2008-05-17, 23:01
Bannlyst
Hej,

Jag har ett litet dilemma:
Det finns en bärbar dator jag vill köpa, men det verkar som att den endast tillåter Vista.

Själv är jag ytterst tveksam till Vista; gillar ej dess energikrävande funktioner och teman, samt dess - enligt mig - outgrundliga användargränssnitt, men har å andra sidan bara provat det några gånger på andra kompisars datorer.

1. Vad anser ni, främst Vista användare, om Vista?
Jag vill ha ett drivsäkert, användarvänligt och inte särskilt energikrävande OS. Jag använder idag XP.

2. Går det att i Vista, "banta ner" dess funktioner så att OS:et blir mindre energikrävande och mindre "snyggt"?

Tacksam för tips!
Mvh
Simon
Citera
2008-05-17, 23:09
Medlem
Jag tycker Vista äger Windows XP utan problem, ser ingen anledning till att köra Windows XP om man inte har en riktigt slö dator. Det nya gränssnitten Aero Glass använder jag inte, då man inte kan köra Open GL applikationer i window-mode, så jag använder Windows Vista Basic, tar inte lika mycket resurser, klarar Open GL i window-mode och ser helt okej ut.

Allt snack om att Vista kräver så otroligt mycket prestanda av datorn jämfört med Windows XP tycker jag är skitsnack, stänger man av Aero Glass gränssnittet ska det inte vara några problem. Givetvis tar det lite mer, men ingen enorm skillnad.

Hur mycket minne har datorn du tänkt köpa? 512MB är lite väl lite för att köra Windows Vista (även Windows XP i min mening) men har den 1GB eller mer ska det vara lungt.
Citera
2008-05-17, 23:10
Bannlyst
Datorn kommer ha 4 gb minne, så det är inga probs. Dock så hatar jag när något ligger och - enligt mig - tar onödigt mycket minne.
Citera
2008-05-17, 23:18
Medlem
Exakt hur mycket minne de olika processerna tar jämfört med Windows XP har jag ingen koll på. Sitter själv på en dator med 4GB minne och Windows Vista, flyter på hur bra som hellst.

Jag vet inte vad du gör vid datorn men du köper ju 4GB minne av en anledning? Om Vista tar säg.. 100MB mer minne än XP, vad spelar det för roll? En vanlig användare kommer väldigt sällan, om ens någonsin upp mängden 4GB minne ändå.

Just nu använder jag 1,7GB minne och då har jag igång, Word, Acrobat Reader, DC, µTorrent, Webserver, FTP-server, Foobar och Opera som tar 140MB minne, och bra mycket andra program därtill.
Citera
2008-05-17, 23:20
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sica06
Datorn kommer ha 4 gb minne, så det är inga probs. Dock så hatar jag när något ligger och - enligt mig - tar onödigt mycket minne.

Notera att om det är ett 32-bitars system så kommer du bara få ut drygt 3,1 GB, då reserande minnet själs av hårdvaran.

Enligt mig så är de två första timmarna hemska med Vista. Man hittar inte i menyerna etc. Sen börjar man lära sig. Att testat lite hos kompisar duger inte som argument.
Citera
2008-05-17, 23:27
Bannlyst
Ja det skulle isåfall få bli 64-bitars.

Ni har kanske rätt. I sommar kan jag verkligen put Vista to the test, då jag får tillgång till att använda det då.

Säg jämfört med XP, hur mycket går det att anpassa till ens egna behov?
Citera
2008-05-17, 23:30
Medlem
Går väl anpassa minst lika mycket som Windows XP mig veterligen, något speciellt du tänker på?

På tal om Vista 64-bitars versionen, har funderat på att skaffa denna även om det kan vara lite krångligt att få tag på drivrutiner som fungerar. Men hur ligger det till med programmen när man kör 64-bitars, någon som har erfarenhet av hur många som inte fungerar?
Citera
2008-05-18, 00:32
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletzturra
Går väl anpassa minst lika mycket som Windows XP mig veterligen, något speciellt du tänker på?

På tal om Vista 64-bitars versionen, har funderat på att skaffa denna även om det kan vara lite krångligt att få tag på drivrutiner som fungerar. Men hur ligger det till med programmen när man kör 64-bitars, någon som har erfarenhet av hur många som inte fungerar?

Jag har aldrig testat 64-bitars men hör för mig att de flesta 32 bitars program inte funkar. Kan ha fel. Blir själv lite sugen på att testa 64 bitars. Någon gång kommer det trots allt bli standard. (Bara tillverkarna får tummen ur röven å gör lite fler drivrutiner )
Citera
2008-05-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Jag har aldrig testat 64-bitars men hör för mig att de flesta 32 bitars program inte funkar. Kan ha fel. Blir själv lite sugen på att testa 64 bitars. Någon gång kommer det trots allt bli standard. (Bara tillverkarna får tummen ur röven å gör lite fler drivrutiner )

Har testat 64-bitars. Jag skulle säga att det är snarare tvärtom. Flyter på lika bra som vanliga 32-bitars. Iallafall om man använder vanlig välkänd hårdvara som jag gör.
Citera
2008-05-18, 00:49
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolPotkiN
Har testat 64-bitars. Jag skulle säga att det är snarare tvärtom. Flyter på lika bra som vanliga 32-bitars. Iallafall om man använder vanlig välkänd hårdvara som jag gör.

Men hur är det med 32 bitars program?
Citera
2008-05-18, 01:32
Medlem
MrFingals avatar
Sitter själv med Vista 64 och jag tycker inte att det är något problem. Visst kan det vara jobbigt när ens gamla program inte funkar, men aldrig så det riktigt blir problem på grund av det. Är ju bara att leta upp något annat program!

Att lära sig Vista var heller inte något större problem. Klart det var ovant i början men så himla stor skillnad är det inte, om man jämför med till exempel Windows 3.1 och Windows95
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in