2008-05-17, 11:00
Medlem
Fredrikb82s avatar
Av en lite äldre dator skall jag nu bygga en NAS som i uppgift kommer att ha att dela ut media i en software Raid 5 array bestående av 4st 750 Sata diskar kopplat till ett Sata kontroller kort.

Ett liptus test är att den även skall ha en torrent klient och möjlighet att prenumerera på specifika torrent filer.

Jag kommer i höst att flytta diskarna till en ny dator i höst så Arry´n måste vara möjlig att flytta utan att datan korrumperas.

Apache, php och Mysql skulle vara trevligt att ha.

krav ett och två är absoluta krav. Har kolalt på Freenas och open filler men de har ingen bra lösning på Torrent prenumeration. Jag fick dock igång rtorent på openfiler, men inte rssdler.

Både openfiler och freenas kunde köras på USB minne och verkade klara av mint andra krav utmärkt, förutsatt att man har backup på config filen om USB pinnen går sönder.

Om man tvingas köra på en ”vanlig” dist som Ubuntu server, hur blir det då? Är det att rekommendera att installera på arryn?
Senast redigerad av Fredrikb82 2008-05-17 kl. 11:02.
Citera
2008-05-18, 23:14
Medlem
snousers avatar
Jag har själv en filserver som ser ut som följer:

Fildelning: SMB (Samba), AFP (Netatalk), NFS (NFS-common)
Torrent: Torrentflux

Torrentflux är en webbaserad torrentklient som har stöd för RSS feed.

Sedan så tycker jag att du ska köra LVM isf RAID, du förlorar dels inget utrymme och något skulle krascha så förlorar du bara de som är på disken som kraschar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in