2008-05-16, 18:47
Medlem
Tänkte tjacka (min första) lägenhet här i dagarna, och ska på visningar lite runt omkring. Efter som min erfarenhet minst sagt är en smula begränsad när det gäller dylika ting lyder frågan:

Vad ska man titta efter när man går på visning av bostadsrätter?

tackr
Citera
2008-05-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfusk
Tänkte tjacka (min första) lägenhet här i dagarna, och ska på visningar lite runt omkring. Efter som min erfarenhet minst sagt är en smula begränsad när det gäller dylika ting lyder frågan:

tackr

..det allra viktigaste jag kan dela med mig av är att kontrollera höjden på muggen. Man vet inte hur obekvämt det är med en för hög toastol förrän man tjackat en lägenhet med en felhängd väggtoa...

vad har du för plan? har du tänkt renovera eller bara flytta in? vad är viktigt för dig; nära till alby kebab eller till drottninggatan?
Citera
2008-05-16, 20:55
Medlem
Thyrfings avatar
Som föregående säger så beror det helt på hur mycket du är beredd att göra själv. Det mesta går ju att fixa, det enda dryga skulle väll vara något elfel eller vattenläckage\mögel i badrum\kök.
Man får helt enkelt bestämma sig innan och ha i åtanke hur mycket jobb (och kostnaden) det egentligen är att t.ex riva ut det där fula köket och sätta in ett nytt.
Citera
2008-05-16, 21:03
Medlem
Bli inte lurad av nya tapeter/nymålat och nyinlagda golv. Det är standarden i köket och badrummen som jag tittar efter iaf.

Lägga golv och tapetsera kan man göra i lugn och ro och är billigt i jämnförelse med att sätta in nytt kök och renovering av badrum.

Och är det en gammal lägenhet (våran är från -67) så är det en mardröm att renovera kök och badrum. Vattenrören och dess balofixer är inget man vill röra egentligen.
Citera
2008-05-16, 21:04
Medlem
Bajsfacistens avatar
Kolla grannarna. Inte vill man bo vid några kulturberikare, en skrotnisse eller Jehovas Vittnen, Mopedungar osv.
Citera
2008-05-16, 21:06
Medlem
Flytande_argots avatar
Kolla vilken sorts insyn det är i lägenheten. Kan vara lätt att missa att grannarna ser rakt in i hela lägenheten eftersom man är så fokuserad på själva lägenheten.
Citera
2008-05-16, 21:29
Medlem
..

Tack för tipsen,

tapetsera eller rolla över fula fondväggar eller köksluckor är inga problem - och att man vill ha koll på kök/badrum känns logiskt...

inga andra "dolda" fel man bör checka innan man slår till? Insyn, grannar och väggmugg e klockrena.. fast folk kanske tycker man e konstig ifall man provsitter medan man e dära? ^^

Jag letar uteslutande runt kring Solnatrakterna, mest för att jag jobbar vid Haga norra och vill flytta närmare..
Citera
2008-05-16, 22:41
Medlem
Citat:
Tack för tipsen,

tapetsera eller rolla över fula fondväggar eller köksluckor är inga problem - och att man vill ha koll på kök/badrum känns logiskt...

inga andra "dolda" fel man bör checka innan man slår till? Insyn, grannar och väggmugg e klockrena.. fast folk kanske tycker man e konstig ifall man provsitter medan man e dära? ^^

Jag letar uteslutande runt kring Solnatrakterna, mest för att jag jobbar vid Haga norra och vill flytta närmare..
Ska jag vara helt ärlig, och det är baserat på egen erfarenhet, så tror jag att mäklarna stött på konstigare grejer än att du provsitter muggen. Mycket galna människor på visningar...

dolda fel vet jag inte, bra tips om rören i köken där tidigare, jag har precis köpt en sextiotalare med gammalt kök och vet inte än hur köksrenoveringen kommer gå men jag tror att har man bara ögonen öppna så blir det hyfsat enkelt med riskkalkylen sen. Grattis till solna, rätt mkt bra områden där. om det är dolt eller inte beror ju på vad du har för grundide som vi var inne på tidigare.
Citera
2008-05-16, 23:11
Medlem
MycketBras avatar
Citat:
Tänkte tjacka (min första) lägenhet här i dagarna,
Tjacka säger man inte, man brukar säga köpa.
Citat:
Efter som min erfarenhet minst sagt är en smula begränsad när det gäller dylika ting lyder frågan:
"Eftersom" skall inte särskrivas som "efter som".
Citat:
Man måste framförallt se till att titta efter om lägenheten är bra eller inte.
Citat:
tackr
Stavas "tackar".

Ingen orsak.
Citera
2008-05-16, 23:12
Medlem
Citat:
Tack för tipsen,

Du behöver ju inte göra nummer 2, pucko.
Räcker ju med att du bara sätter dig lite snyggt på toalocket för att kolla runt lite bättre.
Citera
2008-05-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketBra
Jag har precis fyllt 16 och lärt mig en massa grammatik i högstadiet.
låt pojken vara, ser du inte att han är lite stressad över att han ska investera i en bostad för första gången?
Citera
2008-05-16, 23:47
Medlem
..) Nej kanske e sant, tack igen! Vetefan ifall jag skulle kalla det stressande, men det e ju en del pengar man pyntar upp på en gång jämfört med att handla filmjölken på morronen liksom, och trist att komma på sig själv ett halvår senare med att sitta på ett för högt dass och vara irriterad över det..)

kan inte låta bli att svara på MycketBra oxo - jag försöker hålla mej kort så du slipper sitta ensam och läsa detta en fredagskväll, och istället kan återgå till att rätta internet - tjacka används ganska flitigt uppe i Stockholm, och betyder mycket riktigt att köpa. Tur att vi har folk som dej som förklarar sånt och lite till för de som inte riktigt hänger med.. Vem vet vad för konstig saker folk skulle tänka om inlägget sans ditt inhopp?
Senast redigerad av Fiskfusk 2008-05-16 kl. 23:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in