• 1
  • 2
2008-05-18, 15:32
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Dagens materiel är inte dyrare. Var har du fått det ifrån? Återigen, har du hört talas om inflation? Bara för att en pansarbil Lynx kostade 100 000 kronor 1939 innebär inte det att det motsvarar samma summa idag. Tvärtom är det drygt 2,5 miljon kronor i dagens penningvärde. Det kan du jämföra med pansarterrängbil Galten som kostar ungefär lika mycket.

Om allt hade varit så billigt förr som du tror så kan du ju fråga dig varför det fanns brister i invasionsförsvaret, som du gärna påpekat.
Allt var inte billigt för, men dagens system är oftast dyrare än dem de ersätter ( även om man tar hänsyn till penningvärdet vid aktuell tidpunkt).

Inte ens USA ersätter sina äldre system 1:1, det gäller bla stridsflygplan hangarfartyg, ubåtar mm.
Citera
2008-05-18, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Allt var inte billigt för, men dagens system är oftast dyrare än dem de ersätter ( även om man tar hänsyn till penningvärdet vid aktuell tidpunkt).

Inte ens USA ersätter sina äldre system 1:1, det gäller bla stridsflygplan hangarfartyg, ubåtar mm.

Intetsägande inlägg. Ge exempel tack. Har du ens några? Det är rätt uppenbart att det amerikanska behovet av hangarfartyg och ubåtar är "aningen" mindre i dagens läge än det var under Kalla kriget.

Ett exempel jag kan ge dig är att en F-4E Phantom II kostade över 200 miljoner kronor styck, omräknat till dagens penningvärde. Sedan köpte USA ganska många sådana också om vi säger så. Precis som Viggen var snordyr för sin tid och Sverige köpte hyfsat många.

Enda anledningen till att man inte får ut mer av pengarna idag stavas inkompetens. Jag kan lägga till en avgörande orsak till förresten: militärindustriella komplexet.
Senast redigerad av Fennicum 2008-05-18 kl. 15:37.
Citera
2008-05-18, 15:34
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Intetsägande inlägg. Ge exempel tack. Har du ens några?
I USA:s fall så är tex F-22A betydligt dyrare än F-15, Virginia-klass ubåtarna är betydligt dyrare än Los-Angeles osv.
Citera
2008-05-18, 15:47
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:
Ett exempel jag kan ge dig är att en F-4E Phantom II kostade över 200 miljoner kronor styck, omräknat till dagens penningvärde. Sedan köpte USA ganska många sådana också om vi säger så. Precis som Viggen var snordyr för sin tid och Sverige köpte hyfsat många.

Var har du fått fram den siffran? Enligt den här artikeln: http://www.cdi.org/friendlyversion/p...ocumentID=4248

...så kostade en P-80 Shooting star 1945 motsvarande ca 1,3 mn USD i dagens penningvärde och det var den tidens modernaste amerikanska stridsflygplan.
Citera
2008-05-18, 15:53
Medlem
krokodils avatar
Citat:

Enda anledningen till att man inte får ut mer av pengarna idag stavas inkompetens. Jag kan lägga till en avgörande orsak till förresten: militärindustriella komplexet.
Får citera dig igen eftersom du alltid skriver om dina inlägg efter att du postat dem.

200 miljoner är väl mindre än 800 miljoner, eller hur . Den sistnämda siffran är 2008 styckpris på Raptorn.
Citera
2008-05-19, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
Var har du fått fram den siffran?

F-4E Phantom II kostade $2,4 miljoner som ny i januari 1961. Då tillämpade USA fortfarande Bretton Woodssystemet, vilket innebär att USA garanterade inlösenpriset i amerikanska dollar med guld (Fort Knox). Under Vietnamkriget kollapsade dock Bretton Woodssystemet till följd av krigskostnaderna, vartefter den amerikanska valutan blev flytande. Följderna av detta var för övrigt en orsak till att Viggensystemet blev så mycket dyrare än beräknat.

