2008-05-18, 15:20
Medlem
tjaboooos avatar
Mors.
Håller på och försöker justera in förgasaren på en honda mt.

När den är kall så är den helt okörbar, startar relativt lätt men såfort man gasar så stendör motorn, minsta lilla motstånd för motorn så dör den.
Får stå nån minut och smeka gasen för att motorn ska gå upp i varv och vaknat till liv.
Finns det nåt man kan göra för att motorn ska orka driva på 1:ans växel slät mark som nystartad ?

Huvudmunstycke, haft 80 i men då blev toppfarten tämligen begränsad då den började bluddra, bytte till 75 och nu varvar den ut utan att bluddra eller tappa effekt på fullgas.
Finns det nån orsak att byta till ännu mindre ?

Vid runt 75-80% av fullgas så finns en liten "kant" där motorn tappar effekt, märks inte inte så mycke när den är varm men en del när den är kall.
Finns det nåt man kan göra för att få bort denna "kanten" ?

Vad kännetecknar en förgasarinställning som ger något för mycket bensin ?

Vad kännetecknar en förgasarinställning som ger något för lite bensin ?

Hur vet man om nålen behöver höjas eller sänkas ?

Behöver en förgasare bestyckas om om kompressionen höjs ?

Mvh Tjaboooo
Citera
2008-05-18, 16:15
Medlem
Kallessidas avatar
får den för mycket så blöddrar den, varvar upp segt.

får den för lite så gör den som din gör när den är nystartad, nämligen dör vid motstånd.

testa att byta lågfartsmunstycke, testa även att byta Hmunstycket till 76-78.
Citera
2008-05-18, 17:35
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
får den för lite så gör den som din gör när den är nystartad, nämligen dör vid motstånd.
Men hur går det ihop ?
Är det varmt ute går motorn sämre med choke'n igång, vissa dagar nu när de varit ~20grader har jag fått stänga av choke'n efter 20sekunder för att motorvarvet sjunkt och inte gått att gasa upp.
Får samma beteende även med 80 munstycke.

Citat:
testa att byta lågfartsmunstycke,
Ska kolla på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallessida
testa även att byta Hmunstycket till 76-78.
Går icke då storlekarna går om 5.
Citera
2008-05-18, 19:42
Medlem
DennisOlofs avatar
Åh påminner mig om mina "moppe" dagar en gång i tiden.

Jag hade tillgång (har tillgång) till ett tändstift som var genomskinligt, dvs istället för keramik (det där vita) så var det glas, då kunde man se explosionen inne i kolven och på så vis justera in så hela registret, tomgång, maxvarv var perfekt.

Sedan gick den som en raket.

Mitt tips är att justera in mopeden så att man inte behöver använda "choke'n", har justerat en del gräsklippare, motorsågar osv. Det är faktiskt ganska jobbigt men brukar gå att få till, jag brukade oftast köra 50/50 på blandningen bensin / luft sedan justerade jag in det därifrån.

Det vanligaste felet på två taktare är att man har för mycket bensin in till motorn, sedan försöker man kompensera med luftblandnigen. Får man bensinmängden rätt brukar det vara ganska enkelt få till luftblandningen.

Kanske hjälper lite ?
Citera
2008-05-18, 21:19
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Åh påminner mig om mina "moppe" dagar en gång i tiden.

Jag hade tillgång (har tillgång) till ett tändstift som var genomskinligt, dvs istället för keramik (det där vita) så var det glas, då kunde man se explosionen inne i kolven och på så vis justera in så hela registret, tomgång, maxvarv var perfekt.

Var köper man ett sånt?
Citera
2008-05-18, 22:16
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
jag brukade oftast köra 50/50 på blandningen bensin / luft sedan justerade jag in det därifrån.

???

Citat:
Det vanligaste felet på två taktare är att man har för mycket bensin in till motorn, sedan försöker man kompensera med luftblandnigen.

Finns inget sätt att justera luften utan det görs med trotteln när man gasar.
Citera
2008-05-29, 04:14
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallessida
får den för mycket så blöddrar den, varvar upp segt.

testa att byta lågfartsmunstycke, testa även att byta Hmunstycket till 76-78.
Grävt lite mer i förgasaren och konstaterat att det är tvärtom, snålställa förgasaren är det som gäller.

