Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag skulle skrivit rationellt i stället för friskt så hade vi förhoppningsvis sluppit den här diskussionen.
Som jag skrev innan:
Det krävs i princip psykos för att få LRV idag. Psykotiska personer saknar i princip alltid förmåga att handla organiserat över tid. De handlar ofta adekvat, man bara utifrån sin verklighet, som sällan sammanfaller med omvärldens.
Ergo: GM är inte psykotiskt och kommer därför inte att dömas enligt LRV.
Psykopati är en ingen sjukdom utan en personlighetsstörning. Som begreppet används är det ofta endast en karaktärsstörning. Därför är det absolut vanligaste att psykopater är friska i juridisk mening.
Var någonstans har jag överhuvudtaget kommenterat följderna för GM, eller om han har det som krävs för vård, etc. Jag har inte nämnt något om det.
Du har både sagt att han visat exceptionella friskhetstecken (rationella/vanliga) men troligen är psykopat.
En paradox med andra ord.
Vad som klassas som godtagbar störning i lagens mening har jag aldrig kommenterat. Bara att hans beteendet i mångt och mycket innehåller märkliga inslag. Som typ att vara hyfsat vanlig efter att ha mördat sin tjej.
Därför känns inte Psykopati så avlägset i sammanhanget. Och nej, jag har inte sagt nånstans att det ger vård.
EDIT: lite kul att du skrev 'en psykopat med empatistörningar' när just empatibrist är synonymt med psykopati. Det hade alltså varit hyfsat svårt för honom att vara en psykopat
utan empatistörningar.