2008-05-15, 15:44
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Häromdagen arbetade jag med en kille som lastade omkring saker vid mitt arbete. När jag frågade om han behövde hjälp svarade han at "Det är piano." Jag undrade vad han menade, varpå han förklarade, som om det vore en självklarhet, att "piano" skulle vara samma sak som "lugnt." Dvs: Det är lugnt. Han hade förmodligen snott det där skämtet(?) av sin farsa och tyckte det lät kvicktänkt och smart, men ordvitsar av denna sort försvann väl på 80-talet?

Resterande kväll gick han omkring och sa "göttmos" så fort han fick chansen. Han var strax under 30 år gammal.

Sedan 90- och början av 2000-talet har det dessutom kommit en hel del löjliga uttryck. Just nu är jag för trött för att rada upp särskilt många, men exempelvis: "Bryds" istället för brudar. "Guttans" istället för gott/bra. "Mackedonkan" eller "Donkan" istället för McDonalds. För att inte tala om "aftonhoran" och "sexpressen" (folk låter bara dumma och bebiskritiska när de använder dessa ord). Vad är tanken bakom? Är det meningen att det ska låta skojigt eller kul?

Jag skäms varje gång jag hör någon använda sådana där ord och uttryck. Jag måste liksom kolla mig om ifall någon hörde vad kompisen precis sa, så att jag slipper dras med ner i det oändliga fallet av permanent pinsamhet, skam och smuts. Vad tänker folk när de pratar sådär? Varför gör dom det? Sitter det någon hemlig byrå någonstans och sprider ut dessa förkastliga smeknamn på vanliga ord över media och internet? Vart kommer de annars ifrån?

Fyll på listan.
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-05-15 kl. 15:47.
2008-05-15, 15:52
Medlem
najass avatar
Menar du att du aldrig hört uttrycket "ta det piano"? Nåja det är hursomhelst inget nytt uttryck och det finnsdessutom en logisk härledning till uttrycket.

Annars håller jag med dig. Många låter som mina barn när de pratar nu förtiden med, vad jag uppfattar som, barn-uttryck, smeknamn och dylikt.
2008-05-15, 15:55
Medlem
Flinta82s avatar
"Vad händer och fötter" <----- Får mig att vilja kräkas.
2008-05-15, 16:03
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Menar du att du aldrig hört uttrycket "ta det piano"? Nåja det är hursomhelst inget nytt uttryck och det finnsdessutom en logisk härledning till uttrycket.
Exakt vilken del är logisk?

Givetvis menar man att piano är ett instrument för lugn musik, men so what? Hur blir det en koppling? Själva pianot som instrument är ju inte lugnt. Ordet "Piano" blir ju heller inget nytt adjektiv eller ett nytt ord för att beskriva ett adjektiv. Hur ska man säga när läget inte är lugnt? "Läget är elgitarr"?
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Huvudet på spiken, det är just sådana uttryck jag menar.
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-05-15 kl. 16:05.
2008-05-15, 16:09
Medlem
Piano

Piano är inte bara instrumentet. Det är även en musikterm (från italienska) och betyder stillsamt/lugnt/svagt (i noter förkortas det p).

Med andra ord; Ta det piano = Ta det lugnt
2008-05-15, 16:10
Medlem
Lystrads avatar
Fyfan vad jag hatar uttrycket "Donken", sedan klagar vissa polare när jag säger "Macken" och syftar på en bensinmack, eftersom de tror att jag menar McDonalds
2008-05-15, 16:47
Medlem
Spår av nötters avatar
Jag använder uttrycket "Donken". Dock använder jag det väldigt sällan.

Säger man "Donkan" eller "Mackedonken" så låter det dock ruskigt fel i mina öron.
2008-05-15, 16:56
Medlem
jamenvaddårås avatar
Jag gillar inte uttrycket "nära och kära". Det är fult, helt enkelt.
2008-05-15, 16:58
Medlem
"Tja gubben" till en vän eller i den andra formen "Näee ja spöa gubben i fobboll" syftandes på sin far. Lika vidrigt i båda formerna.
2008-05-15, 17:28
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Exakt vilken del är logisk?

Givetvis menar man att piano är ett instrument för lugn musik, men so what? Hur blir det en koppling? Själva pianot som instrument är ju inte lugnt. Ordet "Piano" blir ju heller inget nytt adjektiv eller ett nytt ord för att beskriva ett adjektiv. Hur ska man säga när läget inte är lugnt? "Läget är elgitarr"?.

haha, tack för dagens garv. Ja du milde...

Citat:
Ursprungligen postat av rehnis
Piano är inte bara instrumentet. Det är även en musikterm (från italienska) och betyder stillsamt/lugnt/svagt (i noter förkortas det p).

Med andra ord; Ta det piano = Ta det lugnt

Full pott på den!
2008-05-15, 17:53
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82

Medhåll.

Andra: "Slå dig ned och känn dig nedslagen", "Wassup bro" och andra putslustiga amerikanska gettofraser. Stormar, bomber och plattfotade tångräkor vad jag hatar dessa!

Citat:
Ursprungligen postat av Lystrad
Fyfan vad jag hatar uttrycket "Donken", sedan klagar vissa polare när jag säger "Macken" och syftar på en bensinmack, eftersom de tror att jag menar McDonalds

Vad ska man säga då... McDonalds-restaurangen? Heh. Donken låter i alla fall bättre än det värsta: Emm See Dånalds. Alltså som ett MC-gäng. Hahahah hela veckan ut på den

//Duality
2008-05-15, 17:54
Medlem
Profets avatar
Shysta bananer
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem