2008-05-15, 13:37
Medlem
Tjena, jag tänkte formatera min systers hårddisk så jag satte in den som slave på min dator.

Min är C:/ och hennes är D:/.

Jag formaterar, stoppar in skivan och låter datorn boota på skivan istället för hårddisken. Jag godkänner reglerna att formatera och jag väljer att D:/ ska formateras. När formateringen är klar och det så startas datorn om. När jag ska ta ut hennes hårddisk och bara gå in på min dator så står det att mitt operativsystem är skadat.
Det hade visat sig att jag måste ha råkat formatera min dator halvt och hennes halvt?

Senare kollade jag att jag råkade ha satt hennes hårddisk på "cs" istället för "slave".

Och jag installerade ett nytt operativsystem på min dator för att se om det kunde hjälpa. Men direkt när jag valde det andra operativsystemet i boot-menyn så startades datorn om..

Sen såg jag att jag har kvar alla grejer på min hårddisk alltså C:/. Så den är inte formaterad, men jag tar mig inte in på den, fast grejerna på hårddisken är kvar.

Har testat reparera hårddisken med MBR och bara reparera den, ena operativsystemet är skadat och den andra får bara datorn att starta om.

Någon som har en lösning på detta? Har minst 120GB som jag är rädd om som jag inte kan förlora.
Citera
2008-05-15, 13:41
Medlem
Korvstekels avatar
Varför postar alltid folk windowsfrågar i forumet för "övriga operativsystem"?
Citera
2008-05-15, 13:43
Medlem
om du har en disk som du kan göra "vad du vill med" (ingen viktig info) tex syrrans disk, så instalera ett operativ system där, kopiera in det du vill spara på din disk.

Formatera och instalera ett OS på din disk, flytta tillbaka dina filer och gör rätt nästa gång du formaterar din systers hårddisk, tex i hennes dator.

Ja, det går antagligen att fixa allting genom att rädda ditt OS och din hårddisk utan att behöva flytta alla filer men det kommer bli mer komplicerat än jag klarar av att beskriva det här.
Citera
2008-05-15, 13:45
Medlem
H*n specificerar väll aldrig vilket os det gäller? (även om windows låter troligt
Citera
2008-05-15, 13:47
Medlem
Korvstekels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narja
H*n specificerar väll aldrig vilket os det gäller? (även om windows låter troligt

C:, D: är hårddiskar/partitioner ur windowsperspektivet, hade det handlat om säg Linux hade det varit t.ex. hda2 eller kanske sdb1
Citera
2008-05-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narja
om du har en disk som du kan göra "vad du vill med" (ingen viktig info) tex syrrans disk, så instalera ett operativ system där, kopiera in det du vill spara på din disk.

Formatera och instalera ett OS på din disk, flytta tillbaka dina filer och gör rätt nästa gång du formaterar din systers hårddisk, tex i hennes dator.

Ja, det går antagligen att fixa allting genom att rädda ditt OS och din hårddisk utan att behöva flytta alla filer men det kommer bli mer komplicerat än jag klarar av att beskriva det här.

Det var så jag tänkte, problemet är att hennes hårddisk går inte att boota upp med en skiva på min dator, fattar inte varför. När jag kör in den i hennes så är hennes CD-läsare helt fuckad. Så jag vet inte hur jag ska göra :/
Citera
2008-05-15, 14:34
Bannlyst
Ändra boot ordningen i BIOS så den bootar från CDn före HDn
Citera
2008-05-15, 14:35
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
C:, D: är hårddiskar/partitioner ur windowsperspektivet, hade det handlat om säg Linux hade det varit t.ex. hda2 eller kanske sdb1

Flyttat.
/S
mod
Citera
2008-05-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaad
Ändra boot ordningen i BIOS så den bootar från CDn före HDn

Får inte upp boot menyn när jag kör hennes hårddisk.
Citera
2008-05-15, 14:54
Medlem
kanulas avatar
Det fungerar sällan med att installera OS på en hårddisk på en dator och flytta disken till en annan dator. Operativsystemet konfiguerar sig efter datorns hårdvara. Är det då drastiska förändringar i hårdvaruuppsättningen blir OSet kinkigt för att det inte känner igen sig och vill då inte starta.

Sålänge det är någorlunda liknande hårdvara brukar det dock gå. Bara så att du vet om du försöker igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in