Visst låter det som ett bra upplägg. Frågan är väl hur stora möjligheter dina föräldrar har att ansvara för ett plötsligt värdefall/ränteökning? Plötsligt kan ju lägenheten vara värdelös, visst, chansen för det är väldigt liten men det är ju möjligt.
Hur som helst ska ni ju se till att skriva ner alla dessa regler i kontrakt. Jag hade resonerat som så att om jag hade betalat någon annans ränta så hade jag velat ha en del av äganderätten till lägenheten. Det bästa är ju alltså att du köper lägenheten och att de blir borgensmän till ditt lån och att du därefter hyr ut halva till din polare.
Du får ju dessutom räkna med att din polare kommer att vilja flytta alt så kommer du att tröttna på honom och vilja kasta ut honom om du skaffar tjej e dyl, så alla sådana situationer får ni snacka igenom innan.
Rätta mig om jag har fel här, men skulle inte polaren kunna hävda att han har rätt till halva lägenhetens värde om han bor där under mer än ett år under äktenskapliga former, långsökt förvisso men kanske en variabel att räkna med
Alternativet annars är ju att dina föräldrar äger lägenheten men då får de ju bara hyra ut den årsvis till andra som jag förstår det, beror lite på föreningen också.
Sen tycker jag det är lite skumt att han vill sälja just till dom. Om man säljer vill man ju ha ut marknadspris, inte ge polaren en "bra deal" och torska några hundratusen.