2008-05-17, 17:58
Medlem
rev_s avatar
Hej! Har funderat länge nu, vad är en bläcka? Dom sjunger det i låten "Las Palmas - Missbruk beivras"
"jag är bara människa ibland så tar man sig en bläcka"

MVH ZIq
Citera
2008-05-17, 18:00
Medlem
choralones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rev_
Hej! Har funderat länge nu, vad är en bläcka? Dom sjunger det i låten "Las Palmas - Missbruk beivras"

MVH ZIq

Att ta sig en bläcka brukar man väl säga istället för att ta sig en fylla. Alkohol alltså. Bläcka kanske förekommer i andra drogsammanhang också, det vet jag ingenting om.
Citera
2008-05-17, 18:04
Medlem
Abstruss avatar
En bläcka är en burk öl. Är bläcka kanske en försvenskning av det tyska order "Blechbuxe" = plåtburk?
Citera
2008-05-17, 18:08
Medlem
choralones avatar
Googlade lite:
http://www.vinosprithistoriska.se/?id=569

Bläcka

Att ta sig en bläcka är ungefär detsamma som att dricka sig full, eller att ta sig ett glas. Men när man talar om att vara på en bläcka så syftar det mestadels på själva tillställningen.

“Före den nya generationen psykmediciner så hände det att patienter fick tips ifrån läkarna att ta sig en bläcka.” Citatet kommer från 2004 – men ordet för bläcka är betydligt äldre.

Ordet anspelar egentligen på de bleckmått som särskilt förr var vanliga när man skulle servera brännvin. År 1880 talade man exempelvis om att: “de qvantiteter af öl och bränvin, som under julhelgerna immundigas förmedelst 'bleckan' och tennstopet närma sig det otroliga”.
Citera
2008-05-17, 18:08
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus
En bläcka är en burk öl. Är bläcka kanske en försvenskning av det tyska order "Blechbuxe" = plåtburk?

Är du säker? Jag har också alltid tänkt mig att "ta en bläcka" betyder mer att bli full än att ta sig en burk öl.
Citera
2008-05-17, 18:11
Medlem
Sei´taers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rev_

MVH ZIq

Att ta sig en bläcka är att supa till..

Jag frågar bara lite så här... Hur länge har du tänkt på detta? För jag menar.. Det är ett ganska vanligt uttryck..
Ingen som använt det i närheten så du ahr kunant fråga? Annars är google vår vän =)
Citera
2008-05-17, 18:17
Medlem
Abstruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Är du säker? Jag har också alltid tänkt mig att "ta en bläcka" betyder mer att bli full än att ta sig en burk öl.

Nix, absolut inte men jag tror att choralone gav den bästa förklaringen.
Citera
2008-05-17, 18:26
Medlem
henke1984s avatar
Bläcka är väl ändå när man råkar trilla dit igen, Vare sig de handlar om alkohol eller droger... Man "råkar" ta sig ett glas/Spliff/Snok osv...
Citera
2008-05-17, 18:27
Medlem
Sei´taers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henke1984
Bläcka är väl ändå när man råkar trilla dit igen, Vare sig de handlar om alkohol eller droger... Man "råkar" ta sig ett glas/Spliff/Snok osv...

Nej
Citera
2008-05-17, 20:50
Medlem
aegonss avatar
Jag tycker det betyder att bli full. Inte salongsberusad / ta ett par bärs / snapsa lite. "Vilken jävla bläcka!" innebär således för mig att man blev riktigt stupfull.
Citera
2008-05-17, 22:36
Medlem
HeavyMentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aegons
Jag tycker det betyder att bli full. Inte salongsberusad / ta ett par bärs / snapsa lite. "Vilken jävla bläcka!" innebär således för mig att man blev riktigt stupfull.

Jag håller med där, jag har alltid tänkt bläcka=blackout=dyngrak och inte en minnesbild av kvällen
Citera
2008-05-17, 22:37
Medlem
aegonss avatar
Tror denna tråd riskerar papperskorgen. Detta är nog en av de mest OT'ade trådarna jag har läst.

Wiki påstår detta:
Bläcka, äldre process att skala av barken på löv- och barrträd för att utvinna kåda innan den förädlas till harts, terpentin och dylikt i industriella sammanhang. Sedan kådan blivit insamlad efter den första bläckningen, utvidgas bläckorna (det avbarkade området) successivt åt sidorna för att utvinna mer kåda.

Bläckor eller bläckningar syftar även på ristningar (som markerar rågång, väg o.s.v.) på barkskalade träd.

Att ta sig en "bläcka" är slang för att ta en sup.
Tämligen märkligt byte av betydelse för ett ord. Men även wiki tycker att det handlar om en sup. Jag vidhåller att det handlar om att bli full!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in