Jag driftar en Windows Server på min fars företag.
Just nu kör vi en backup till en USB-disk varje natt (fullständig).
Men vi har också RAID1 på hårddisken, det är nog det minsta man bör ha på en server. Tänkte nästan byta backupdisken mot en NAS med RAID5+spare.
Jag skulle rekommendera att du åtminstone kör RAID1 (mjukv. eller hårdv.), hårddiskar är så billiga så det är värt en extra. Då är det också bra att konfa så att du får ett mail när en disk pajjar, så får du åka och ta ner servern och byta. Sen är det ju alltid bra att ta backup också. RAID är ju ingen backup, bara redundans.
En annan bra grej är att ha rätt temperatur vid diskarna i drift, då håller de avsevärt längre såvitt jag kunde utläsa ur studien google gjort i den frågan: http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf
Lycka till iaf !
Gör som jag och köp en gammal server på tradera för ett par hundra med ett schysst raid-kort i. Kör RAID 5 utan några problem med 3 st hotswap-diskar. Har jobbat på ett företag som IT-tekniker och de körde samma system med tre scsihotswap diskar i RAID 5. MAn ska bara se till att ha en liggande extra. När en disk kukar ur bara att sätta i den nya och vips byggs systemet upp på den utbytta disken. Som som sagt va SCSI disk, hotswap med RAID-kort är nog det enklaste och mest använda idag. Lycka till!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!