbusters anda.