Så när vi ska räkna om $2,4 miljoner dollar 1961 till dagens värde finns det tre ting att ta hänsyn till, amerikansk inflation, svensk inflation samt faktorer som har påverkat valutorna. $1 amerikansk dollar motsvarande 1960 köpkraften av $7,21 dollar idag. Flygplanspriset blir således över 100 miljoner kronor styck i dagens penningvärde. Skulle du frågat för ett par år sedan före dollarn sjönk som en sten, så skulle det varit omkring 200 miljoner i svenska kronor. För amerikanerna motsvarar detta ungefär kostnaden för det som ersatte F-4 Phantom II, nämligen F-16 Falcon. Gripen påstås idag ligga i ungefär samma prisklass.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
..så kostade en P-80 Shooting star 1945 motsvarande ca 1,3 mn USD i dagens penningvärde och det var den tidens modernaste amerikanska stridsflygplan.

Vi kanske inte ska jämföra äpplen och päron heller. Den industriella kapaciteten för att bygga flygplan 1945 var aningen annorlunda på grund av en "viss" världspolitisk händelse som pågått i sex år.

Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
200 miljoner är väl mindre än 800 miljoner, eller hur . Den sistnämda siffran är 2008 styckpris på Raptorn.

Ska du jämföra med F-22A Raptor får du jämföra med dess historiska motsvarighet, F-106 Delta Dart, vilken kostade $4,7 miljoner dollar 1960. I svenska kronor drygt 200 miljoner kronor i dagens penningvärde per flygplan, och detta ska ses i ljuset av att vår krona är hyfsat högt värderad i förhållande till den amerikanska dollarn idag.

Så nej krokodilen och Kalle. Allt var inte gratis förr. Toppmodern materiel hade priser därefter, och volymerna var dessutom oerhört mycket större. Varför tror ni att det fanns brister i det svenska invasionsförsvaret om allt var gratis förr?

Citat:
Får citera dig igen eftersom du alltid skriver om dina inlägg efter att du postat dem.

Ja, jag tycker ogärna om att stava fel eller komma med en felaktig faktauppgift (då jag uppenbarligen till skillnad från dig har en akademisk bakgrund), så i efterhand redigerar jag inläggen om jag ser att jag skrivit något felaktigt. Detta är ingenting som besvärar dig vad jag förstått, då du ofta kommer med märkliga felaktiga uppgifter. Till exempel ditt påstående att Raptorn skulle kosta 800 miljoner kronor styck.
Senast redigerad av Fennicum 2008-05-19 kl. 04:19.
Citera
2008-05-19, 05:42
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:
F-4E Phantom II kostade $2,4 miljoner som ny i januari 1961. Då tillämpade USA fortfarande Bretton Woodssystemet, vilket innebär att USA garanterade inlösenpriset i amerikanska dollar med guld (Fort Knox). Under Vietnamkriget kollapsade dock Bretton Woodssystemet till följd av krigskostnaderna, vartefter den amerikanska valutan blev flytande. Följderna av detta var för övrigt en orsak till att Viggensystemet blev så mycket dyrare än beräknat.

Så när vi ska räkna om $2,4 miljoner dollar 1961 till dagens värde finns det tre ting att ta hänsyn till, amerikansk inflation, svensk inflation samt faktorer som har påverkat valutorna. $1 amerikansk dollar motsvarande 1960 köpkraften av $7,21 dollar idag. Flygplanspriset blir således över 100 miljoner kronor styck i dagens penningvärde. Skulle du frågat för ett par år sedan före dollarn sjönk som en sten, så skulle det varit omkring 200 miljoner i svenska kronor. För amerikanerna motsvarar detta ungefär kostnaden för det som ersatte F-4 Phantom II, nämligen F-16 Falcon. Gripen påstås idag ligga i ungefär samma prisklass.

F-4 Phantom är ett stort tvåmotorigt multirollplan som kunde flygas från hangarfartyg och var 1961 när det började tillverkas absolut på framkant av teknologin med radar, radarstyrda robotar, över mach 2 och hög lastkapacitet. Det kostade då ca 3 milj USD vilket motsvarade 2007 20,79 milj dollar eller ca 125 milj kronor. Redan 1965 hade priset sjunkit till 1,6 milj dollar vilket motsvarar 10,59 milj dollar eller ca 65 milj kronor 2007 vilket troligtvis inte ens räcker till en kinesisk JF-17.

