• 1
  • 2
2008-05-19, 09:53
Medlem
bjohos avatar
Vad är det som är så spännande med den här? Det är en Mora Kniv, emblemet är gissningsvis Dalarnas Landskapsvapen där Mora som bekant ligger. Handtaget ser ut att vara i plast och jag gissar att den är från sent 70 tal... Det är ingen bajonett, det är absolut ingen HJ-kniv (de ser ut så här: http://militaria.polarhaven.net/Germ...th%20Knife.JPG) lätt identifierande på HJ-loggan istället för dalarnas landskapsvapen.

Mvh,
Bjoho
Citera
2008-05-19, 11:48
Medlem
TerrorSnusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Vad är det som är så spännande med den här? Det är en Mora Kniv, emblemet är gissningsvis Dalarnas Landskapsvapen där Mora som bekant ligger. Handtaget ser ut att vara i plast och jag gissar att den är från sent 70 tal... Det är ingen bajonett, det är absolut ingen HJ-kniv (de ser ut så här: http://militaria.polarhaven.net/Germ...th%20Knife.JPG) lätt identifierande på HJ-loggan istället för dalarnas landskapsvapen.

Mvh,
Bjoho

Det är tydligen Dalarnas Landskapsvapen, handtaget är inte i plast utan i någon tung metall.
Den väger rätt så mycket, jag vet att det inte är någon HJ-Kniv.
Och någon bajonett är det inte.
Billig kopia... HA.
Tror inte det, denna ser ut att vara the real deal!
Citera
2008-05-19, 12:47
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerrorSnusen
Det är tydligen Dalarnas Landskapsvapen, handtaget är inte i plast utan i någon tung metall.
Den väger rätt så mycket, jag vet att det inte är någon HJ-Kniv.
Och någon bajonett är det inte.
Billig kopia... HA.
Tror inte det, denna ser ut att vara the real deal!

Tung metall, gissningsvis stål då, skulle också kunna vara svarteloxerat aluminium kring en stålkärna. Aldrig hävdat att det är en billig kopia, det är en morakniv, det måste finnas 10000-tals liggande i gårdar och hem. Jag vet att vi har en hel uppsjö på landet, från de äldsta med trähandtag till de nyaste i plast.
Citera
2008-05-20, 01:17
Medlem
little.rippers avatar
Hade en likadan i fiskeväskan för 15 år sen när man var liken grabb. Är nog inte värd något och knappast ovanlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in