2008-05-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Pengarna spelar roll i den meningen att hon skulle kunna ta med dom för att försvinna frivilligt. Dom kan vara en viktig ledtråd

Pengar spelar ingen roll vad gäller människoliv, om det är så du menar.

Ska man inte överlåta det till polisen isåfall?
Citera
2008-05-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drömmen

Absolut skall man det, men vi alla på denna sida är väl här för att försöka hjälpas åt till att komma på saker och ting... varför är du här?
Citera
2008-05-19, 14:25
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drömmen
Naturligtvis är det polisens sak att kolla upp, men tråden kommer inte att försvinna härifrån för det. Spekulationerna kommer att spinna vidare i allt vildare takt under dagen. Detta är, tyvärr, bara början... Tro mig.
Citera
2008-05-19, 14:27
Medlem
Mr.Zebs avatar
Drömmen...

Du svarade aldrig på frågan om de hade tillgång till bil...

Du sa att du visste...
Citera
2008-05-19, 14:28
Bannlyst
Hon är nog bara hemma hos sin hemliga älskare lite och har trevligt, när 1500 är slut kommer hon hem igen. Önsketänkande.
Citera
2008-05-19, 14:38
Medlem
Troians avatar
Tog hon pengarna ur plånboken innan hon (enligt vad pojkvännen säger) begav sig? Någon som vet?
Citera
2008-05-19, 14:45
Medlem
Troians avatar
drömmen: Att du säger att han aldrig skulle göra henne illa tycker jag tyder på att du uppfattar pojkvännen som en något så när lugn och sansad person, åtminstone mot henne. Förutsatt att detta stämmer, och jag tror inte att du ljuger, så är ju detta så klart något som talar mot att pojkvännen ska ha något med försvinnande att göra.

Men, tyvärr, inte allt för sällan kan man läsa i media hur anhöriga till gripna för allehanda hemskheter uttalar sig i stil med "Han skulle aldrig göra henne illa. Det är jag säker på." Med andra ord, vänners beskrivningar om personer inblandade i brott lägger jag inte allt för mycket vikt vid.

Och även en människa som aldrig tidigare varit hårthänt mot sin partner, eller annan, kan under extrema omständigheter drabbas av psykos vilket utmynnar i dödligt våld. Utan att det funnits några som helst möjligheter att förutspå detta.

För övrigt håller jag med BoISaren om att det här troligen bara är början. Finner du diskussionen allt för kränkande så uppmanar jag dig i all välmening att inte följa den, för om hon inte återfunnits välbehållen under dagen så lär det bli värre. Jag hoppas att polisen löser detta snarast.
Senast redigerad av Troian 2008-05-19 kl. 14:55.
Citera
2008-05-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
drömmen: Att du säger att han aldrig skulle göra henne illa tycker jag tyder på att du uppfattar pojkvännen som en något så när lugn och sansad person, åtminstone mot henne. Förutsatt att detta stämmer, och jag tror inte att du ljuger, så är ju detta så klart något som talar mot att pojkvännen ska ha något med försvinnande att göra.

Men, tyvärr, inte allt för sällan kan man läsa i media hur anhöriga till gripna för allehanda hemskheter uttalar sig i stil med "Han skulle aldrig göra henne illa. Det är jag säker på." Med andra ord, vänners utsagor om personer inblandad i brott lägger jag inte allt för mycket vikt vid.

Och även en människa som aldrig tidigare varit hårthänt mot sin partner, eller annan, kan under extrema omständigheter drabbas av psykos vilket utmynnar i dödligt våld. Utan att det funnits några som helst möjligheter att förutspå detta.

För övrigt håller jag med BoISaren om att det här troligen bara är början. Finner du diskussionen allt för kränkande så uppmanar jag dig i all välmening att inte följa den, för om hon inte återfunnits välbehållen under dagen så lär det bli värre. Jag hoppas att polisen löser detta snarast.

Jag håller med. Tror någon bragt henne om livet och den personen som mördat henne har givetvis personer omkring sig som inte i sin vildaste fantasi kan föreställa sig någonting dylikt, då hade ju fallet varit löst. Människor har mörka sidor och människor har ljusa sidor och somliga har mörkare än andra.
Citera
2008-05-19, 14:58
Medlem
Citat:

Men, tyvärr, inte allt för sällan kan man läsa i media hur anhöriga till gripna för allehanda hemskheter uttalar sig i stil med "Han skulle aldrig göra henne illa. Det är jag säker på." Med andra ord, vänners beskrivningar om personer inblandade i brott lägger jag inte allt för mycket vikt vid.

Även motsatsen sker. Att vänner och anhöriga misstänker en för att vara en ren galning. Så jag håller med om att man inte ska ta nära anhörigas ord för sanning. Men ändå så låter det lite väl dåligt att hitta på en så dålig story samtidigt som man är kallsinnig nog att svara i mobil m.m.
Citera
2008-05-19, 14:59
Medlem
constants avatar
Att inte pojkvännen är misstänkt torde ju tyda på att han lämnat väldigt trovärdiga uppgifter.
Citera
2008-05-19, 15:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att inte pojkvännen är misstänkt torde ju tyda på att han lämnat väldigt trovärdiga uppgifter.

Det tycks som att den enda uppgiften polisen fått är att hon lämnat lägenheten någon gång mellan sju och åtta, med 1 500 på fickan och utan plånbok och ytterkläder. Jag tror inte polisen har mycket mer än så.

Vad man gör nu på länskriminalen är att överväga ett antal möjliga scenarier. En möjlighet är att hon tagits av daga. Om det är så börjar polisen med att undersöka hennes närmsta närhet, pojkvännen inkluderad. För att delge någon misstanke krävs en del. Man vill ju inte gripa någon om man vet med sig att advokaten kommer kunna få ut den misstänkte på några timmar.

Det är alltså långt ifrån säkert att pojkvännens uppgifter betraktas som trovärdiga, men i juridisk betydelse "misstänkt" - nej det är han ju inte.
Citera
2008-05-19, 15:18
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Tubay är det enda fallet i Sverige som jag känner till där gärningsmannen på elektronisk väg (SMS eller internetanvändning spelar ju inte så stor roll) försökt få det att framstå som att mordoffret är vid liv.

Ett enskilt fall är för få för att hävda att "det förekommer", anser jag.

Syftar du enbart på kända mordfall inom Sverige, är det ovanligt. Jag syftar på brottmål överlag. Men kan ju påminna dig om fallet i Österrike, där Josef Fritzl nu är misstänkt för mord (på ett av barnen). Han låtsades vara dottern Elisabeth i telefon till sin fru efter försvinnandet. Motivet torde ha varit att slippa få misstankar riktade mot sig.

Sedan har vi ett annat aktuellt fall där 44-åringen som misstänks för människorov etc, sms:ade sin 19-åriga förståndshandikappade frus far och låtsades vara dottern. Medan hon i själva verket tvingades till prostitution och ej tilläts ha kontakt med sin familj.

Det händer också att människor som begår brott försöker sätta dit någon annan genom att utge sig för att vara denne via sms, telefon eller på nätet. Det är långtifrån ovanligt. Därför kan det vara farligt att tro att det alltid är rätt person bakom knappar och tangenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in