Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2008-05-22, 22:12
Medlem
Zellboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halibab
Har du lust att lägga energi på att svara på min och andras frågor om plan9, ok?
Vad är plan9? Vad har det för spridning/impact? Är uppriktigt nyfiken och har ej för avsikt att klanka på dig men då du nämner 4 OS, som jag inte alls förstår, och en är för mig och många helt okänd, så vore det trevligt med en utläggning av dig om Plan9 och dina erfarenheter av denna plattform.

Plan9 är världens mest okända operativsystem, skapat av Bell labs.. Wikipedia det, och kom ihåg att kolla interfacet, ser förjävligt ut ;D
Citera
2008-05-23, 01:15
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zellbom
Plan9 är världens mest okända operativsystem, skapat av Bell labs.. Wikipedia det, och kom ihåg att kolla interfacet, ser förjävligt ut ;D

Första gången jag hört talas om plan9. Läste lite om det nyss..
Lärde mig något nytt. http://en.wikipedia.org/wiki/Plan_9_from_Bell_Labs
Citera
2008-05-23, 15:34
Medlem
Citat:
Har du lust att lägga energi på att svara på min och andras frågor om plan9, ok?
Vad är plan9? Vad har det för spridning/impact? Är uppriktigt nyfiken och har ej för avsikt att klanka på dig men då du nämner 4 OS, som jag inte alls förstår, och en är för mig och många helt okänd, så vore det trevligt med en utläggning av dig om Plan9 och dina erfarenheter av denna plattform.
Att jag skulle ha några erfaraenheter av den vore att ta i. Jag har sett en dator med plan9 på, men inte så myckt mer. Men jag har läst på wikipedia för mer fakta om just plan9.
Citera
2008-05-23, 16:07
Medlem
Zellboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agentsarcasmo
Att jag skulle ha några erfaraenheter av den vore att ta i. Jag har sett en dator med plan9 på, men inte så myckt mer. Men jag har läst på wikipedia för mer fakta om just plan9.

Nice, hur är ett Plan9 system? Hur är användarvänligheten etc.?
Citera
2008-05-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zellbom
Nice, hur är ett Plan9 system? Hur är användarvänligheten etc.?
Det såg ut ungefär som ett UNIX-system, jag var där i ca. 7 minuter så jag har inte så mycket att berätta om det. Om ni vill veta mer än vad jag minns (Det var 5 år sedan ) så får ni nog skaffa det själva.

Plan9 har ännu mer rent-filsystem än unix, så det kan nog vara intressant att testa att köra plan9.

Jag ska kanske testa det, i så fall släpper jag en review om ngn månad.
Citera
2008-05-23, 17:20
Medlem
halibabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agentsarcasmo

Jaha, där ser man. Inget konstigt eller ovanligt med det iofs.

Men hur menar du med citat :"Det finns i huvudsak fyra släkten av operativsystem, Windowssystem, UNIXsystem, Plan9system och Macintoshsystem" då?
Hur tänkte du med den indelningen? För att generalisera våldsamt så är ju plan9 ett unixderivat och macos bygger väl på bsd så det är ju snarare en familj än 3.
Och vad hände med stordatorsvängen och os i inbyggda system?

Föreslår att du stryker hela utläggningen om olika os då den uppenbarligen förvirrar fler än mig.

Tycker fortfarande som jag tyckt tidigare att du gör ett gott jobb men för att ro detta i land så behöver du nog ett wiki-projekt.
Citera
2008-05-23, 17:24
Medlem
Håller med, ta bort delen om operativsystem då du inte verkar vara tillräckligt insatt. Inte för att jag är mer insatt, men Plan9 är verkligen inget av "operativsystemen" om du vet vad jag menar.
Citera
2008-05-23, 17:27
Medlem
Citat:
Jaha, där ser man. Inget konstigt eller ovanligt med det iofs.

Men hur menar du med citat :"Det finns i huvudsak fyra släkten av operativsystem, Windowssystem, UNIXsystem, Plan9system och Macintoshsystem" då?
Hur tänkte du med den indelningen? För att generalisera våldsamt så är ju plan9 ett unixderivat och macos bygger väl på bsd så det är ju snarare en familj än 3.
Och vad hände med stordatorsvängen och os i inbyggda system?

Föreslår att du stryker hela utläggningen om olika os då den uppenbarligen förvirrar fler än mig.

Tycker fortfarande som jag tyckt tidigare att du gör ett gott jobb men för att ro detta i land så behöver du nog ett wiki-projekt.

Jag gör den till et wikiprojekt om någon vecka, just nu har jag alldeles för mycket på gång.
Citera
2011-04-24, 02:48
Medlem
Anderrssss avatar
Är denna fortfarande tillgänglig?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto