2010-06-02, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diezen
Flodens existens är mer eller mindre bevisad fast egentligen så lär det ha handlat om när havet bröt igenom vid Bosphoren, dränkte allt och alla i sin väg och slutligen skapade Svarta Havet. Man har funnit flera boplatser långt där nere under ytan och allt tyder på att vattnet kommit mycket plötsligt . Upptäckten gjordes för övrigt av samma kille/team som hittade Titanic någon gång i början på 2000 eller strax före.

Tror jag förstår vad du menar, men vill ändå klargöra att syndafloden knappas kan bevisas för att man hittat tecken på en översvämning på en (1st) geografisk plats.

Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Frågor angående syndafloden.

* Varför dränkte gud "alla" på jorden. Syndare och icke syndare. Bäbisar och pensionärer och djur?
* Hur kunde gud misslyckas med sin skapelse så pass att han var tvungen att börja om från början? Är gud inte felfri?
* Varför bedömde han syndafloden som bästa tillvägagångs sätt?
* Först står det i bibeln att två djur av varje sort samlades in. Lite senare står det att 7 djur av varje sort samlades in. Hur skall biblen ha det?
* Hur samlade Noak in alla dessa djur, runt om planeten. Hur lång tid tog detta jobb?
* Hur lyckades Noak bli 600 år gammal (och få barn vid 500 års ålder?), under en tid då människan snittålder blev i 30 år?
* Varför finns det inte några som helst geologiska bevis?
* Hur reproducerade Noak sig utan att begå incest?
* Hur lyckades Noak, ensam, bygga en ark (varför heter det ark?) stor som en fotbollsplan, av cederträ?
* Hur fick alla djuren och deras foder (vad åt dom?) plats på arken?
* Hur klarade det marina livet syndafloden (och allt färskvatten)?
* Hur kan man se på gud som en god gud efter att ha hört talas om Syndafloden?
* ...och mycket mycket annat...

Till detta vill jag även komplettera med frågan varför Bibeln anses som fullkomligt logisk men att Asa tron klassas som en icke verklighetsförankrad mytologi?
Citera
2010-06-02, 21:09
Medlem
getosts avatar
Alltså boys and grrls - oavsett hur hårdnackat man vägrar ifrågasätta sin egen tro, kan man väl - som troende - vara överens med mig om att Bibeln inte är nödvändig för Guds existens?
För OM det är så, innebär det ju att Gud finns enbart i en bok.

Och OM vi talar om en allsmäktig skapare till alla levande individer, kan vi väl vara överens om att en sådan skapare knappast behöver en antik bok skriven av människor för att få oss att bli övertygade om dennes existens...eller? Denne oförvitlige Skapare kunde nog i så fall tala direkt till oss och därmed också övertyga oss om vad vi nu ska övertygas om, tror ni inte det?
Citera
2010-06-02, 21:10
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getost
Alltså boys and grrls - oavsett hur hårdnackat man vägrar ifrågasätta sin egen tro, kan man väl - som troende - vara överens med mig om att Bibeln inte är nödvändig för Guds existens?
För OM det är så, innebär det ju att Gud finns enbart i en bok.

Och OM vi talar om en allsmäktig skapare till alla levande individer, kan vi väl vara överens om att en sådan skapare knappast behöver en antik bok skriven av människor för att få oss att bli övertygade om dennes existens...eller? Denne oförvitlige Skapare kunde nog i så fall tala direkt till oss och därmed också övertyga oss om vad vi nu ska övertygas om, tror ni inte det?

Problemet med ditt påstående är i de fall då gud har uppenbarat sig för sina apostlar har han tagit en symbolisk form, allt ifrån brinnande träd till fiskar och fåglar. och de gånger han verkligen visar sin riktiga form slutar det rent åt helvete, Israel splittras, judarna lär sig att prata med bealerna eller att Eva blev kåt och käkade frukt.

