2008-05-17, 10:01
Medlem
Om man mäter spinnriktning på en av två "sammanflätade" fotoner, avgörs "samtidigt" spinnriktningen av den andra. Begreppet samtidighet problematiseras genom relativitetsteorin och två tillräckligt avlägsna observatörer kan båda hävda att de var den som avläste fotonens spinn först.

Jag läste om ett experiment rätt nyligen, där man utfört sådana mätningar och tror mig minnas att resultaten var sensationella och svårsmälta. Jag skjöt upp fortsatt läsning men återfann sedan inte artikeln. - Tacksam för en länk.
Citera
2008-05-17, 10:39
Medlem
evolutes avatar
Översikt

http://en.wikipedia.org/wiki/Epr_paradox

Ett experiment

http://www.nature.com/nature/journal/v409/n6822/full/409791a0.html
Citera
2008-05-17, 13:36
Medlem
Samtidigheten i avläsningen var så exakt att tidsskillnaden var mindre än tiden för ljuset att passera mellan de båda orterna. Man fick då tydligen veta något man inte visst förut. - Glömt vad.
Citera
2008-08-21, 07:19
Medlem
Rimligtvis

måste det ha varit att observatörerna ändå varje gång avläste motsatt spinn trots att båda avläste fotoner vars spinn var genuint obestämt.

Tolkningen av detta resultat återstår. - Raderades alla grenar av multiversum där de avläste samma spinn?
Citera
2008-08-21, 14:14
Medlem
evolutes avatar
Om du inte har en referens där man kan läsa om experimentet så känns det meningslöst att diskutera.
Citera
2008-08-21, 20:01
Medlem
Inte alls

Kärnpunkten är väl att saker vi inte vet för att ljuset/strålningen från händelsen inte nått oss, menas vara lika genuint obestämda som framtiden.

Utifrån denna förutsättning kan jag förstå att man ville göra experimentet för att belysa paradoxen jag nämnde.
Citera
2008-08-21, 21:05
Medlem
evolutes avatar
Jag har ingen aning om vad du pratar om så därför behöver jag en korrekt beskrivning av experimentet du pratar om.
Citera
2008-08-22, 11:39
Medlem
Eftersom jag aldrig hittade

tillbaka till artikeln, fick jag försöka rekonstruera experimentet ur minnet:

Det kan ha varit det klassiska experimentet man upprepade med ett nytt villkor: Att det inte skulle kunna avgöras om det var Alice eller Bob som avläste spinnriktning först eftersom tidsskillnaden var mindre än avståndet mellan dem dividerat med ljusets hastighet.
Citera
2008-08-22, 16:18
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
tillbaka till artikeln, fick jag försöka rekonstruera experimentet ur minnet:

Det kan ha varit det klassiska experimentet man upprepade med ett nytt villkor: Att det inte skulle kunna avgöras om det var Alice eller Bob som avläste spinnriktning först eftersom tidsskillnaden var mindre än avståndet mellan dem dividerat med ljusets hastighet.

Menar du att man inte kan få Bob och Alice att mäta samtidigt, pga. att båda måste observera varandra och säga "klara färdiga gå!", typ?
Citera
2008-08-22, 19:08
Medlem
inte kollat igenom trådarna, men det är inte det experiment man talar om i denna tråden?
https://www.flashback.org/showthread.php?t=727468
Citera
2008-08-25, 18:48
Medlem
För det är väl så

att om tidsskillnaden mellan två händelser är obetydlig relativt avståndet mellan dem, är det obestämt vilken av händelserna som inträffade först. - Observatörer i motsatt linjär rörelse kan komma till motsatta resultat och om de rör sig eller inte finns det ingen objektiv sanning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in