• 1
  • 2
2008-05-15, 20:21
Bannlyst
Tja

Jag undrar ifall man kan ha OS X Leopard installerat på en PC samtidigt som man har vista och sen kunna välja vilket av operativena man vill använda..tex välja vilket datorn ska starta med.

Har Amd 4400+, 2gb ram, 8500gt.

//Supermario1972
Citera
2008-05-15, 20:31
Medlem
Walter_Kovacss avatar
Kan inte uttala mig om att installera det.

Men du kan annars alltid köra en virtualisering av OSX med VMWare, och köra det direkt i Windows.

http://www.vmware.com/
Citera
2008-05-15, 21:29
Medlem
Har för mig att Mac bara funkar på macdatorer... Licensproblem och skit är det också (om man ska vara laglig)
När jag använde VirtualPC så tror jag dock att jag såg att det inte gick. Ingen aning om hur det är med riktig PC men jag tror att det inte går. Fast du kan ju alltid försöka.
Senast redigerad av J3Z 2008-05-15 kl. 21:32.
Citera
2008-05-15, 21:55
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J3Z
Har för mig att Mac bara funkar på macdatorer... Licensproblem och skit är det också (om man ska vara laglig)
När jag använde VirtualPC så tror jag dock att jag såg att det inte gick. Ingen aning om hur det är med riktig PC men jag tror att det inte går. Fast du kan ju alltid försöka.

Virtual PC har huvudsakligen stöd för bara Windows operativen. Inget Mac på den inte.

OS X är gjort för Macar med Intel processor. OM det nu skulle kunna gå på PC blir det nog kinkigt eftersom du har en AMD.
Citera
2008-05-15, 22:38
Medlem
AMD/Intel spelar ingen roll (så länge din processor har stöd för moderna saker som SSE3 o liknande).

Däremot lär det bli massivt strul med drivrutiner till grafikkort, nätverkskort och ljudkort. Om du ö.h.t. får det att fungera dvs, det krävs normalt viss specialhårdvara för att OSX ska fungera - en del av kopieringsskyddet...
Citera
2008-05-15, 22:43
Bannlyst
Okej, det verkar som att det kommer bli svårt att få os x på datorn. Men jag ska testa vmware så åfr jag se hur det går.
Citera
2008-05-15, 22:45
Medlem
kanulas avatar
Testa skadar aldrig!
Citera
2008-05-16, 09:40
Medlem
hikarus avatar
Med vmware går det att få in Mac OS X Tiger ( Har själv en installation med detta ) dock så går det inte att få in Leopard ännu vad jag vet.
Citera
2008-05-16, 13:49
Bannlyst
Har testat att starta leopard med vmware nu men jag kommer bara till laddningsskärmen. Så jag antar att det inte kommer att fungera.
Citera
2008-05-16, 14:07
Medlem
hikarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermario1972
Har testat att starta leopard med vmware nu men jag kommer bara till laddningsskärmen. Så jag antar att det inte kommer att fungera.
Går att komma lite längre än så men du kommer ändå itne få det att fungera.
Citera
2008-05-16, 15:20
Medlem
PetterHaralds avatar
Jag och en kompis bestämde oss för att installera OS X på en PC förra veckan, själva installationen gick ganska bra men när det kom till att kunna boota båda operativsystemen uppstod lite problem (som dock går att åtgärda, jag var tvungen att gå innan vi fick till det men han ska ha fixat det i min frånvaro) som jag inte vet hur man åtgärdar men om du har bra tålamod är det bara att googla och testa dig fram.

Ta en titt på den här sidan, läs runt på forumet om vad det stödjer för hårdvara etc. Läs även guiderna där så ska det nog ordna sig.

Länk: http://www.insanelymac.com/

Sedan rekommenderar jag att du postar i Macforat då jag tror att det är fler där som vet hur det ligger till.
Senast redigerad av PetterHarald 2008-05-16 kl. 15:23.
Citera
2008-05-16, 15:43
Medlem
os x

Jag har sätt de med egna ögan och de går att få in OSX på en mvware server. Så så var det tydligen väldigt mycke pill innan man fick det att fungera. Men har du tiden och orken så är de väl bara att installera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in