2008-05-17, 06:33
Bannlyst
Det har funnits rätt flitiga diskussioner den senaste tiden om humor, en del som Eugen Fotogen, Lemasive, Ubersanta tycker att humor är något som endast dom tycker är humor. Hurdant är deras humor då? Ja, den är förmodligen personligt baserat på deras egna nivå av tolerans, alltså rätt vanlig humor som är politiskt korrekt.. Inga CP-skadade, handikappade, mördade, invandrare får hånas endast brottslingar, onda, kriminella, elaka, farliga människor.

Vad dessa personer inte förstår är att inte allt dom själva tror är humor är humor för andra, bara för att dom tycker att något är roligt behöver ju inte betyda att Anders Karlsson, 30, från Säffle tycker samma sak, eller? Men är det inte så då, alltså att alla uppfattar humor olika? Vore det inte dessutom diskriminerande mot yttrandefriheten att endast tillåta en sorts humor i humorforumet, som är endast baserat på politiskt korrekthet eller skall man tillåta all slags humor vare sig vissa inte finner det kul alls? Jag undrar dessutom vad modsen i humorforumet har för rättighet att säga vad som är och inte är roligt? Deras personliga åsikt har ju inte nytta såvida dom inte är humor experter och har diplomatiska/akademiska papper på detta, eller är jag helt ute och cyklar denna tidiga morgon.

Saxat från Wikipedia:

Humor (från humores, kroppsvätskorna i humoralpatologi, ytterst av klassisk grekiska χυμός (chymos), bokstavligt "saft") är förmågan hos människor, saker eller situationer att framkalla glädjekänslor. För att uppfatta det roliga i en situation krävs ett "sinne för humor", något som alla människor har, men det finns många olika individuellt styrda faktorer som avgör om en enskild person finner en specifik sak rolig. Bland de mest avgörande variablerna finns geografisk plats, kultur, mognadsnivå, utbildningsnivå, och kontext. Barn föredrar generellt sett fysisk humor, såsom slapstick (en stundom våldsam typ av humor), medan satir kräver en djupare förståelse för det som humorn riktar sig mot, ofta samhällskritik, och därför ofta kräver en mer vuxen publik. Konsten att vara rolig kallas komik, medan den skönlitterära och filmiska genre som är främst förknippad med humor kallas komedi.

Om inte det som är understryket ovan beskriver att humor är subjektivt från barn till vuxen, personlighet till personlighet, vad fan beskriver det annars då?

Vill minnas att det fanns för någon vecka sedan en tråd som beskrev hur en postare hade skrivit om en kristen kvinna som trodde att alla människor var goda men som sedan blev överkörd när hon skulle predika sitt budskap, denna tråden blev snabbt låst av en moderator som sedan låste upp tråden igen efter att ha fått klagomål på sitt agerande i denna tråden kom man fram till att en moderator inte skall kunna bestämma vad som är roligt eller inte pga sina egen preferenser. Måste medge att jag själv inte fann tråden det minsta roligt, MEN JAG RESPEKTERAR att andra fann det kul, och därmed borde den få finnas, finns ju folk som tycker olika från fall till fall inom allting kan inte samma sak vara med humor? Kan man inte få tycka olika.

Och där emellan kommer något in som heter "visa respekt", finns något som väldigt lite uppskattas och det är att respektera andra människor och deras åsikter, endast när man kan göra detta endast då finns det full yttrandefrihet på flashback.

Här finns en länk till min tråd som låstes.

- Arkehål
2008-05-17, 06:39
Bannlyst
Men du om du vill vara min vän kan du väl bara skicka ett PM , inte starta en tråd för att få uppmärksamhet?

Dessutom så har du väl ingen aning om var jag står i humorfrågan med tanke på det du har skrivit.

Edit : Vill människor se någon svara nej det går inte, kan dom ringa valfri telefonsupport.

Edit 2 : Det konstiga är att det var jag som postade den tråden och fick den upphävd, jag förklarade vad det var för humor(ironi) och fick gehör.

Först ska du ha skickat ett PM till både mod och senare admin, sen startar du en tråd här. Med tanke på att du antagligen inte har gjort det bör även den här tråden låsas och du få en tillsägelse.
Senast redigerad av Lemasive 2008-05-17 kl. 06:46.
2008-05-17, 06:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Men du om du vill vara min vän kan du väl bara skicka ett PM , inte starta en tråd för att få uppmärksamhet?

Jag tycker detta är ett viktigt ämne, och bör fastställas vad som gäller av admin, vad är tillåtet och regler bör skrivas i forumet om det nu skall finnas några.

Citat:
Dessutom så har du väl ingen aning om var jag står i humorfrågan med tanke på det du har skrivit.

-
Citat:
Jag trodde att det skulle vara kul

http://www.flashback.org/showthread.php?t=673737

Citat:
Först ska du ha skickat ett PM till både mod och senare admin, sen startar du en tråd här. Med tanke på att du antagligen inte har gjort det bör även den här tråden låsas och du få en tillsägelse.

Läs ovan "Jag tycker detta är ett viktigt ämne, och bör fastställas vad som gäller av admin, vad är tillåtet och regler bör skrivas i forumet om det nu skall finnas några."
2008-05-17, 06:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkehål
Jag tycker detta är ett viktigt ämne, och bör fastställas vad som gäller av admin, vad är tillåtet och regler bör skrivas i forumet om det nu skall finnas några.

