Blixten slog ned i en bekants dator så den vägrade starta, hon lämnade in den på den lokala datorbutiken men dom sa att moderkortet vad helt slut och det gick inte att laga, så dom gav tillbaka den. Hon gav datorn till mig och berättade om felet, och jag köpte ett nytt passande moderkort till datorn. Nu har jag satt i det nya moderkortet och datorn startar. Men efter cirka 2 min i Windows startar datorn om. Vad kan detta fel bero på?
Tack för svaren!
Alla fläktar går som dom ska, och eftersom att datorn dör redan efter nån min så tvivlar jag på att det är temperaturen som ställer till det.
Jag ska testa installera om Windows så får jag se om det går bättre då!
Tack för svaren!
Alla fläktar går som dom ska, och eftersom att datorn dör redan efter nån min så tvivlar jag på att det är temperaturen som ställer till det.
Jag ska testa installera om Windows så får jag se om det går bättre då!
Tacketack!
Sitter inte fläkten på processorn rätt monterad så överhettas den på under en minut beroende på vilken processor det är så. Att datorn startar om med en gån kan vara överhettning eller så är nätagregatet kass. det brukar vara det som tar värsta smällen vid ett åsknedslag...
Det är troligtvis som kimdah2002 sa, men ett vanligt fel att den startar om är bara att det är för mycket damm i datorn och att den på så sätt blir överhettad, prova att öppna datorn och rengöra
Det är troligtvis som kimdah2002 sa, men ett vanligt fel att den startar om är bara att det är för mycket damm i datorn och att den på så sätt blir överhettad, prova att öppna datorn och rengöra
Du missade att trådskaparen hade bytt moderkort... :-)
Åsknedslag och dator, bytt moderkort och ... ?? .. hmmm
Borde inte processorn (åtminstone) vara helt stekt egentligen, vid själva åsknedslaget alltså?? Den ska ju vara så jävla känslig mot bl a statistisk elektricitet, ju? Och även internminnena?