Citat:
Ursprungligen postat av Kanzler
Det hänger inte alls ihop. Betygen kan du fixa genom att plugga. Det är bara en fråga om hur mycket energi du är beredd att lägga ned för att vara absolut säker på att sätta MVG i varenda ämne.
När det gäller högskoleprovet testas färdigheter och begåvningar som utvecklas sedan lång tid tillbaka, exempelvis ditt ordförråd, din språkliga begåvning, ditt logiska tänkande m.m. Med andra ord, sådant som de flesta inte kan "plugga sig till" på bara några år.
Jag påstår att du har delvis rätt. De flesta som får en hög poäng på HP har likväl gjort ett flertal prov samt övat på gamla högskoleprov. Jag har skrivit HP en gång och fick då 1.2. Jag har aldrig tränat på gamla prov eller dylikt. Dock kommer jag göra en storsatsning vad gäller att plugga inför HP nu i höst. Jag kan återkomma till alla här igen och tala om vad jag då fick.
Med en storsatsning menar jag minst 2 timmars plugg varje dag. Ord-delen är väl den del som systematiskt minst går att plugga till. Dock har det visat sig att flertalet ord från tidigare prov återkommer. Tror Ekvivalent exempelvis varit med 7 ggr totalt sett. Hur som helst, mitt resultat i höst blir väl någon form utav bevis i den här debatten.
Om det nu skulle vara så att HP endast mäter "rå talang" vad gäller studier, så visar ett snitt på 20.0 stor hängivenhet, kunskap och målmedvetenhet. Vem skulle bli den bästa läkaren?

Svårt att säga imo.