Citat:
Ursprungligen postat av Anencefali
Nej, du äger guldet, spannmålet, järnmalmen eller whatever eftersom det är produkten av det arbete du lagt ned. Guld kräver mänskligt arbete för att vara till någon som helst nytta, på samma sätt som att olja inte är ett dugg värdefullt om du inte klarar av att ta upp den ur marken. Marken, däremot, äger du inte utan hyr av samhället.
Men mark i sig är väl inte heller till nytta utan arbete?
Man måste ploga och hålla på för att kunna så något, man måste gräva för att kunna plantera träd, man måste gräva för att bygga hus, man måste platta till för att bygga vägar...
Jag är väl med på att det inte ska räcka med att gå igenom en stor skog för att kunna äga hela skogen. Men om där finns mark som ingen gjort anspråk på (alltså, redan börjat bygga på), på vilken jag börjar gräva och smälla upp ett litet hus, varför skulle jag vara skyldig någon i Indien pengar (med "samhället" måste du väl mena hela världen)?
Varför skulle jag
inte äga marken, när jag blandat mitt arbete med den?
Och argumentet "då kan ingen annan använda den" håller ju inte enligt mig, eftersom ingen annan kan äga guldbiten heller.
Citat:
Hyra kommer folk nog få betala oavsett vilket system som används, av den enkla anledningen att mark är en fix tillgång, strikt begränsad, och att det varken går att skapa mer, eller mindre, av den. Så är det inte med övriga varor. Jag anser bara att ingen egentligen har mer rätt till mark än någon annan, utan att det är "först till kvarn som gäller".
Där finns
väldigt många andra varor som är högst begränsade i tillgång... Guld är ett exempel. Och det är väl orättvist om de som är "först till kvarn" får allt gul också?
Innebär detta att vi ska betala hyra för guld?
Citat:
Sen, givetvis, blir det ju ett slags köp- och säljsystem då hyresrätten kan säljas vidare. Skillnaden är att hyran fortfarande tillfaller samhället.
Jojo, hur det skulle fungera är jag helt med på.

Jag motsätter mig bara idén att alla i världen har rätt till all mark, kollektivt.
Jag förstår idén, men håller icke med.