Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Du beskriver en misshandel/vållande.
Javisst gör jag det, men det slutar ju ändå med att någon dör. Det som jag beskriver tror jag kan hända om inte alla, så åtminstone inte så få. Fyllebråk kan sluta mycket värre än man har tänkt sig. Här talar vi inte om hur det borde rubriceras, utan huruvida det är är lätt hänt att döda någon.
Citat:
Därav att jag anser att det rör sig om dråp. Han visste vad han gjorde, men eftersom att det hela var ett infall under ett bråk så anser jag inte att det rör sig om mord.Det beror ju på.
Vi pratar inte som en jurist till en annan jurist nu, eller hur? Jag är nämligen bara amatör, och diskuterar hur
jag ser på saken, inte hur det i nuläget bedöms vid en rättegång.
För mig var det mord på Nathalie. Han visste att greppet var farligt, och han slutförde det. Det var liksom inte av misstag, om än inte planerat långt i förväg. Han hade chans att ändra sig - det hade bara varit att släppa greppet.
Citat:
Om ett mord är planerat och gärningsmannen i förväg har planerat vad han skall göra av kroppen så är det givetvis en försvårande omständighet.
I det aktuella fallet var mordet dock inte planerat därmed anser jag inte att hanteringen av kroppen är en försvårande omständighet vid bedömningen av själva dödandet. Hanteringen av kroppen skall, precis som rätten gjort, ses som ett eget brott.
Givetvis skall det inte ses som en försvårande omständighet att vilja komma undan.
Här är det en fråga om tycke och smak. För mig blir brottet grövre om man gömmer kroppen. Det orsakar anhöriga onödigt lidande. Man gömmer väl kroppen i hopp om att den inte ska hittas och att man därmed ska komma undan, antar jag. Det är begripligt, men ändå inte OK för mig.