Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-15, 15:59
Medlem
Jag stängde av grafikkortet igår kväll i grafikkortets ruta. Ändrade inställningen ifrån "använd den här enheten (aktivera)" till använd INTE enheten. Nu kan inte windows starta, utan ger mig bara en svart skärm! Har Geforce 8800 GTS 512 och XP professional SP2. Jag har öppnat burken och kollat, och grafikkortet är "på", i och med att fläkten snurrar. Men den skickar inte ut nånting till bildskärmen.

Hur fixar man detta??? Kan man aktivera kortet på något sett? När jag startar i safe mode så får jag också svart skärm. Alltså windows XP laddnings rutan kommer upp, men när XP har laddats klart är skärmen bara svart.

Det e panik jag har skolarbeten och sånt på datan som jag inte kommer åt! Uppskattas med hjälp.
Citera
2008-05-15, 16:14
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addi^
Jag stängde av grafikkortet igår kväll i grafikkortets ruta. Ändrade inställningen ifrån "använd den här enheten (aktivera)" till använd INTE enheten. Nu kan inte windows starta, utan ger mig bara en svart skärm! Har Geforce 8800 GTS 512 och XP professional SP2. Jag har öppnat burken och kollat, och grafikkortet är "på", i och med att fläkten snurrar. Men den skickar inte ut nånting till bildskärmen.

Hur fixar man detta??? Kan man aktivera kortet på något sett? När jag startar i safe mode så får jag också svart skärm. Alltså windows XP laddnings rutan kommer upp, men när XP har laddats klart är skärmen bara svart.

Det e panik jag har skolarbeten och sånt på datan som jag inte kommer åt! Uppskattas med hjälp.

Datorn heter det!

OnT: Om jag fattat rätt så funkar grafikkortet under själva booten av BIOS etc. Testa att göra en reparationsinstallation av XP och se om det hjälper.

Men varför är du å pillar på en sådan funktion?
Citera
2008-05-15, 16:17
Medlem
Kirriss avatar
Testat felsäkertläge? Som föregående talare sade, varför ens göra något dylikt?
Citera
2008-05-15, 16:30
Medlem
Laddade ner filmer i natt. Men datorn väsnades mycket så jag trodde att det skulle vara bättre om kortet va avstängt. Logiskt sätt så borde man ju bara kunna aktivera det under samma meny, men tyvärr går det inte så.

Ska prova med reparationsinstallering.

Felsäkert läge fungerar inte heller.
Citera
2008-05-15, 16:34
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addi^
Laddade ner filmer i natt. Men datorn väsnades mycket så jag trodde att det skulle vara bättre om kortet va avstängt. Logiskt sätt så borde man ju bara kunna aktivera det under samma meny, men tyvärr går det inte så.

Ska prova med reparationsinstallering.

Felsäkert läge fungerar inte heller.

Stänger du av grafikkortet borde du väl inte kunna se någon bild, och därmed inte kunna aktivera det?

Sen är det frågan om det är ditt grafikkort som låter mest i datorn...
Citera
2008-05-15, 17:05
Medlem
Okej, när jag tar reparations installation på XP-cdn så frågar den mig först vilken windows XP jag vill ändra.

Då skriver jag "1" och trycker enter.

Men då frågar den mig om ett lösenord!! Saken är att jag använder inte några admin-lösenord till windows, och har ingen aning om vad det kan vara.

Har även provat att ta ut grafikkortet och sätta in det igen, men det gav inget. Tror ni att det hjälper att lägga in annat grafikkort och försöka starta?
Senast redigerad av Addi^ 2008-05-15 kl. 17:12.
Citera
2008-05-15, 18:10
Medlem
Ja det går bättre nu! Datorn fungerar tack vare att jag la in ett annat grafikkort (i samma PCIe slot). MEN mitt Geforce 8800 fungerar fortfarande inte, så det måste på något sett fortfarande vara avaktiverat.

Jag har laddat ner och installerat dom nyaste drivrutinerna från nvidias hemsida och det hjälper inte. Vad är nästa steg nu? Vad ska jag göra?

Jag antar att det bara är en fråga om att hitta rätt meny och sedan aktivera kortet, för jag har åtminstånde löst svart-skärm grejen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in