• 1
  • 2
2008-05-17, 20:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Aceton funkar också.

Fungerar, ja, men bör inte användas eftersom aceton fräter på kretskort.
Citera
2008-05-17, 20:48
Medlem
aegonss avatar
Du säger inte vad du kör för kylpasta, men jag har kört Arctic Silver i varianter de senaste fem åren, och ska det bort lägger jag bara processorn i handflatan och gnuggar med hushållspapper. Kemikalier behövs inte i det fallet.
Citera
2008-05-17, 22:37
Medlem
vad är kylpasta? + vadför ska han ta bort det?
Citera
2008-05-17, 22:39
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AzZ0r
vad är kylpasta? + vadför ska han ta bort det?
Gegg som kletas på processorns kärna för att få bättre kontakt med kylflänsen, man byter alltså ut pyttesmå luftfickor mellan kärna och fläns mot något som leder värme bättre, t.e.x. silver med tillsatser som gör det flytande (=ännu jämnare och luftfriare).
Citera
2008-05-17, 23:14
Medlem
okey men det är alltså onödigt att ta bort det då eller?
Citera
2008-05-17, 23:42
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkeY
Bomullstussar m.m borde inte användas som andra har tipsat om. Det kan efterlämna småbitar, vilket inte är särskilt bra.
Dom topz jag kört med har inte lämnat något efter sej när jag varit klart, spegelblank yta.

Citat:
Nej, kylpasta kan inte återanvändas utan man skall göra rent och ha på ny fräsh om kylaren varit isärplockad.

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
tjaboooo, aha ok, jag har inte sett några Cpus med komponenter på ovansidan men om så var fallet skulle jag inte "slabba".
Haft 2 amd-procesorer som de varit så med, amd32 T-Bred 2ghz och amd64 3200+

Inte sett det själv men hört äldre intel är oskyddade också.
Citera
2008-05-17, 23:55
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Nja. Det beror på om den är lös och mjuk fortfarande. Är den det behövs det inte tas bort. Man bör dock fylla på om man inte anser sig kunna sätta tillbaka kylflänsen _exakt_ som den satt från början.

Värt att nämna för eventuella tokskallar är att metallbaserade kylpastor kan vara ledande. Inte en skitbra ide att kleta kopparpasta över hela processorn t.ex....
Citera
2008-05-18, 01:00
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aegons
Värt att nämna för eventuella tokskallar är att metallbaserade kylpastor kan vara ledande. Inte en skitbra ide att kleta kopparpasta över hela processorn t.ex....
De kan va värt å nämnas ja
Pratat lite med en som arbetar med datorer och han har fått in datorer där folk använt såmycke som 0.5DECILITER, en del verkar tro ju mer ju bättre kylning :s

Ska man inte överklocka på nåt sätt bör man undvika kylpastor med metall i, även om dom inte skulle leda ström kan det bli kapacitansproblem som står processorn.
Artic silver har en som kallas ceramique som är rätt effektiv och inte leder ström.
Citera
2008-05-18, 01:46
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Pratat lite med en som arbetar med datorer och han har fått in datorer där folk använt såmycke som 0.5DECILITER, en del verkar tro ju mer ju bättre kylning :s
Vissa sänker ner datorn i olja, men effektivast är säkerligen kylpasta. Go for it!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in