2008-05-19, 16:52
Medlem
Alan Aldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drömmen
Jag läser bara vad det skrivs här nu.. inget mer

OK, jag förstår. Ta hand om er så gott det går.
Citera
2008-05-19, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag betvivlar att statistiken säger "självmord" när det är sådana här omständighter. Det är visserligen tio gånger vanligare med självmord än mord, men: i 99 procent (?) av alla självmord letar man inte efter kroppen som försvunnen. Det är även vanligare med cancer än både mord och självmord. Att polisen gripit en som skäligen misstänkt talar också mot självmordsteorin.

Varför inte? Vi hade en kvinna som var spårlöst försvunnen häruppe i min stad tidigt i våras, det sista någon såg av henne var att hon cyklade mellan sin bostad och universitetet samma dag, sedan letade man efter henne i månader innan hon hittades för någon dryg månad sen, i en skog, och där var det inget brott inblandat överhuvudtaget trots att det letades och skrevs en hel del om hennes försvinnande i lokalpressen. Man rycker väl i de trådar som finns just nu, från polisens sida.
Citera
2008-05-19, 16:55
Bannlyst
Citat:
Polisen börjar ju med att undersöka den närmsta omgivningen, och sedan söker man bland dårar. Jämför exempelvis med Arbogafallet. Har bara svårt att tro att polisen skulle hunnit finna tillräckligt med tekniskt stöd eller vittnen för att gripa en som inte är nära anhörig.

Men, skäligen misstänkt är ju inte samma sak som skyldig. Återigen, jämfär med Arbogafallet...

Man kan ju inte jämföra fall hur som helst? I arbogafallet fanns ju en svartsjuk kvinna med psykiska problem i närmsta omgivningen, samt att någon kallblodigt gått in och mördat/försökt mörda en hel familj. Här vet vi ingenting om några eventuella galningar eller om något brott skett överhuvudtaget.
Citera
2008-05-19, 16:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Varför inte? Vi hade en kvinna som var spårlöst försvunnen häruppe i min stad tidigt i våras, det sista någon såg av henne var att hon cyklade mellan sin bostad och universitetet samma dag, sedan letade man efter henne i månader innan hon hittades för någon dryg månad sen, i en skog, och där var det inget brott inblandat överhuvudtaget trots att det letades och skrevs en hel del om hennes försvinnande i lokalpressen. Man rycker väl i de trådar som finns just nu, från polisens sida.

Tydligen bor vi i samma stad.

Exemplet du tänker på tillhör inte vanligheterna. Någon misstänkt för mord greps inte den gången, och jag tror inte hon hade med sig 1 500 i kontanter. Det är besynnerliga omständigheter som inte talar för självmord.
Citera
2008-05-19, 16:58
Bannlyst
Citat:
Hon fick ju 1500 i kontanter(?) av sin mamma i födelsedagspresent. Hon kanske ville ha dem med sig, av något skäl. Sen är man väl knappast särskilt logisk i tanken om man beslutat sig för något så drastiskt som att ta bort sig, men det är ju bara spekulationer.

Men det kanske är ett brott ändå. Verkar dock inte så smidigt eller genomtänkt om det är pv som är boven i dramat.

Det är inte alltid särskilt logiskt - varken i mord eller självmord.
min poäng var bara att det faktum att mobilen och plånboken var hemma inte behöver betyda självmord.

Om det är ett mord är det nästan garanterat inte smidigt eller genomtänkt. Då är det snarare så att man i efterhand försöker konstruera ett så trovärdigt händelseförlopp som möjligt, för att om möjligt slippa straff. En del tänker man på - annat missar man.
Citera
2008-05-19, 17:00
Bannlyst
Citat:
Tydligen bor vi i samma stad.

Exemplet du tänker på tillhör inte vanligheterna. Någon misstänkt för mord greps inte den gången, och jag tror inte hon hade med sig 1 500 i kontanter. Det är besynnerliga omständigheter som inte talar för självmord.

Njä, men det tillhör ändå inte ovanligheterna att folk försvinner spårlöst/tar livet av sig. Vill hellre tro detta i det här fallet än att hon blivit dödad av någon. Jo visst finns suspekta omständigheter.. men det känns som om man ska ta vissa saker som skrivs i sensationslysten press med en nypa salt. Nu återstår det väl bara att vänta och se. Hade dock gärna letat och hjälpt till om jag bodde därnere.
Citera
2008-05-19, 17:02
Bannlyst
Citat:
Jag betvivlar att statistiken säger "självmord" när det är sådana här omständighter. Det är visserligen tio gånger vanligare med självmord än mord, men: i 99 procent (?) av alla självmord letar man inte efter kroppen som försvunnen. Det är även vanligare med cancer än både mord och självmord. Att polisen gripit en som skäligen misstänkt talar också mot självmordsteorin.

