2008-05-17, 12:55
Medlem
Mackan52s avatar
Årets kommentar precis i reprisen av "morgonsoffan" (17/5) på SVT1 kände bara att jag måste skriva ut den innan (om) det blir någon stor debatt av det hela.

Allas, David Batra fick en makeover och gick från att vara svarthårig syd-europé nånting till helblond mm.
Hon som gjorde makeovern säger "är han neger eller är han vit?" citat
garvade halvt ihjäl mig och undrar om det här var på riktigt eller bara en sådan klantighet.

Humorprogram är en sak men SVT brukar ju driva sin lilla självcensur. Vad tror ni blir utav detta eller kommer ingen egentligen bry sig för folk har brytt sig om mindre.
Citera
2008-05-17, 13:13
Medlem
MrTambourineMans avatar
Folk tenderar att bli irriterade över "saker". Om någon gör en sak av det så kan det säkert bli debatt. Men troligtvis inte.
Citera
2008-05-17, 14:17
Bannlyst
neger är väl inte fult o säga? eller har det blivit det nu på sistonde
Citera
2008-05-17, 14:21
Medlem
Walkers avatar
Morgonsoffan har kommit undan med mycket, i ett avsnitt visade David Batra upp sin favorit bland seriealbumen Tintin i Kongo. Den var en ren provokation som inte uppmärksammades alls. Serien har för få tittare för att det ska bli storbråk.

Annat var det på 80-talet Lorry hade skämtade om Håll Sverige rent-sprayen. Lena Endre sprayade på en invandrare som sedan försvann. Sedan säger hon glatt till kamera "All skit försvinner". Har för mig att det blev ett jävla liv på det, t.o.m Rapport hade ett inslag om det innan Lorry-gänget gjorde en avbön.
Senast redigerad av Walker 2008-05-17 kl. 14:24.
Citera
2008-05-17, 14:29
Medlem
Wantdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Hon som gjorde makeovern säger "är han neger eller är han vit?" citat.
Nej är det sant! Sa hon verkligen så! Hur fan vågar hon säga ett sånt ord på TV???

Citera
2008-05-17, 14:38
Moderator
Falukropps avatar
Det har väl aldrig varit några som helst problem att säga "neger" i TV bara man är övertydlig med att det är på skoj. Det känns på nåt sätt som att hela det ordets vikt ligger i att man helt enkelt bestämt sig för att det får inte sägas och att folk blir sårade av det. Inte att det faktiskt är så att negrerna själva bryr sig så jävla mycket.
Citera
2008-05-17, 15:21
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker
...David Batra upp sin favorit bland seriealbumen Tintin i Kongo. Den var en ren provokation som inte uppmärksammades alls...
Du får gärna förklara, för oss oförstående, vad som var provokativt med det hela(jag har aldrig läst tin tin.)
Citera
2008-05-17, 15:26
Medlem
Garvade tarmarna ur mig när jag kollade på dokumentären om boxaren Ingo. i en match som tydligen sändes i sverige på något medium sade kommentatorn nått liknande när ingo gjorde knock out på sin motståndare:
"Och där golvade han den lille svartingen"
Citera
2008-05-17, 15:38
Medlem
DrTrolls avatar
Hon har även sagt neger i ett tidigare avsnitt.
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?a=1116235&d=90787
Möjligt hon sagt det fler gånger, det har jag missat i så fall.
Man undrar vart det här är påväg.
Citera
2008-05-17, 15:44
Medlem
Tjennstroums avatar
Petra Mede sade ju en mängd slika saker på Parlamentet för några veckor sedan när hon debatterade med kurden där. Särskilt humoristiskt var det emellertid inte.
Citera
2008-05-17, 16:20
Medlem
Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Du får gärna förklara, för oss oförstående, vad som var provokativt med det hela(jag har aldrig läst tin tin.)
Aldrig läst Tintin?! Kulturbarbar

Det här förklarar det provokativa..

Citat:
Tintin i Kongo är hets mot folkgrupp. Det tycker Afro*svenskarnas riksförbund och stödjer därmed en JK-anmälan mot belgiska Hergés 76 år gamla seriealbum. De kräver också att albumet tas bort från Sveriges bokhandlar och bibliotek.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_255625.svd

annars räcker det att titta på den här bilden från albumet.
http://www.thelooniverse.com/strips/kuifje/afrika01n.jpg
Citera
2008-05-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walker
Morgonsoffan har kommit undan med mycket, i ett avsnitt visade David Batra upp sin favorit bland seriealbumen Tintin i Kongo. Den var en ren provokation som inte uppmärksammades alls. Serien har för få tittare för att det ska bli storbråk.

Annat var det på 80-talet Lorry hade skämtade om Håll Sverige rent-sprayen. Lena Endre sprayade på en invandrare som sedan försvann. Sedan säger hon glatt till kamera "All skit försvinner". Har för mig att det blev ett jävla liv på det, t.o.m Rapport hade ett inslag om det innan Lorry-gänget gjorde en avbön.
Finns måhända detta Lorry-skämt på youtube?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in