Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-15, 14:53
Medlem
Unbalanceds avatar
Goddag

Jag tar det ifrån början, skulle formatera systempartionen C: på SATA disken som har två partioner (beteckningen VAR C: <- XP samt D: <- Lagring)
Installationen strulade lite så jag fick göra om allt, men där hände något så att lagringspartionen vart C: och jag kunde inget göra förutom att installera XP som D:

Jag tänkte att jag ändrar enhetsbeteckning på lagringspartionen väl inne i XP, tar "hantera" "diskhantering" och försöker ändra beteckning på C: (lagring) till tex. G: men det går inte då den partionen tydligen är (system)....

Vad är det som försigår här?
Jag har ALDRIG haft dessa problem tidigare...
Har lagringspartionen fått MBR eller vad har hänt, vänder mig till er nu för detta verkar övergå min behärskning.

Tack på förhand.
Citera
2008-05-15, 15:03
Medlem
kanulas avatar
Japp, när systemet är igång kan du inte ändra på enhetsbeteckning eftersom burken då skulle krascha.

Jag kör Paragon Partion Manager för att pyssla med formateringar, enhetsbeteckningar m.m. Man kan ställa in så att det gör uppgifterna i uppstarten av datorn, innan systemet startats.

Vet att många kör med Partion Magic, något som jag aldrig testat. Men det ska vara bra det med.
Citera
2008-05-15, 15:06
Medlem
Unbalanceds avatar
Tack för ditt svar, jag ska prova med det programet.
Det finns ingen risk att min lagringspartion kan ta någon skada utav detta väll?
Jag har inga resurser att göra någon form utav backup utav datan.

Tycker bara det hela är extremt konstigt då jag aldrig vart med om detta problemet under de 15år som jag har pysslat med datorer.
Men men. ska prova. Återkommer, skriv gärna era tips och så, det uppskattas.
Citera
2008-05-15, 15:10
Medlem
kanulas avatar
Riskfritt är det aldrig att använda en dator. Man kan ju råka ut för en hårddisk
krasch. Om datan är viktig är det lika bra att ta backup först, men det bör göras regelbundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in