Minns inte procentsiffra, men har för mig att bland män är "hänga sig i skogen" trea eller fyra i rangordning. Rätt många fall sker också med drunkning. Så rikitigt så ovanligt med försvunna kroppar vid självmord är det nog inte.
För skälig misstanke i ett sådant här fall räcker det exempelvis med att vittnen berättat att de grälat våldsamt, i alla fall om pojkvännen förekommer sedan tidigare i person- och belastningsregistret PBR.
Citera
2008-05-19, 17:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Njä, men det tillhör ändå inte ovanligheterna att folk försvinner spårlöst/tar livet av sig. Vill hellre tro detta i det här fallet än att hon blivit dödad av någon. Jo visst finns suspekta omständigheter.. men det känns som om man ska ta vissa saker som skrivs i sensationslysten press med en nypa salt. Nu återstår det väl bara att vänta och se. Hade dock gärna letat och hjälpt till om jag bodde därnere.

Jag skulle säga att när en person varit spårlöst försvunnen i några dagar, och det inte finns omständigheter som tyder på exempelvis drunkning eller att personen frysit ihjäl i fjällen, så är det nog inte vanligare med självmord. Det bygger jag på de fall med försvunna människor jag följt. Dock har jag ingen statistik att peka på. Ett annat fall där en försvunnen påträffats ha tagit livet av sig var förresten i närheten av Borås i början av året. Gällande hon som försvann här uppe i vår stad, är det bekräftat att hon tog livet av sig? Det insinueras ju det i pressen.

Förresten ska rätt vara rätt. Den misstänkte är tydligen inte gripen (vilket jag skrev förut), bara förhörd.
Senast redigerad av Troian 2008-05-19 kl. 17:07.
Citera
2008-05-19, 17:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Minns inte procentsiffra, men har för mig att bland män är "hänga sig i skogen" trea eller fyra i rangordning. Rätt många fall sker också med drunkning. Så rikitigt så ovanligt med försvunna kroppar vid självmord är det nog inte.
För skälig misstanke i ett sådant här fall räcker det exempelvis med att vittnen berättat att de grälat våldsamt, i alla fall om pojkvännen förekommer sedan tidigare i person- och belastningsregistret PBR.

Hängning i skogen bygger dock på att man har något att hänga sig med, vilket det inte tyder på i det här fallet. Och åter igen, pengarna...

Drunkning bygger väl på att man simmat ut på typ öppet hav, väldigt kallt vatten eller att man sänkt sig själv med tyngder? Verkar också orimligt i det här fallet.
Citera
2008-05-19, 17:07
Bannlyst
Citat:
Jag skulle säga att när en person varit spårlöst försvunnen i några dagar, och det inte finns omständigheter som tyder på exempelvis drunkning eller att personen frysit ihjäl i fjällen, så är det nog inte vanligare med självmord. Det bygger jag på de fall med försvunna människor jag följt. Dock har jag ingen statistik att peka på. Ett annat fall där en försvunnen påträffats ha tagit livet av sig var förresten i närheten av Borås i början av året. Gällande hon som försvann här uppe i vår stad, är det bekräftat att hon tog livet av sig? Det insinueras ju det.

Förresten ska rätt vara rätt. Den misstänkte är tydligen inte gripen (vilket jag skrev förut), bara förhörd.

Jag är inte hundraprocentigt säker, men jag tror hon tog livet av sig/gick vilse. Stod i lokaltidningen att det inte var brottsrubricerat iaf, och att obduktionen skulle visa svaret. Eftersom det inte uppmärksammats mer antar jag att det var ett självmord. Hon hittades ju i skogen inte långt ifrån N-sjön typ 3-4 månader efter försvinnandet.
Citera
2008-05-19, 17:09
Medlem
leopardlilys avatar
Citat:
Hängning i skogen bygger dock på att man har något att hänga sig med, vilket det inte tyder på i det här fallet. Och åter igen, pengarna...

Drunkning bygger väl på att man simmat ut på typ öppet hav, väldigt kallt vatten eller att man sänkt sig själv med tyngder? Verkar också orimligt i det här fallet.
Pengarna är en märklig faktor.Hade det inte varit för pengarna hade jag varit mycket mer benägen att tro att det är självmord.
Citera
2008-05-19, 17:11
Bannlyst
Nja

Citat:

Jag tror precis som du att det är mord, men drunkning är det näst vanligaste självmordssättet efter piller, så det är alls inte orimligt.

Hängning går utmärkt med exempelvis en tröjja, så länge den inte är elastisk.

För övrigt tror jag inte du behöver be om ursäkt för att du skrev att han var frihetsberövad. Detta kommer nästan garanterat att ske om man gjort ett hämtning för förhör. Det sker dock ofta först sex timmar efter att personen gripits / hämtats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in