2008-05-16, 11:51
Medlem
Skrot-nisses avatar
Hej.

För ca 4 dagar sedan så installerade jag om windows på min dator.

Nu när nästan allt är upp and runing igen när det gäller drivrutiner etc så återstår endast 1 problem.

Mitt Saitek Eclipse 2, som är ett plug änd play tangentbord vill inte fungera när jag pluggar in de i någon av usb portarna.

Jag vet att det inte är tangentbordet det är fel på för det funkade utmärkt innan jag installerade om windows. Jag har försökt med diverse saker, men då min kunskap inte räcker till så får jag vända mig till någon här som kanske vet bättre.

Skulle upskatta om någon kunde hjälpa mig lite Pallar inte med att sitta med mitt gamla sketna och halft fungerande tangentbord mer.

Tack på förhand
/skrot-nisse

Glömde nämna att jag använder Windows Xp
Citera
2008-05-16, 11:53
Medlem
laddat hem drivrutiner för tangentbordet? Borde finnas på tillverkarens hemsida.

(Vill du inte ha tips du redan försökt med får du vara lite mer specifik i "diverse saker")
Citera
2008-05-16, 12:04
Medlem
Skrot-nisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
laddat hem drivrutiner för tangentbordet? Borde finnas på tillverkarens hemsida.

(Vill du inte ha tips du redan försökt med får du vara lite mer specifik i "diverse saker")

Men tangentbordet i fråga har inga drivrutiner. har redan letat på deras hemsida.

Ok det jag har försökt att göra är.

Resettat BIOSEN.

Jag har avinstallerat det gammla PS/2 skrivbordet och sedan pluggat in mitt Eclipse.

Jag har startat om datorn med tangentbordet i alla usb portar. ( 5 st olika )

Men inget av detta har fungerat. det värkar som att min dator inte förstår att tangentbordet är inkopplat i usb'n. För i kontrollpanelen > system > Maskinvara > Enhetshanteraren så står den inte med i usb fliken utan i " Andra enheter " fliken.

Dock så står namnet på tangentbordet, så någon info får datorn iaf.
Citera
2008-05-16, 13:38
Medlem
Skrot-nisses avatar
Är det inte någon som har en aning ?
Citera
2008-05-16, 15:59
Medlem
Eftersom du inte skrev det så antar jag att du inte får upp något meddelande i verktygsfältet att det inte funkar?
Om man får det så kan problem med USB-portarna ibland fixas med att du stänger av datorn och drar ur sladden i eluttaget. Låt stå i någon minut och prova igen.
Jag vet, det låter bisarrt men det har funkat de gånger jag haft problem.
Citera
2008-05-16, 16:04
Medlem
Skrot-nisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.c.A
Eftersom du inte skrev det så antar jag att du inte får upp något meddelande i verktygsfältet att det inte funkar?
Om man får det så kan problem med USB-portarna ibland fixas med att du stänger av datorn och drar ur sladden i eluttaget. Låt stå i någon minut och prova igen.
Jag vet, det låter bisarrt men det har funkat de gånger jag haft problem.

Jo så står det när man kopplar i det.. att maskinvaran inte kunde installerats elle något..

Men när jag resettade BIOSEN så drog jag ju ut datorn och öppnade den och tog ur batteriet innuti. Ändå så funkade inte tankentbordet när jag satte på datorn efteråt. Eller jo, det kom upp en ruta innan windows startades där det stog "tryck F1 för att fortsätta" där funkade det att trycka F1 för att komma vidare. Men när jag skulle skriva in lösen för att komma in så var det dött igen
Citera
2008-05-16, 17:02
Medlem
Hejsan1s avatar
Vad har du för moderkort? Hade ett liknande problem när jag byggde min nya dator. Det du måste göra är oftast att ändra en inställning i BIOS som gör att du kan använda USB-enheter. Har för mig att det brukar vara påslaget från fabrik oftast men vad vet man. Om du inte kan använda tangentbordet när du väl är i BIOS så använd ett annat om du kan (måste då vara PS/2 istället för USB) och gör inställningen sen testa med USB.
Alternativt leta upp drivrutiner för ditt moderkort (ofta får man med en CD-skiva för detta annars finns det på deras hemsida) och installera dessa!
Citera
2008-05-17, 18:30
Medlem
Skrot-nisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Vad har du för moderkort? Hade ett liknande problem när jag byggde min nya dator. Det du måste göra är oftast att ändra en inställning i BIOS som gör att du kan använda USB-enheter. Har för mig att det brukar vara påslaget från fabrik oftast men vad vet man. Om du inte kan använda tangentbordet när du väl är i BIOS så använd ett annat om du kan (måste då vara PS/2 istället för USB) och gör inställningen sen testa med USB.
Alternativt leta upp drivrutiner för ditt moderkort (ofta får man med en CD-skiva för detta annars finns det på deras hemsida) och installera dessa!

