Citat:
Ursprungligen postat av Cracker_Arse
tack för svaren.
Vet ni hur det ligger till med följande då...
Får man vara på dessa åkrar/fält?
Jag menar såklart inte att jag ska gå över böndernas åkrar och förstöra odlingarna.
Men där jag bor så finns det massvis av fält och åkrar som nästan omringar en, och jag gillar att va ute och spatsera i "bushen".
Man vill ju inte inkräkta på folks gårdar...men hur ligger det till med sånna stora områden av skog/åkrar, brukar bönderna äga all mark de odlar på?
Åkrarna är ju inte det jag är ute efter, men skogen som ofta ligger mellan eller brevid. När jag är ute förväntar jag mej nästan ibland att nån bonde ska haffa mej å undra va fan jag gör på hans mark.
men är det så eller är det bara jag som inbillar mej?
Lantbrukare äger eller arrenderar sin mark.
Såhär säger allemansrätten:
Med plantering avses i första hand trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar och andra liknande känsliga områden. Det är förbjudet att ta sig fram över tomt eller plantering, oavsett risken för skada på mark eller växtlighet.
Det kan också finnas andra markområden som du inte får passera, om det är risk för att marken skadas. Med tanke på skaderisken får nog en skogsplantering med späda plantor betraktas som förbjudet område.
Annars brukar åkrar med växande gröda nämnas. Där är det förbjudet att ta sig fram under den tid på året när det finns risk för att grödan kan ta skada. Men när marken är frusen och snötäckt är det inget som hindrar att du går eller åker skidor över åkermark.
Mitt tips är att inte gå över nysådd åker och åker där grödan är späd. Gå istället på kanterna, runt åkern. Är det torrt i markerna tar grödan lite mindre skada.
Ta hänsyn är ledordet.