Edit: Sedan ska man komma ihåg att på den tiden användes billiga dumma järnbomber, de har idag ersatts av laserstyrda bomber och andra mycket dyra precisionsvapen.
Senast redigerad av Kallevink 2008-05-19 kl. 06:03.
Citera
2008-05-19, 06:21
Bannlyst
Bränslekostnader?

1977 kostade 1 liter soppa (hittade ingen statistik för det så det fick bli från 1981) mindre än 9kr/litern.

http://www.spi.se/statistik.asp?omr=1&kat=1

Idag kostar det mer än 13kr/litern

Citat:
Ursprungligen postat av storfiskarn
dom har bättre/dyrare utrustning? finns inga malajtjänster kvar? en värnpliktig har bättre betalt idag än tidigare? det är vad jag kan tänka mig...men jag bara spekulerar
Citera
2008-05-19, 06:53
Medlem
HonkenLarssons avatar
10000 anställda för att utbilda 8000 värnpliktiga. En jävla massa överstar. Lika många majorer som fänrikar. En sjuk interndebitering. Vinstkrav på försvaretsegna företag som dom hyr lokaler av som dom engång betalt när dom byggde upp.
Citera
2008-05-19, 11:29
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ska du jämföra med F-22A Raptor får du jämföra med dess historiska motsvarighet, F-106 Delta Dart, vilken kostade $4,7 miljoner dollar 1960. I svenska kronor drygt 200 miljoner kronor i dagens penningvärde per flygplan, och detta ska ses i ljuset av att vår krona är hyfsat högt värderad i förhållande till den amerikanska dollarn idag.

Så nej krokodilen och Kalle. Allt var inte gratis förr. Toppmodern materiel hade priser därefter, och volymerna var dessutom oerhört mycket större. Varför tror ni att det fanns brister i det svenska invasionsförsvaret om allt var gratis förr?

Ja, jag tycker ogärna om att stava fel eller komma med en felaktig faktauppgift (då jag uppenbarligen till skillnad från dig har en akademisk bakgrund), så i efterhand redigerar jag inläggen om jag ser att jag skrivit något felaktigt. Detta är ingenting som besvärar dig vad jag förstått, då du ofta kommer med märkliga felaktiga uppgifter. Till exempel ditt påstående att Raptorn skulle kosta 800 miljoner kronor styck.
Raptorn kostar idag 142 miljoner Dollar ( exklusive utvecklingskostnad), det blir med dagens dollarkurs (6,15 kl 11,00) 873 miljoner styck.
http://www.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=199

F-22 är som jag tidigare skrivit betydligt dyrare än F-15 som den ersätter.

Jag har redan påpekat att allt inte var gratis förr, men att de flesta nya vapensystemen idag blir dyrare än de dem ersätter.

Att ändra stavfel eller ändra en mening är ok att göra - Men du skriver oftast om hela inlägget.
Du vill gärna påpeka att du har en akademisk bakgrund, men alla applåderar inte dina "kunskaper" för det - tur att du har TNT i din fanclub .

Mina "felaktiga" siffror kommer från USAF.
Citera
2008-05-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apachez-
1977 kostade 1 liter soppa (hittade ingen statistik för det så det fick bli från 1981) mindre än 9kr/litern.

Soppan var billigare än så 1977, det som hände 1979 var den islamiska revolutionen i Iran, samt kriget mellan Iran och Irak som följde. Än värre hade det blivit efter 1973 då arabländerna hotade att skära av oljetillförseln till väst. Det alla länder försökte göra då var att börja hamstra genom att lägga upp enorma förråd av olja, vilket givetvis ökade världsmarknadspriset något enormt. Som alltid går priserna upp väldigt enkelt, men prissänkningar är mer sällsynt. Prisnivån hölls alltså uppe även i fortsättningen.

Det förekom oljekriser även 1956 (Suezkrisen), 1967 (Suezkanalen stängdes) och 1973 (Yom Kippurkriget). En gemensam nämnare vi kan skåda här är alltså Mellanöstern, och Israel i synnerhet. Med andra ord, får Israel för sig att börja flygbomba Iran så kommer vi snart tycka att 13 kronor litern för 95-oktanig soppa är ett jävligt bra pris.

Citat:
Men du skriver oftast om hela inlägget.

Lider du brist på b-vitamin? Ditt dåliga närminne tyder på det.
Senast redigerad av Fennicum 2008-05-19 kl. 12:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in