2008-05-16, 02:14
Medlem
Hejsan

har precis köpt mig en ny bärbar dator, med förinstalerad vista premium.
Intel dual core 2,4ghz per kärna
4gb minne och geforce 8600GS 512mb.

efter att jag köpt den har jag bara installerat service pack 1 till den och lite små program som rocketdock osv.
har tat bort deras virusprogram o lagt in kasperky.
jag vet inte hur de va från början men ngt jag märkt nu är att datorn tar skit lång tid att starta, den söker för mycket :/ ?

kan de bero på alla dessa program som HP lagt in i datorn från början?

Ska ja kanske omformatera den och lägga in ren vista o sedan själv instalera drivrutinerna?
O om ja ska göra så, kommer de funka att aktivera vistan man ladat ner med vista license key man har under sin dator?
för under min stpr det OEM versionm ja ringde till HP o de vägrade ge mig en ren vista skiva :/

vad ska man göra fan? datorn e fan seg

tacksam för svar
Citera
2008-05-16, 02:19
Medlem
Flärps avatar
Blås om skiten. Och nej, du kommer inte kunna använda din OEM-nyckel från HP.
Citera
2008-05-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Blås om skiten. Och nej, du kommer inte kunna använda din OEM-nyckel från HP.

okej :/ ska jag blåsa om den med vista nerladat elr skivan från HP med allt de andra programmen?
Citera
2008-05-16, 12:06
Medlem
w580is avatar
Gör så här, gå in på kontrollpanelen och gå in på prestanda & underhåll sedan systemåterställning, efetr det skapar du en återställningspunkt.

Om något går råkar avinstallera eller om du tar bort någon viktig fil kan du bara gå in dit och göra en systemåterställning.

När du har gjort det Kör du " msconfig " och sedan tryck på autostart.
Där ser du vad som startas bär du sätter på din dator.
Om det t e x står msnmsgr (msn messenger) kan du bara avmarkera det och så startas inte msn messenger (om du har det) när du sätter på datorn.
Det är viktigt att du vet vad du avmarkerar m.m.

Här är några pogram som har hjälpt mig få min dator snabbare.

http://www.ccleaner.com/download/downloading

http://www.download.com/Ad-Aware-200...dlPid=10837062

http://www.download.com/Spybot-Searc...dlPid=10804822

(Detta pogram har hjälpt mig mycket)

http://www.download.com/Trend-Micro-...dlPid=10781312

innan du använder detta pogram är det VIKTIGT att du läser allt som står där och kollar på videon. Eftersom detta pogram är avanserat och plockar upp allt.
Alltså inte bara virus, spyware m.m utan också vissa pogram och andra saker som t e x mozillafirefox, ditt anti-virus pogram m.m
Kanske inte förklrade så bra, men det är vikitigt att du vet vad du gör när du använder detta pogram.
Citera
2008-05-16, 16:16
Medlem
Om problemet bara är att uppstart tar lång tid, stäng inte av den helt, använd sleep och hibernation.
Citera
2008-05-16, 16:24
Medlem
seraphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge
Om problemet bara är att uppstart tar lång tid, stäng inte av den helt, använd sleep och hibernation.

va men datan blir väll helt säckad om den aldrig stängs av på riktigt eller?
Citera
2008-05-16, 16:27
Medlem
Jag gör en riktig omstart någon gång i månaden, det räcker för mig. Tror inte ens tanken med vista är att man alltid ska stänga av den helt.
Citera
2008-05-16, 16:29
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seraph
va men datan blir väll helt säckad om den aldrig stängs av på riktigt eller?

Nejdå, tar flera veckor innan den tappar märkbar prestanda, och då är det bara att göra en omstart så är allt bra igen. Har haft min dator igång (med omstarter dock) sedan jag var på semester förra julen och den glider på bara bra. Har haft min tankningsdator på utan omstart i säkert ett halvår (den står inte hemma hos mig) den är väl lite seg men kan också bero på att det är en tokigt gammal dator!

Mitt tips till dig är att formatera hela datorn med XP/Vista-skivan så du slipper allt skit från HP eller vad det nu var, det rekommenderar jag alltid folk som köper paketdatorer. Sedan gäller det bara att hålla datorn ren med hjälp av anti-malware, brandvägg, renska skit (tex CClenaer och avinstallera saker du inte behöver) samt defragmentering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in