2008-05-16, 15:22
Medlem
eragrims avatar
Har fått bekräftat att alla lärosäten i Sverige som har läkarlinjen i sitt utbud tillämpar en BG/HP-kvot (alla förutom KI). Detta innebär att du måste ha 20.0 från gymnasiet samt ett bra resultat på Högeskoleprovet för att ens ha en chans att komma in.

Jag har 20.0 nu från gymnasiet men har bara 1.2 på HP. Dock har jag 0.5 extra från arbetslivserfarenhet. Ger det mig 1.7 i BG/HP-kvoten? Har sett att KI bland annat tar bort HPA (Högskoleprovets arbetslivserfarenhetsbonus) till nästa antagning.

Tack på förhand!
Citera
2008-05-16, 15:37
Medlem
Nej, HA-kvoten är borttagen på samtliga utbildningar fr.o.m. hösten.
Citera
2008-05-16, 15:39
Medlem
Rubzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eragrim
Har fått bekräftat att alla lärosäten i Sverige som har läkarlinjen i sitt utbud tillämpar en BG/HP-kvot (alla förutom KI). Detta innebär att du måste ha 20.0 från gymnasiet samt ett bra resultat på Högeskoleprovet för att ens ha en chans att komma in.

Jag har 20.0 nu från gymnasiet men har bara 1.2 på HP. Dock har jag 0.5 extra från arbetslivserfarenhet. Ger det mig 1.7 i BG/HP-kvoten? Har sett att KI bland annat tar bort HPA (Högskoleprovets arbetslivserfarenhetsbonus) till nästa antagning.

Tack på förhand!

Du kommer inte ta dig in nånstans med 20+1.2. Om du nu inte skulle ha turen att bli inlottad på KI.
Citera
2008-05-16, 16:12
Medlem
eragrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubz
Du kommer inte ta dig in nånstans med 20+1.2. Om du nu inte skulle ha turen att bli inlottad på KI.

Om jag söker PIL, kommer mitt HP-resultat även där att räknas som 1.2? HPA är alltså borttaget helt och hållet?
Citera
2008-05-16, 16:16
Medlem
Citat:
Om jag söker PIL, kommer mitt HP-resultat även där att räknas som 1.2? HPA är alltså borttaget helt och hållet?

Exakt så.
Citera
2008-05-16, 16:35
Medlem
eragrims avatar
Vad uppskattar ni chanserna till att komma in med 22.5 under 2010? Är det fortfarande lika hopplöst då antalet platser fortfarande är ganska få?
Citera
2008-05-16, 20:26
Medlem
Rubzs avatar
Citat:
Vad uppskattar ni chanserna till att komma in med 22.5 under 2010? Är det fortfarande lika hopplöst då antalet platser fortfarande är ganska få?

I princip. Dom enda som vinner på att det blir 2 kvoter är dom som fixat 20.0 direkt.
Citera
2008-05-16, 20:46
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Ursäkta min fråga! Men hur lyckas du med att ha så högt betygssnitt och (relativt sett) så pass lågt på HP? Känns som att lågt betyg borde hänga ihop med låg poäng på HP och tvärtom.
Citera
2008-05-17, 00:00
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBIT
Ursäkta min fråga! Men hur lyckas du med att ha så högt betygssnitt och (relativt sett) så pass lågt på HP? Känns som att lågt betyg borde hänga ihop med låg poäng på HP och tvärtom.

Dålig dag? Många faktorer spelar in för att få ett bra hp-resultat.
Citera
2008-05-17, 12:31
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Arbetserfarenhet

Tydligen så kan man tillgodoräkna sig arbetserfarenheten fram till 2011 förutsatt att man är född -82 eller tidigare. Jag kom in på gu på HP + arbets.
den här terminen och fick höra att det var sista chansen. Kompis ringde o kollade med högskoleverket och fick det bekräftat...

Illa att dom inte informerar om det bara, inte ens på studera.nu.
Citera
2008-05-17, 12:35
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBIT

Det hänger inte alls ihop. Betygen kan du fixa genom att plugga. Det är bara en fråga om hur mycket energi du är beredd att lägga ned för att vara absolut säker på att sätta MVG i varenda ämne.

När det gäller högskoleprovet testas färdigheter och begåvningar som utvecklas sedan lång tid tillbaka, exempelvis ditt ordförråd, din språkliga begåvning, ditt logiska tänkande m.m. Med andra ord, sådant som de flesta inte kan "plugga sig till" på bara några år.
Citera
2008-05-17, 14:55
Medlem
eragrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanzler
Det hänger inte alls ihop. Betygen kan du fixa genom att plugga. Det är bara en fråga om hur mycket energi du är beredd att lägga ned för att vara absolut säker på att sätta MVG i varenda ämne.

När det gäller högskoleprovet testas färdigheter och begåvningar som utvecklas sedan lång tid tillbaka, exempelvis ditt ordförråd, din språkliga begåvning, ditt logiska tänkande m.m. Med andra ord, sådant som de flesta inte kan "plugga sig till" på bara några år.

Jag påstår att du har delvis rätt. De flesta som får en hög poäng på HP har likväl gjort ett flertal prov samt övat på gamla högskoleprov. Jag har skrivit HP en gång och fick då 1.2. Jag har aldrig tränat på gamla prov eller dylikt. Dock kommer jag göra en storsatsning vad gäller att plugga inför HP nu i höst. Jag kan återkomma till alla här igen och tala om vad jag då fick.

Med en storsatsning menar jag minst 2 timmars plugg varje dag. Ord-delen är väl den del som systematiskt minst går att plugga till. Dock har det visat sig att flertalet ord från tidigare prov återkommer. Tror Ekvivalent exempelvis varit med 7 ggr totalt sett. Hur som helst, mitt resultat i höst blir väl någon form utav bevis i den här debatten.

Om det nu skulle vara så att HP endast mäter "rå talang" vad gäller studier, så visar ett snitt på 20.0 stor hängivenhet, kunskap och målmedvetenhet. Vem skulle bli den bästa läkaren? Svårt att säga imo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in