• 2
  • 3
2008-05-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Stämmer nog ganska bra det, jag har bara sett det förekomma i en enda manual och det var för UDT/SEAL:s och det var en av dom sämre metoderna dessutom.

Obskyra "halvcivila" skolor som US META -combat exempelvis, vet jag lär ut det, och jag fick själv lära mig några sådana tekniker på en kurs jag gick..det var dock inte den primära metoden så att säga, då den var precis som du säger, ansedd som lite opålitlig, och dessutom lite långsam!! (I just detta fall så stämmer det).
Användes den, så användes den efter att man strangulerat offret medvetslöst, att försöka sig på ett neckbreak direkt ansågs meningslöst.

Heh jo förövrigt så liknar de verkliga metoderna inte alls det man ser på film, men har ej satt mig in i det hela; fick lära mig att det var en dålig metod; funkar endast bra om man är en jävligt biffig typ som vill bryta nacken på barn.

Och att skolor som US META utbildar det hela säger sig självt; även fast militärer och specialstyrkor dömt ut metoden så är den fortfarande utmärkande för "hollywood bad ass commando" myten så folk betalar säkert gärna för att lära sig det hela.

Man borde göra en tråd med alla dessa myter någongång, i ren mythbusters anda.
Citera
2008-05-19, 21:47
Medlem
Tubsockor är bra...

En lös tubsocka kan man ha med sig överallt. Den tar ingen plats, väger ingenting och är helt laglig att ha i fickan. Eventuellt kan man bli betraktad som knepig om man har en lös tubsocka i fickan, men vad fan....
Om man lägger en lagomt stor stenbumling i sockan får man ett effektivt och garanterat tyst och dödligt vapen. En bestämd sving, i skallen, krossar det mesta och är ett snabbt, ruggigt och direkt dödande vapen.
Citera
2008-05-19, 21:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
så folk betalar säkert gärna för att lära sig det hela.

Hmm, hur skall jag ta det??
Citera
2008-05-19, 21:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psrab
En lös tubsocka kan man ha med sig överallt. Den tar ingen plats, väger ingenting och är helt laglig att ha i fickan. Eventuellt kan man bli betraktad som knepig om man har en lös tubsocka i fickan, men vad fan....
Om man lägger en lagomt stor stenbumling i sockan får man ett effektivt och garanterat tyst och dödligt vapen. En bestämd sving, i skallen, krossar det mesta och är ett snabbt, ruggigt och direkt dödande vapen.

Jag hade mycket hellre tagit stenen direkt i handen, eftersom tubsockar har en förmåga att fjädra på ett ytterligt opålitligt sätt (längden varierar på vapnet alltså), när man slår med den.
Citera
2008-05-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Hmm, hur skall jag ta det??

Heh, inte på något vis. Bara menar att skolor som utbildar civila i militära färdigheter kan frestas att utbilda metoder som egentligen inte anses vara bra i militära kretsar, men deras klienter/elever vill gärna lära sig det hela eftersom det är "coolt".
Citera
2008-05-19, 22:39
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Heh, inte på något vis. Bara menar att skolor som utbildar civila i militära färdigheter kan frestas att utbilda metoder som egentligen inte anses vara bra i militära kretsar, men deras klienter/elever vill gärna lära sig det hela eftersom det är "coolt".

Du har PM.

Du behöver inte skriva mer i tråden till mig, om du inte vill, ty jag ser om du svarar ändå.
Senast redigerad av scoremax 2008-05-19 kl. 22:45.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in