Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
Var har du fått fram den siffran?
F-4E Phantom II kostade $2,4 miljoner som ny i januari 1961. Då tillämpade USA fortfarande Bretton Woodssystemet, vilket innebär att USA garanterade inlösenpriset i amerikanska dollar med guld (Fort Knox). Under Vietnamkriget kollapsade dock Bretton Woodssystemet till följd av krigskostnaderna, vartefter den amerikanska valutan blev flytande. Följderna av detta var för övrigt en orsak till att Viggensystemet blev så mycket dyrare än beräknat.
Så när vi ska räkna om $2,4 miljoner dollar 1961 till dagens värde finns det tre ting att ta hänsyn till, amerikansk inflation, svensk inflation samt faktorer som har påverkat valutorna. $1 amerikansk dollar motsvarande 1960 köpkraften av $7,21 dollar idag. Flygplanspriset blir således över 100 miljoner kronor styck i dagens penningvärde. Skulle du frågat för ett par år sedan före dollarn sjönk som en sten, så skulle det varit omkring 200 miljoner i svenska kronor. För amerikanerna motsvarar detta ungefär kostnaden för det som ersatte F-4 Phantom II, nämligen F-16 Falcon. Gripen påstås idag ligga i ungefär samma prisklass.
Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
..så kostade en P-80 Shooting star 1945 motsvarande ca 1,3 mn USD i dagens penningvärde och det var den tidens modernaste amerikanska stridsflygplan.
Vi kanske inte ska jämföra äpplen och päron heller. Den industriella kapaciteten för att bygga flygplan 1945 var aningen annorlunda på grund av en "viss" världspolitisk händelse som pågått i sex år.
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
200 miljoner är väl mindre än 800 miljoner, eller hur

. Den sistnämda siffran är 2008 styckpris på Raptorn.
Ska du jämföra med F-22A Raptor får du jämföra med dess historiska motsvarighet, F-106 Delta Dart, vilken kostade $4,7 miljoner dollar 1960. I svenska kronor drygt 200 miljoner kronor i dagens penningvärde per flygplan, och detta ska ses i ljuset av att vår krona är hyfsat högt värderad i förhållande till den amerikanska dollarn idag.
Så nej krokodilen och Kalle. Allt var inte gratis förr. Toppmodern materiel hade priser därefter, och volymerna var dessutom oerhört mycket större. Varför tror ni att det fanns brister i det svenska invasionsförsvaret om allt var gratis förr?
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Får citera dig igen eftersom du alltid skriver om dina inlägg efter att du postat dem.
Ja, jag tycker ogärna om att stava fel eller komma med en felaktig faktauppgift (då jag uppenbarligen till skillnad från dig har en akademisk bakgrund), så i efterhand redigerar jag inläggen om jag ser att jag skrivit något felaktigt. Detta är ingenting som besvärar dig vad jag förstått, då du ofta kommer med märkliga felaktiga uppgifter. Till exempel ditt påstående att Raptorn skulle kosta 800 miljoner kronor styck.