2008-05-19, 11:16
Medlem
Det finns någon smart människa som sagt att även om vi kan en massa saker så bör vi inte alltid använda våra kunskaper. Jag tror det handlade om atombomben den gången. Någon som känner igen sig bättre än vad jag gör?
Citera
2008-05-19, 22:11
Medlem
Thrams avatar
Det låter lite som Alvedon reklamen "Om man är stark så måste man vara snäll"
och det ligger ju något i det som bara för att jag t.ex kan klå upp en snubbe på stan så behöver jag inte göra det, eller om jag psykologisk kan knäck någon så den blir fullständigt under kuvad så ger det mig inte rätten att göra det.
Citera
2008-05-20, 23:43
Medlem
estecos avatar
Låter som Einstein, kanske inte mest känd som filosof men sagt många fina saker, han var även engagerad i Manhattan-projektet (det där när de byggde stora bomber av små saker)
Citera
2008-05-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esteco
Låter som Einstein, kanske inte mest känd som filosof men sagt många fina saker, han var även engagerad i Manhattan-projektet (det där när de byggde stora bomber av små saker)

kan du citatet då?
Citera
2008-05-22, 23:48
Medlem
estecos avatar
Nej tyvär så kan jag inte hitta det, kan vara någon annan också men jag skulle tro Einstein.

Har nu letat i böcker och på internet i över två timmar och håller på at ge upp. Jag vet att jag också har hört något liknande men kan för i helvete inte komma ihåg var.
Snälla, lägg upp det här om ni vet för jag är snart självmordsbenägen.
Citera
2008-05-22, 23:52
Medlem
Kheperas avatar
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe."

Så sade i alla fall Einstein en gång, angående just atombomben.
Citera
2008-05-25, 15:37
Medlem
Mortons avatar
Jag kommer att tänka på Robert Oppenheimer, atombombens fader. Han ångrade senare sitt deltagande i atombombsprojektet och blev istället en kritiker. Jag har för mig att han sagt något i stil med vad TS söker. Men jag kan ha fel och jag orkar inte bemöda mig med att leta.

Ett annat namn som ploppar upp i huvudet är Georg Henrik von Wright, finlandssvensk utvecklingskritisk filosof.
Citera
2008-05-25, 16:16
Medlem
CurryCurres avatar
Låter lite grann som ett klassiskt Martin Luther King-citat: Our scientific power has outrun our spiritual power. We have guided missiles and misguided men.
Citera
2008-05-25, 16:29
Medlem
Giorgis avatar
Einstein - "I do not know how world war 3 will be fought, but I do know that world war 4 will be fought with sticks and stones"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in