-

http://www.flashback.org/showthread.php?t=673737

Läs ovan "Jag tycker detta är ett viktigt ämne, och bör fastställas vad som gäller av admin, vad är tillåtet och regler bör skrivas i forumet om det nu skall finnas några."

http://www.flashback.org/showthread.php?t=561675

l2play
2008-05-17, 06:55
Bannlyst
Citat:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=561675

l2play

Nu var det inte precis några regler utan en generell förklaring av alla kategorierna som finns.

Citat:
- Publicera egna historier, skämt och practical jokes etc.

Här kan man publicera roliga vitsar och det finns ju mer än en sak som är tabu att skämta om (dvärgar, utvecklingsstörda, judar, afrikaner, blondiner, Estonia osv. osv). Även egenkomponerade bilder hamnar här. Roliga historier och roliga saker som någon har gjort hamnar också här så länge det är berättande och inte en länk.

Eftersom att jag fann min tråd rolig och den var en historia, så stämmer det in perfekt.

Finns även denna som inte blivit låst men är en precis liknande tråd.
2008-05-17, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkehål
Nu var det inte precis några regler utan en generell förklaring av alla kategorierna som finns.

Eftersom att jag fann min tråd rolig och den var en historia, så stämmer det in perfekt.

Finns även denna som inte blivit låst men är en precis liknande tråd.

Skillanden ligger i bemötandet, du möter en artig person som inte vill döda dig eller fuck human eller liknande. Allt han säger är nej om och om igen, som sagt det är inte samma stil eller sak. Det enda gemensamma är att det är text ifrån en IM-clien.
2008-05-17, 07:01
Bannlyst
Citat:
Skillanden ligger i bemötandet, du möter en artig person som inte vill döda dig eller fuck human eller liknande.

Så för att det skall uppfattas som kul måste personen vara oartig och arg? Som sagt, fortfarande subjektivt.

Citat:
Allt han säger är nej om och om igen, som sagt det är inte samma stil eller sak. Det enda gemensamma är att det är text ifrån en IM-clien.

Jo, visserligen, det roliga skall inte vara vad han sade utan vad jag själv skrev, dessutom var det från ett Live Support Chat sida, inte från en IM Client.
2008-05-17, 07:15
Bannlyst
Lemasive: Jag förstår att du är en av de personer som vill bestämma vad som är roligt eller inte, tyvärr så fungerar det inte i längden.

Vad som är roligt har ju bevisats påtagliga gånger, det är subjektivt från person till person, från individ till individ, från personlighet till en annan så vad du än säger spelar ju fortfarande ingen roll då du inte står för vad alla tycker.
2008-05-17, 11:03
Medlem
orkarNs avatar
Nog för att arkehåls humor lämnar mycket i övrigt att önska, men det känns ju inte hållbart att låsa tråden för att den inte kittlar just moderatorns humornerv. Istället hade man kunnat låta bli den och sett antingen att den självdog eftersom ingen skrattade, eller att den tramsades sönder av "fan vad kasst" varefter låsning kunnat ske på den grunden. Also, rubriken var kass och även det kan väl, en regnig dag som denna, vara tillräckligt för en låsning.
Hur som hafver, det måste väl finnas prejudikat? Har det aldrig skett förut att trådar låst med motiveringen "ditt skämt är inte roligt"?
2008-05-17, 11:16
Bannlyst
Faktum är att jag tyckte att tråden var rolig. Jag har i och för sig sett roligare exempel än detta, men det är ju inte kvaliteten vi diskuterar här.

Däremot kan man anföra att det inte fanns ett diskussions underlag eller en fråga. Hade det stått något i riktning mot "Har någon en ännu roligare idiot av det här slaget på lager?" så hade tråden varit klockren.
2008-05-17, 11:19
Moderator
impieteers avatar
Har du prövat att PM:a ojn och diskutera med honom? Han är förvånansvärt trevlig, faktiskt. Annars tycker jag att modereringen i Humor har diskuterats generellt i rätt många trådar nu, så det kanske inte behövs en till?

/ Den andra moderatorn i Humor.
2008-05-17, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Nog för att arkehåls humor lämnar mycket i övrigt att önska, men det känns ju inte hållbart att låsa tråden för att den inte kittlar just moderatorns humornerv.

Kan ju vara för att jag är "Closet Queer" men ja du är korrekt.

Citat:
Istället hade man kunnat låta bli den och sett antingen att den självdog eftersom ingen skrattade, eller att den tramsades sönder av "fan vad kasst" varefter låsning kunnat ske på den grunden.

Hur vet du det? Tänk så hade det kommit in någon i tråden som skrattade ihjäl sig?

Citat:
Also, rubriken var kass och även det kan väl, en regnig dag som denna, vara tillräckligt för en låsning.

Rubriken var okej tycker jag, inget speciellt med den eller överdramatiserat men den kunde ha varit mer "extra ordinär" men då hade ju tråden ansetts som uber-seriös vilket tanken inte var.

Citat:
Hur som hafver, det måste väl finnas prejudikat? Har det aldrig skett förut att trådar låst med motiveringen "ditt skämt är inte roligt"?

Poängen är inte om det är prejudikat eller ej, poängen är att moderatorn i fråga valde att låsa tråden efter egna prefrenser.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in