2008-05-16, 22:55
Medlem
Hej!

Är 20 och har världens lust att flytta hemifrån, bor i utkanten av Skåne hos mina föräldrar och vill flytta till lund där min far känner en person som ska sälja sin bostadsrätt som ligger väldigt centralt. Är detta dumt, tankten är isf. att mina föräldrar tar ett lån, hyran på lägenheten ligger på ca 2000 kr, och att jag och min kamrat, som jag tänkte dela lägenheten med, pröjsar ränta på lånet varje månad. Sammanlagda kostnaden borde bli runt 5 000 kronor i månaden, dvs 2500 kronor var. Har sökt hyreslägenhet men har inte lyckats nappa någon i snart ett år i stan. Vad är nackdelarna med att göra så här? Jag menar en lika stor hyreslägenhet i området går ju på samma pris ungefär? Jag kommer läsa en kurs och förhoppningsvis jobba parallellt, och min kompis likaså. Just nu är jag en fattiglapp eftersom jag bott utomlands i ett halvår, har dock sommarjobb etc. fixat i lundaområdet. Vad är det värsta som kan hända? Kommer med största sannolikhet plugga seriöst i lund senare, men ponera att jag ångrar mig och vill flytta till en annan stad om ett år? Är det korkat att köpa sig en bostadsrätt då, eller är det bara att sälja den och hoppas på lite vinst? Är ett totalt blåbär vad gäller sånt här, alla svar uppskattas med andra ord!

tack på förhand

mvh Hulken!
Citera
2008-05-17, 16:41
Medlem
nazipoliss avatar
Skall du fortsätta studera så skall du absolut inte skuldsätta varesig dig eller dina föräldrar!

Vänta ett tag tills du har ett fast jobb, den enda som blir lidande är den/dem som lånet står på ifall det skiter sig.

Se om ni kan hyra den lägenheten istället för att sedan köpa loss den när pengar finns...
Citera
2008-05-18, 05:02
Medlem
Förstår verkligen inte resonemanget om att inte köpa. Är det så pass billigt kan man finansiera det med studiemedel.
Citera
2008-05-18, 06:30
Medlem
Carin Götblads avatar
Stämmer det att lägenheten ligger centralt är det i det närmaste dårakigt att inte slå till. Du kommer bo betydligt bättre än i ett studentrum och du kommer at betala mindre. Vill du bo eller plugga någon annanstans en period kan du lätt hyra ut i andra hand.
Citera
2008-05-18, 10:38
Medlem
Trinnits avatar
Bostadsrätt torde vara det bästa sättet att hitta lägenhet i Lund.

Om du bara ska läsa i ett år så tycker jag nog att du ska satsa på att hitta en hyresrätt eller liknande, men om du nu verkligen kommer att stanna kvar och plugga i några år så ser jag ingen större anledning till att inte köpa bostadsrätt.

Om det blir billigare än studentrummen är ju lite svårt att säga utan att veta vilken prisklass och lägenhetesstorlek du rör dig på, men det är ju alltid bostadsbrist i Lund kring terminsstarterna, så det är nog inga större problem att bli av med lägenheten längre fram.
Citera
2008-05-19, 10:20
Medlem
Det är nog inte helt fel att köpa.
Citera
2008-05-19, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulken^
Vad är det värsta som kan hända? Kommer med största sannolikhet plugga seriöst i lund senare, men ponera att jag ångrar mig och vill flytta till en annan stad om ett år? Är det korkat att köpa sig en bostadsrätt då, eller är det bara att sälja den och hoppas på lite vinst?
Om du vill flytta inom ett år finns en viss risk att du förlorar en del pengar. Eftersom du redan är medveten om risken är det knappast korkat, men likväl något riskfyllt.
Citera
2008-05-19, 10:46
Medlem
Tråknicks avatar
Visst låter det som ett bra upplägg. Frågan är väl hur stora möjligheter dina föräldrar har att ansvara för ett plötsligt värdefall/ränteökning? Plötsligt kan ju lägenheten vara värdelös, visst, chansen för det är väldigt liten men det är ju möjligt.

Hur som helst ska ni ju se till att skriva ner alla dessa regler i kontrakt. Jag hade resonerat som så att om jag hade betalat någon annans ränta så hade jag velat ha en del av äganderätten till lägenheten. Det bästa är ju alltså att du köper lägenheten och att de blir borgensmän till ditt lån och att du därefter hyr ut halva till din polare.

Du får ju dessutom räkna med att din polare kommer att vilja flytta alt så kommer du att tröttna på honom och vilja kasta ut honom om du skaffar tjej e dyl, så alla sådana situationer får ni snacka igenom innan.

Rätta mig om jag har fel här, men skulle inte polaren kunna hävda att han har rätt till halva lägenhetens värde om han bor där under mer än ett år under äktenskapliga former, långsökt förvisso men kanske en variabel att räkna med

Alternativet annars är ju att dina föräldrar äger lägenheten men då får de ju bara hyra ut den årsvis till andra som jag förstår det, beror lite på föreningen också.

Sen tycker jag det är lite skumt att han vill sälja just till dom. Om man säljer vill man ju ha ut marknadspris, inte ge polaren en "bra deal" och torska några hundratusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in