Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tubay är det enda fallet i Sverige som jag känner till där gärningsmannen på elektronisk väg (SMS eller internetanvändning spelar ju inte så stor roll) försökt få det att framstå som att mordoffret är vid liv.
Ett enskilt fall är för få för att hävda att "det förekommer", anser jag.
Syftar du enbart på kända mordfall inom Sverige, är det ovanligt. Jag syftar på brottmål överlag. Men kan ju påminna dig om fallet i Österrike, där Josef Fritzl nu är misstänkt för mord (på ett av barnen). Han låtsades vara dottern Elisabeth i telefon till sin fru efter försvinnandet. Motivet torde ha varit att slippa få misstankar riktade mot sig.
Sedan har vi ett annat aktuellt fall där 44-åringen som misstänks för människorov etc, sms:ade sin 19-åriga förståndshandikappade frus far och låtsades vara dottern. Medan hon i själva verket tvingades till prostitution och ej tilläts ha kontakt med sin familj.
Det händer också att människor som begår brott försöker sätta dit någon annan genom att utge sig för att vara denne via sms, telefon eller på nätet. Det är långtifrån ovanligt. Därför kan det vara farligt att tro att det alltid är rätt person bakom knappar och tangenter.