Några synpunkter:
1. Den judiska statistiken som visar på att antalet judar var högre direkt före än direkt efter kriget är väl intressant och bör väl inte automatiskt avfärdas även om givetvis två specifika statistikkällor inte heller bör anses som den givna sanningen? Å andra sidan så verkar många "revisionister" glömma att faktorera in ev. befolkningsökning under kriget genom barnafödande. Ifall man utgår ifrån den specifika judiska statistiken från de källorna så bör man alltså dessutom lägga till födda judar under kriget men förstås även dra ifrån judar som dog en naturlig död under denna period.
2. Uppenbarligen är det vanligt med giftermål mellan judar och icke judar i USA. Detta gör ju att antalet judar ökar i mindre takt än antalet ättlingar till levande judar under kriget. Jag tänkte på det angående Zulfagars post. Givetvis bör man ju dock även räkna in konvertiter men det känns som att "intermarriage" har varit mer omfattande än konversioner.
3. En sak som försvårar bedömningen av antalet mördade och levande judar är ju definitionen av en jude. Judendomen är ju både en religion och en global stamnation byggd på härstamning på mödernet (och väl i realiteten även en i generationer mätt närliggande härstamning på fädernet). Dessutom tillkommer ett begränsat antal konvertiter i varje generation. En person som inte själv ser sig som jude kan dessutom av andra betraktas som detta (pga. härstamning) och det förekommer nog också att personer som inte betraktas som judar av exempelvis specifika rabbiner eller staten Israel, själva ser sig som det (typ polacken i Big Lebowski

). Å andra sidan så får ju personer med en judisk farfar invandra till Israel (åtminstone om de kommer från Ryssland) och jag har för mig att dessa räknas med i statistiken över antalet mördade judar eftersom Hitler såg de som det. Många revisionister anser väl dock att dessa inte var att betrakta som judar. Ni får gärna rätta mig om jag har fel vad gäller dessas inklusion i dödstalet.
4. Detta rör ju inte direkt trådens ämne men givetvis så har det ju betydelse för folkmordsdödstalet om man räknar in judar som dog av exempelvis epidemier i lägren eller i normala stridssituationer under kriget. Ifall fokus är på nazismens brott så bör man väl även exkludera de judar som dog under kommunistiskt styre.
5. Vad beträffar Sverige så tror jag kanske att siffran 20 000 är något underdriven. Det känns som att det finns fler svenskar än så som härstammar från judar på mödernet. Ifall det stämmer så kan jag tänka mig att det samma gäller för de flesta västländer.