Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-05-17, 23:44
Medlem
408s avatar
Jag har inte läst mycket filosofi alls ännu, så det här är kanske något som de flesta har klart för sig. Eller som det forskats mycket om.

Jag tror jag alltid tänkt mig friska djurs & människors hjärnor som väldigt lika varandra. Dock medveten om att det finns en del skillnader precis som det gör i vårat utseende. Men ändå trott att det är erfarenheterna i livet som är det som mest formar våran identitet.

Satt och tänkte på mina två katter som är syskon. De har en ganska begränsad miljö att vistas i eftersom de är innekatter och borde därför ha nästan identiska erfarenheter. Ändå har de helt totalt olika personligheter. Den ena är lugn och försiktig medans den andra är motsatsen m.m. Om dessa kunde debattera skulle de förmodligen ha olika åsikter.

Därför har jag börjat fundera över hur mycket av våran identitet som egentligen är förprogrammerad vs. lärdom. Det är ju egentligen rätt smart av livet att se till så att alla inte tänker och handlar på samma sätt för artens överlevnads skull.

Men det är också konstigt att denna individualism tillåts av naturen, för vi kommer förmodligen till slut utrota oss själva eftersom vi aldrig riktigt kan komma överens. Det finns alltid någon som tycker tvärtom än du själv, även fast ni har ganska lika erfarenheter.

Så hur mycket av vårat sätt att tänka är egentligen förprogrammerat vs. erfarenheter? Har jag en åsikt för att den är baserad enbart på erfarenheter, eller är jag programmerad att se dessa erfarenheter ur ett annat perspektiv än andra med samma erfarenheter?
Citera
2008-05-18, 00:56
Medlem
CurryCurres avatar
På det sätt som du tar upp frågan här, kan den inte besvaras filosofiskt. Det är den klassiska frågan om hur stor del av personligheten som är beroende av arvet respektive av miljön.

Minns att jag läste att ca 60% av våra beteenden är genetiskt betingade, och att den siffran kommer från tvillingstudier. Men jag har mina gamla läroböcker undanplockade och orkar inte kolla nu.

Föreslår att tråden låses eftersom ämnet redan tas upp i väldigt många andra trådar. Kolla runt lite! Finns massor att hitta.
Citera
2008-05-18, 01:06
Medlem
West-ens avatar
Förmodligen sitter det mesta i miljö, varav arvet spelar liten eller kanske till och med försvinnande roll.
Viktigt att inse är dock att evolutionen inte har som "mål" att få en population att överleva, utan bara värddjurets arvsmassa.
Så med andra ord är en variation inte nödvändig, utan bara en bättre anpassning till den rådande miljön, frågan man då kan ställa sig är varför två katter med samma miljö har olika personlighet.
Det oundvikliga svaret måste vara att variationen sinsemellan sitter just i arvet och därmed i hjärnan på djuret.
Man kan också tänka sig som så att olika "ursprung" och olika kön har olika hjärnuppbyggnad och därmed tänkande.
En individuell skillnad mellan dessa katter är inte förorsakat av någon smart evolutionspåverkning av naturen, utan borde snarare bero på en slumpvariation.
Hur fenotypiskt olika är katterna?
Citera
2008-05-18, 03:16
Medlem
408s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Viktigt att inse är dock att evolutionen inte har som "mål" att få en population att överleva, utan bara värddjurets arvsmassa.
Så med andra ord är en variation inte nödvändig, utan bara en bättre anpassning till den rådande miljön

Fast kanske är den nödvändig för artens överlevnad av precis den anledning du säger, anpassning till den rådande miljön. Men också mot det oväntade. Genom att ha en liten slumpvariation i tänkandet hos arten, gör att man garderar sig mot något oväntat även om det skulle var i en begränsad miljö där alla har samma erfarenheter. Sedan förstod jag att evolutionen bara bryr sig om artens överlevnad inte populationen. Menade bara att denna olikhet i tänkandet också är farlig för hela artens överlevnad speciellt för oss människor när vi inte kan komma överens om vad vi t.ex. borde göra åt problem som kan utrota hela arten. Men å andra sidan är vi den enda art där självmord förekommer (förutom vissa djur i fångenskap). Så det kanske bara är pågrund av vår intelligens som denna variation kan vara farlig. Men att föredra för andra arters överlevnad?

T.ex. en katt är rädd och försiktig av sig och undviker en orm, medans den andra katten genast går till attack. På grund av att den var orädd i sin natur och villig att chansa så fick den mat och överlevde, medans den andra svälte ihjäl. Eller tvärtom den orädda dog av gift och den försiktige hittade något lättare byte. Ganska enkel jämförelse men jag tror denna programmerade identitet påverkar oss mer än vi tror.

"Hur fenotypiskt olika är katterna?" Aldrig hört det ordet förut.. Om du menar utseende så är den ena fet och den andra smal annars samma färg på päls och ögonfärg. Menar du i beteende, så är de väldigt olika som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in