2008-05-19, 00:33
Medlem
pysokats avatar
Satt och kollade i Lägg till eller ta bort program och upptäckte en väldigt stor fil som jag inte riktigt kan få kläm på vad det är och om jag kan ta bort.

"Windows Driver Package - Todos Data System AB Smartcard Reader Nordea NCR1 (10/29/2007 1.0.1.3)"

Så heter den, och själv har jag inget med Nordea att göra så jag undrar om jag kan ta bort denna eller om den innehåller en massa viktigt för Windows också?
Citera
2008-05-19, 00:44
Medlem
suqas avatar
Jag tror att du ska kunna ta bort den eftersom att det är drivisar till något som inte är en komponent i din dator..

EDIT: Det är drivisar till något som du troligen inte har.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=...S%C3%B6k&meta=
Citera
2011-04-22, 16:13
Medlem
Flapss avatar
Bumpar lite, jag har handelsbanken och har precis samma program i min lista. Frågan är om man kan ta bort detta "program" och fortfarande ha drivrutinerna till bank-kortläsaren intakta (användningsbara). Tar upp 3 GB och min hårddisk är relativt liten.

PS mitt "program" innehåller inte ordet Nordea, så jag antar att det är generellt för alla banker.

Tack
Senast redigerad av Flaps 2011-04-22 kl. 16:17.
Citera
2011-04-22, 16:51
Medlem
rosalakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaps
Bumpar lite, jag har handelsbanken och har precis samma program i min lista. Frågan är om man kan ta bort detta "program" och fortfarande ha drivrutinerna till bank-kortläsaren intakta (användningsbara). Tar upp 3 GB och min hårddisk är relativt liten.

PS mitt "program" innehåller inte ordet Nordea, så jag antar att det är generellt för alla banker.

Tack

Handelsbanken behöver du inga drivrutiner till, välj bara kortläsare utan sladd när du skall logga in så är problemet löst.
Citera
2011-04-22, 23:38
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalakan
Handelsbanken behöver du inga drivrutiner till, välj bara kortläsare utan sladd när du skall logga in så är problemet löst.
Kan ju vara så att sladden behövs för lite mer avancerade operationer, typ deklarationer på nätet och sånt jox.

I vilket fall som helst, har man inte nordea som bank verkar det ju lite skumt att man har ett program som används till bankdosan hos nordea installerad.

Så, använder du inte nordeas grejjer alls är det nog rätt riskfritt att ta bort junket. Btw, undra vad som tar upp 3 gig i din installation. Installerade programmet idag och för mej är installationen på mer rimliga 870 kb eller nåt sånt, dvs under en megg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in