Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det behöver inte vara någon som har gjort det. Kan även handla om att överklaga skadeståndsdelen.
Då bör de tänka sig för, eftersom HovR kommer att frånta minst hälften av mä deras skadestånd. Som jag ser det är bara mamman och dödsboet egentligen berättigad till något. Att hon har haft ensam vårdnad om NJ och att morföräldrarna har varit viktiga är oklart om högre instans köper.
En annan detalj i skadeståndsdelen är de 1500 kronorna som TR dömer NG att återbetala. Det var NJs pengar. NJ är död. Som om Falu TR hade resonerat att AE skulle betala EH:s mobiltelefon, kastade glasögon och brända kläder. Å andra sidan brukar inte mä yrka dylikt.
Tingsrätter är ett släkte för sig.
För övrigt läste jag någonstans att NG:s advokat ska diskutera en eventuell överklagan av domen med honom om några dagar. Jag hoppas att det var hans första förkylning och att han håller sig från sådana i framtiden. Killen sover ju så dåligt då vilket leder till lättirritation. NJ klagade på hans umgängeskrets enligt NG. Nassepolarna?
Fet1:
Det spelar ingen roll vad tingsrätten säger, eftersom det blir brottsoffermyndigheten som bestämmer och de kör säkert enligt vanlig policy med 50-75 000 för hemmavarande mor, far och syskon.
Fet2: Jag tycker också det är märkligt, men inte av samma orsak som du.
Om han tagit pengarna med tillängelseuppsåt (dvs för att handla för dem) så är det ju ett stöldbrott och då har dödsboet en given bättre rätt.
Men om stöldbrottet är subsidierat kan inte NG dömas att betala skadestånd för det.
Fet3: Allt annat än ett överklagande av NG:s advokat vore tjänstefel. Han har fått maxstraff. I hovrätten tror jag mycket väl detta kan bli dråp och då pratar vi kanske halverat straff.