2008-05-18, 17:04
Medlem
Thyselfs avatar
Om jag vill berätta för någon om en händelse som hände, för att ta ett exempel, i torsdags, hur formulerar jag mig korrekt? Låt oss utgå från några exempel:

1. Jag bakade i torsdags/Jag bakade på torsdagen förra veckan/På torsdag bakade jag.

Är alla exempel ovan korrekta vad gäller formuleringen på vilken veckodag det handlar om i sitt sammanhang, eller är det något som aldrig ska användas, någon som ska byta plats etc.?

Tack på förhand!
Citera
2008-05-18, 18:09
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyself
Om jag vill berätta för någon om en händelse som hände, för att ta ett exempel, i torsdags, hur formulerar jag mig korrekt? Låt oss utgå från några exempel:

1. Jag bakade i torsdags/Jag bakade på torsdagen förra veckan/På torsdag bakade jag.

Är alla exempel ovan korrekta vad gäller formuleringen på vilken veckodag det handlar om i sitt sammanhang, eller är det något som aldrig ska användas, någon som ska byta plats etc.?

Tack på förhand!

Spontant och utan närmare eftertanke:

Det första alternativet är det naturliga, det i mitten högst tveksamt och det sista troligen helt otänkbart. En formulering av typen på torsdag kan nog bara syfta på framtiden (på torsdag ska jag baka).
Citera
2008-05-18, 18:34
Medlem
Käg Malaxs avatar
Nu kanske jag bara hittar på nyansskillnader, som man har en tendens att göra när man ställer sig frågor av den här typen, men jag skulle nog säga att "på torsdagen" funkar i mer "officiella" sammanhang, som ett polissförhör:

-Kan du redogöra för dina förehavanden på ("under" funkar också) torsdagen förra veckan?

"i torsdags" skulle låta för vardagligt här.
Citera
2008-05-18, 18:54
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Nu kanske jag bara hittar på nyansskillnader, som man har en tendens att göra när man ställer sig frågor av den här typen, men jag skulle nog säga att "på torsdagen" funkar i mer "officiella" sammanhang, som ett polissförhör:

-Kan du redogöra för dina förehavanden på ("under" funkar också) torsdagen förra veckan?

"i torsdags" skulle låta för vardagligt här.

Ja, under torsdagen funderade jag själv på också. Det funkar även i mitt språk. Men jag kanske har umgåtts för lite med poliser för att på torsdagen ska kännas helt naturligt i det sammanhanget.

Men det finns andra sammanhang där på torsdagen skulle fungera utmärkt även för mig (ursprunligen utgick jag bara från TS:s lösryckta meningar), t.ex.: ”Nästan hela förra veckan tillbringade vi i köket. På tisdagen skurade vi golvet, på onsdagen skalade vi potatis, på torsdagen bakade vi …”
Citera
2008-05-18, 19:51
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Spontant och utan närmare eftertanke:

Det första alternativet är det naturliga, det i mitten högst tveksamt och det sista troligen helt otänkbart. En formulering av typen på torsdag kan nog bara syfta på framtiden (på torsdag ska jag baka).

"På torsdag bakar jag" funkar väl? Eller är det renodlat talspråk?

-Ska vi göra något i veckan?
-Det kan vi göra, men på torsdag bakar jag.
Citera
2008-05-18, 19:54
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
"På torsdag bakar jag" funkar väl? Eller är det renodlat talspråk?

-Ska vi göra något i veckan?
-Det kan vi göra, men på torsdag bakar jag.

Syftar du på att använda formen bakar för att uttrycka framtid håller jag helt med. Har jag missförstått dig kanske jag håller med ändå.
Citera
2008-05-18, 19:54
Medlem
dMobergs avatar
På torsdagen kan ju syfta på vilken torsdag som helst. Det har bara att göra med vilken vecka (eller en annan tidsperiod) som är tema, visst?
Citera
2008-05-18, 20:12
Medlem
Egon3s avatar
Vore jag polis skulle jag säga »under torsdagen« för »under torsdagsdygnet«.
Rent av skulle jag fråga om klockan 02:00 på torsdagen till klockan 06:00 på
fredagen. Lokaltrafiken och TV, bland andra, anser att torsdagen varar flera
timmar in på fredagen. Hemfärden från krogen anses av många ha skett samma
dag som utfärden, trots att klockan passerat 23:59 dessemellan.

Varianten »Jag bakade på torsdagen i förra veckan« (gärna med i alltså),
fungerar nog bra utom på en söndag som idag. I vissa kretsar anses nämligen
söndag inleda en ny vecka. Å andra sidan är brödet då bara tre dagar gammalt.
Kommersiellt torsdagsbak anses börja klockan 21:00 på onsdagen. Enligt
kommersens regler, där söndag är sjunde dagen i veckan, kan alltså brödet
uppleva sin 12:e dag idag.
Senast redigerad av Egon3 2008-05-18 kl. 20:31.
Citera
2008-05-18, 20:16
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Kommersiellt torsdagsbak anses börja klockan 21:00 på onsdagen.
Nu vet inte jag hur fort det går att baka, men om man börjar vid 21.00 så borde en del av bröddegen blivit till färdigt bröd innan 24.00. Märks det då med nästa dags datum och är det således felmärkt?
Citera
2008-05-18, 20:18
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Syftar du på att använda formen bakar för att uttrycka framtid håller jag helt med. Har jag missförstått dig kanske jag håller med ändå.

Jo, det var menat som futurum "[...] bakar jag" kan alltså bytas ut mot "[...] ska jag baka".
Citera
2008-05-18, 20:20
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Nu vet inte jag hur fort det går att baka, men om man börjar vid 21.00 så borde en del av bröddegen blivit till färdigt bröd innan 24.00. Märks det då med nästa dags datum och är det således felmärkt?

Jag har besökt två bagerier på nattetid för att köpa bröd, ett på Tjärhovsgatan i Stockholm och ett i Verbier. Båda två öppnade först efter klockan ett på natten. Det är möjligt att bröden blev klara tidigare, men mer troligt är väl att de öppnar först när de första bröden är klara?

Har vi ingen bagare här som kan sprida ljus?
Citera
2008-05-18, 20:31
Medlem
Egon3s avatar
Bröd som lämnat ugnen 21:00 på onsdagen må anses färdigställt torsdagen
klockan 00:00.

Livsmedelsverket skriver: ...
tillverkningsdag, den dag då tillverkarens beredning av ett livsmedel
är avslutad och livsmedlet är färdigt för saluhållande eller konsumtion.
Mjukt bröd skall i detta sammanhang anses färdigt för saluhållande
eller konsumtion senast tre timmar efter det att brödet tagits
ut ur ugnen. Tillverkningsdag för mjukt bröd som bakats med jäst
eller surdeg skall uttryckas med ordet bakningsdag eller bakat
tillsammans med uppgift om datum,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in