Ok jo, tangentbordet funkar när man är inne i BIOSEN.
Har ett Asus N2M32 sli-delux. Har dragit drivrutinerna till drt från nätet då jag tror anledningen till att jag fick blåskärmar hela tiden innan var att drivrutinerna skrev över varandra på något vis. Det var därför jag blåste om datorn från början.

Var i BIOSEN ska man pilla ? Jag har inte hållt på att pilla så mkt med sådant här innan.

EDIT:
Kom på nu, att jag kan ju faktisk använda min USB mus och min externa hårddisk. Kan det fortf vara värt att kolla igenom BIOSEN iaf ?
Senast redigerad av Skrot-nisse 2008-05-17 kl. 18:40.
Citera
2008-05-17, 19:53
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrot-nisse
Ok jo, tangentbordet funkar när man är inne i BIOSEN.
Har ett Asus N2M32 sli-delux. Har dragit drivrutinerna till drt från nätet då jag tror anledningen till att jag fick blåskärmar hela tiden innan var att drivrutinerna skrev över varandra på något vis. Det var därför jag blåste om datorn från början.

Var i BIOSEN ska man pilla ? Jag har inte hållt på att pilla så mkt med sådant här innan.

EDIT:
Kom på nu, att jag kan ju faktisk använda min USB mus och min externa hårddisk. Kan det fortf vara värt att kolla igenom BIOSEN iaf ?

Låter ju snarare som att det är något fel på tangentbordet eller en konflikt mellan tangentbordet och något annat i din dator, svårt att säga. Har tyvärr inga fler förslag ;< Säker att det inte finns några drivrutiner? Jo nog kan det vara värt att kolla i BIOS, är inte säker på exakt vart det ligger men bara kika runt, kan ju inte skada något.
Citera
2008-05-17, 19:59
Medlem
Skrot-nisses avatar
Citat:
Låter ju snarare som att det är något fel på tangentbordet eller en konflikt mellan tangentbordet och något annat i din dator, svårt att säga. Har tyvärr inga fler förslag ;< Säker att det inte finns några drivrutiner? Jo nog kan det vara värt att kolla i BIOS, är inte säker på exakt vart det ligger men bara kika runt, kan ju inte skada något.

Jag skulle nog kunna tro på teorin om att det är någon slags konflikt. För när jag kopplar i det så kommer det jusom vanligt upp en ruta om att ny maskin vara har hittats, men samtidigt så kommer det upp en ruta till om något Wireless. Något som jag inte har den blekaste om vad det är för något. Det kan vara mitt moderkorts trådlösa nätverkskort kanske ? Jag har iaf ingen aning.

Men nu ska jag iaf försöka att ge mig iväg till BIOSENS land och överlägga med deras ledare ^^

Tangentbordet är det nog inget fel på förresten. Provade att koppla in det i min laptop, för säkerhets skull och där funkade det utan problem.
Citera
2008-05-17, 20:02
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrot-nisse
Jag skulle nog kunna tro på teorin om att det är någon slags konflikt. För när jag kopplar i det så kommer det jusom vanligt upp en ruta om att ny maskin vara har hittats, men samtidigt så kommer det upp en ruta till om något Wireless. Något som jag inte har den blekaste om vad det är för något. Det kan vara mitt moderkorts trådlösa nätverkskort kanske ? Jag har iaf ingen aning.

Men nu ska jag iaf försöka att ge mig iväg till BIOSENS land och överlägga med deras ledare ^^

Tangentbordet är det nog inget fel på förresten. Provade att koppla in det i min laptop, för säkerhets skull och där funkade det utan problem.

Okay, du får kika vidare.
Det är inte så att det är trådlöst tangentbordet va?
Citera
2008-05-17, 20:14
Medlem
Skrot-nisses avatar
Citat:
Okay, du får kika vidare.
Det är inte så att det är trådlöst tangentbordet va?

Nej nej, det är ett vanligt USB tangentbord som borde vara "plug and play".
Men som för tillfället är ett "plug and fail" tangentbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in