Skruvade in bränsleluft-skruven i botten vilket sänker påsläppet av bränsle vid tomgång och effekten av detta blev att motorn gick bättre kall, inte bra men bättre.
Kom igång så man hade full kraft snabbare, mindre problem med att motorn tjuvstannar samt att den är mer förlåtande på gaspådraget.

Nästa projekt är att byta huvudmunstycke 75 till 70 och sänka nålen ett hack och se vad skillnaden blir.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-05-29 kl. 04:16.
Citera
2008-05-29, 07:25
Medlem
bananpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Mors.
Håller på och försöker justera in förgasaren på en honda mt.

När den är kall så är den helt okörbar, startar relativt lätt men såfort man gasar så stendör motorn, minsta lilla motstånd för motorn så dör den.
Får stå nån minut och smeka gasen för att motorn ska gå upp i varv och vaknat till liv.
Finns det nåt man kan göra för att motorn ska orka driva på 1:ans växel slät mark som nystartad ?

Huvudmunstycke, haft 80 i men då blev toppfarten tämligen begränsad då den började bluddra, bytte till 75 och nu varvar den ut utan att bluddra eller tappa effekt på fullgas.
Finns det nån orsak att byta till ännu mindre ?

Vid runt 75-80% av fullgas så finns en liten "kant" där motorn tappar effekt, märks inte inte så mycke när den är varm men en del när den är kall.
Finns det nåt man kan göra för att få bort denna "kanten" ?

Vad kännetecknar en förgasarinställning som ger något för mycket bensin ?

Vad kännetecknar en förgasarinställning som ger något för lite bensin ?

Hur vet man om nålen behöver höjas eller sänkas ?

Behöver en förgasare bestyckas om om kompressionen höjs ?

Mvh Tjaboooo

Borde väl gå att se på tändstiftet vilken färg det har? om de är vitt på elektroden så går den snålt, om det är mörkt går den fett, det ska väl vara ljusbrun/gräddcola färgad då det är bra. rätta mej om de är fel men tror de var så faktiskt
Citera
2008-05-29, 08:04
Medlem
Avva66s avatar
Anledningen för det första varför man behöver choka motorn när den är kall, är för att ett kallt förbränningsrum sänker verkningsgraden på bränslet.

Och på din beskrivning så låter det helt klart som att motorn ska ha lite mer bränsle. Skulle den gå lite rikt så varvar motorn upp i alla fall, om än med en del hostande.

Har du testat att flytta nålen? Det är ju den som styr blandningen över registret, och "svagar" motorn vid ett visst varvtal, så testa att flytta upp den.

Och är du säker på att luftskruven funkar som du tänker, jag tror du rikar på den när du skruvar in den jag.

Och sen som skrivits, så är stiftet en bra indikator på
hur motorn går, kör moppen på det varvtal som den bölar på ett tag,
stanna sen och kolla färgen på isolatorn.
Citera
2008-05-29, 13:37
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananpastej
Borde väl gå att se på tändstiftet vilken färg det har?
Funkar mej veterligen inte på tomgången, däremot kan man använda den metoden om man vill kolla om man har rätt huvudmunstycke.
http://www.soe.se/mek/stift/stift.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Och på din beskrivning så låter det helt klart som att motorn ska ha lite mer bränsle. Skulle den gå lite rikt så varvar motorn upp i alla fall, om än med en del hostande.
Trodde också det men fick tips om att man kunde få liknande problem om motorn fick lite för mycket bensin under tomgång och verkar i nuläget som det stämmer.

Citat:
Har du testat att flytta nålen? Det är ju den som styr blandningen över registret, och "svagar" motorn vid ett visst varvtal, så testa att flytta upp den.
Mm, varit på den, ska pilla lite mer på den.

Citat:
Och är du säker på att luftskruven funkar som du tänker, jag tror du rikar på den när du skruvar in den jag.
Mm, säker.
Frågat om det på ett annat forum och fick svar från några som skall kunna de där.

Citat:
hur motorn går, kör moppen på det varvtal som den bölar på ett tag,
stanna sen och kolla färgen på isolatorn.
Grejen är att den böar inte.
Är den kall så går antingen motorn eller så går den inte alls, finns inget mellanläge utan gasar man för mycket så dör motorn lika snabbt som man skulle stänga av tändningen.

Men ska skruva lite nästa vecka om tid finnes och snålställa lite till och se vad som händer.
Senast redigerad av tjaboooo 2008-05-29 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in