2008-05-17, 03:40
Medlem
Cracker_Arses avatar
Kanske fel avd. men ja testar.

Frågan lyder: Vad gör bönderna med sina åkrar och när gör dom det?
Jag antar att på höst/vinter gör dom inte ett skit med sina åkrar...men hur ser förloppet ut från nu tills dom "bommar igen" för säsongen.

Någon som har koll?

Jag tycker jag ser åkrar hela tiden men det verkar aldrig hända något på dom.
Borde det inte växa så det knakar på varenda åker vid det här laget?
Citera
2008-05-17, 07:08
Medlem
scoremaxs avatar
Det beror helt på. (var i landet, vad för gröda,och villkoren för just det fältet enligt växtodlingsplanen)
Men det borde börja sticka nu.

Var bor du någonstans?

Som det ser ut i mellanSverige just nu, (om vi tar en ekologisk, såkallad "KRAV" (Havre)spannmålsbonde som exempel)

Så har det kommit såpass att sticklingarna blivit 2-bladiga nu, det innebär att dom ligger runt en 5 cm ovan jord, och det är dags för Bonnen att ogräsbekämpa igen, medelst en ogräsharv av något slag.

Men Allra först har han plöjt fältet, det gjorde han antingen i Våras, eller i Höstas..spelar mindre roll.
Därefter har han harvat, hur många gånger beror helt på en massa faktorer.
Sedan har han i anslutning till detta också gödslat..men exakt när det hände kan också variera med just hans förhållanden..antagligen skedde det mellan första och andra harvningen.

Så ser det ut fram tills nu ungefär.

En annan variant är ju att han lagt fältet i träda av något slag..med eller utan bidrag.

Skall jag inflika en personlig politisk reflexion, så hoppas jag varken att han har fält i träda (även om man måste ha det ibland i verkligheten) eller att han isåfall har bidrag för det..
Men det torde vara en annan diskussion.

Edit:
Du ville ju veta vad som hände sen också:

Ja sen gör han inget med fältet under sommaren, skördar när det mognat, och sen antagligen stubbearbetar/Plöjer han fältet..beror på hur han tänkt sig.
(med arbetsplanering/ogräsbekämpning/växtföljd/fånggrödor/Nematoder).
Senast redigerad av scoremax 2008-05-17 kl. 07:18.
Citera
2008-05-17, 10:02
Medlem
Baalzamons avatar
Det växer nog lite långsamt i år, på grund av torkan
Citera
2008-05-17, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Här regnar och snöar det jävlar. Blir det varmt på det här så blir det fart.
Citera
2008-05-17, 11:00
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:

Höstvetet växer utav helvete hos mig. Det som såddes för 3 veckor sen växerså det knakar.
I södra Sverige har de ju redan börjat skörda vall.
Citera
2008-05-17, 11:16
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Que??
Var bor du?
Citera
2008-05-17, 11:29
Medlem
mishimas avatar
http://www.atl.nu/torget/dagbok_start.jsp

Fyra bönder från olika delar av landet och med olika inriktningar skriver dagbok och berättar om sina sysslor. Om du är intresserad kan du säkert hitta något där.
Citera
2008-05-17, 14:26
Medlem
Cracker_Arses avatar
tack för svaren.

Vet ni hur det ligger till med följande då...

Får man vara på dessa åkrar/fält?

Jag menar såklart inte att jag ska gå över böndernas åkrar och förstöra odlingarna.
Men där jag bor så finns det massvis av fält och åkrar som nästan omringar en, och jag gillar att va ute och spatsera i "bushen".
Man vill ju inte inkräkta på folks gårdar...men hur ligger det till med sånna stora områden av skog/åkrar, brukar bönderna äga all mark de odlar på?

Åkrarna är ju inte det jag är ute efter, men skogen som ofta ligger mellan eller brevid. När jag är ute förväntar jag mej nästan ibland att nån bonde ska haffa mej å undra va fan jag gör på hans mark.
men är det så eller är det bara jag som inbillar mej?
Citera
2008-05-17, 15:28
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
tack för svaren.

Vet ni hur det ligger till med följande då...

Får man vara på dessa åkrar/fält?

Jag menar såklart inte att jag ska gå över böndernas åkrar och förstöra odlingarna.
Men där jag bor så finns det massvis av fält och åkrar som nästan omringar en, och jag gillar att va ute och spatsera i "bushen".
Man vill ju inte inkräkta på folks gårdar...men hur ligger det till med sånna stora områden av skog/åkrar, brukar bönderna äga all mark de odlar på?

Åkrarna är ju inte det jag är ute efter, men skogen som ofta ligger mellan eller brevid. När jag är ute förväntar jag mej nästan ibland att nån bonde ska haffa mej å undra va fan jag gör på hans mark.
men är det så eller är det bara jag som inbillar mej?

Lantbrukare äger eller arrenderar sin mark.

Såhär säger allemansrätten:

Med plantering avses i första hand trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande känsliga områden. Det är förbjudet att ta sig fram över tomt eller plantering, oavsett risken för skada på mark eller växtlighet.

Det kan också finnas andra markområden som du inte får passera, om det är risk för att marken skadas. Med tanke på skaderisken får nog en skogsplantering med späda plantor betraktas som förbjudet område.

Annars brukar åkrar med växande gröda nämnas. Där är det förbjudet att ta sig fram under den tid på året när det finns risk för att grödan kan ta skada. Men när marken är frusen och snötäckt är det inget som hindrar att du går eller åker skidor över åkermark.

Mitt tips är att inte gå över nysådd åker och åker där grödan är späd. Gå istället på kanterna, runt åkern. Är det torrt i markerna tar grödan lite mindre skada.
Ta hänsyn är ledordet.
Citera
2008-05-17, 16:05
Medlem
Cracker_Arses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Lantbrukare äger eller arrenderar sin mark.

Såhär säger allemansrätten:

Med plantering avses i första hand trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande känsliga områden. Det är förbjudet att ta sig fram över tomt eller plantering, oavsett risken för skada på mark eller växtlighet.

Det kan också finnas andra markområden som du inte får passera, om det är risk för att marken skadas. Med tanke på skaderisken får nog en skogsplantering med späda plantor betraktas som förbjudet område.

Annars brukar åkrar med växande gröda nämnas. Där är det förbjudet att ta sig fram under den tid på året när det finns risk för att grödan kan ta skada. Men när marken är frusen och snötäckt är det inget som hindrar att du går eller åker skidor över åkermark.

Mitt tips är att inte gå över nysådd åker och åker där grödan är späd. Gå istället på kanterna, runt åkern. Är det torrt i markerna tar grödan lite mindre skada.
Ta hänsyn är ledordet.

Ja ok. låter logiskt.

Men det kan väl inte vara några problem att rumla runt i skogarna som gränsar till de odlade ytorna? även om samma bonde skulle äga även dem.
Citera
2008-05-17, 16:51
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
Ja ok. låter logiskt.

Men det kan väl inte vara några problem att rumla runt i skogarna som gränsar till de odlade ytorna? även om samma bonde skulle äga även dem.

Nej. Du får såklart inte bryta kvistar, fälla träd och så vidare. Tack vara Allemansrätten får du traska där så mkt du vill. Såvida det inte är i en plantering där du riskerar förstöra plantorna.

Skönt att det fortfarande finns människor som vill ut i naturen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in