Glöm inte bort att Arken var härdat i rent guld också.
Senast redigerad av Erikon 2010-06-02 kl. 21:13.
Citera
2010-06-02, 21:20
Medlem
getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Problemet med ditt påstående är i de fall då gud har uppenbarat sig för sina apostlar har han tagit en symbolisk form, allt ifrån brinnande träd till fiskar och fåglar. och de gånger han verkligen visar sin riktiga form slutar det rent åt helvete, Israel splittras, judarna lär sig att prata med bealerna eller att Eva blev kåt och käkade frukt.

- Det där ovanstående är inget problem i mina frågeställningar. Jag lägger inte så stor vikt vid detaljbeskrivningar i Bibeln som skrevs av ett antal - av präster utvalda - personer för väldigt längesedan. Det grundläggande och egentligen enda intressanta är hur troende betraktar Bibeln i relation till Gud.
Antingen finns Gud oavsett Bibel eller inte. I det första fallet behövs inte en Bibel om inte Gud är helt oförmögen att tala till sina egna skapelser utan papper och muntliga traditioner, och i det andra fallet finns Gud enbart i en bok. Enkelt och logiskt, vilket jag hoppas att någon troende vill besvara.
Citera
2010-06-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon

Ok, var står det?
Citera
2010-06-02, 22:26
Medlem
getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ok, var står det?

- Du Flexbärt...hur ställer du dig till det jag skrev ovan? Vore intressant att veta hur du ser på det.
Citera
2010-06-02, 22:37
Medlem
Citat:
- Du Flexbärt...hur ställer du dig till det jag skrev ovan? Vore intressant att veta hur du ser på det.

Svar:
Romarna 1:20
” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”

Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

Uppenbarelseboken 4:11
"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."

2 Timoteus 3:16 (Levande Bibeln)
”Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt.
Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill.”
Citera
2010-06-02, 22:41
Medlem
getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Svar:
Romarna 1:20
” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”

Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

Uppenbarelseboken 4:11
"Du är värdig. JHVH, ja vår Gud, att få härligheten och äran och makten, därför att du har skapat alla ting, och på grund av din vilja var de till och blev skapade."

2 Timoteus 3:16 (Levande Bibeln)
”Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt.
Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill.”

- Det där var väl knappast något svar på det jag skrev?

Ditt svar är ju ungefär: ”Hur vet du att detta är sant?”
”Det står ju i bibeln!”
”Hur vet du att bibeln talar sanning?”
”Den är ju Guds ord!”
”Hur vet du att den är Guds ord?”
”Det står ju i bibeln!”

Att besvara allt med bibelcitat stärker bara fördomen om att troende saknar egen tankeverksamhet, förstår du väl.

Jag undrar om du anser att Bibeln är nödvändig för din Guds existens, och om du tror att denne Gud är allsmäktig om h*n inte kan övertyga mig utan Bibeln?
Senast redigerad av getost 2010-06-02 kl. 22:45.
Citera
2010-06-02, 22:44
Medlem
Tror man på Gud öppnar det möjligheter att tro på precis vadsomhelst! Inte ett dugg konstigt.
Citera
2010-06-02, 22:44
Bannlyst
Citat:

”Det står ju i bibeln!”
”Den är ju Guds ord!”
”Det står ju i bibeln!”

Jag undrar om du anser att Bibeln är nödvändig för din Guds existens, och om du tror att denne Gud är allsmäktig om h*n inte kan övertyga mig utan Bibeln?

Det kan inte någon kristen?

Där emot är det extremt duktiga på cirkelresonemang.
Citera
2010-06-02, 22:48
Medlem
Citat:
- Det där var väl knappast något svar på det jag skrev?

”Det står ju i bibeln!”
”Den är ju Guds ord!”
”Det står ju i bibeln!”

Kul att se dig prata med dig själv

Om Bibeln är nödvändig fick du svar på om du ville se.
Min fråga då är, vad skulle du annars stödja dig på?
Citera
2010-06-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Det kan inte någon kristen?

Där emot är det extremt duktiga på cirkelresonemang.

Finns enbart en sanning om du vill eller ej och den är inte förhandlingsbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in