Extrajobbade under ledigheterna på ett äldreboende när jag var ca 20 år gammal. Ärligt talat var det rätt mysigt att vara enda mannen bland personalen på den avdelningen jag var på. Och jävligt intressant att verkligen få se skillnaden i hur en kvinnlig vs manlig miljö fungerar på riktigt.
En kort sammanfattning om mina upplevelser var att det var väldigt mycket skvaller. Strikta grupperingar inom personalen med sub-grupper inom dessa grupper där dom "populära" hade fritt spelrum. Alla visste allt om alla och det blev mycket yngre vs äldre tjejer och det jobbiga var att man förväntades lite inofficiellt att välja sida och tråkades lite för var och med vem man t.ex satte sig hos i lunchrummet. Detta var väl dom lite negativa stereotyper som faktiskt fanns där väl synligt. Ett exempel var att jag blev kallad för milf-hunter under en vecka efter att jag varit placerad att jobba med några utav dom äldre kvinnorna på stället och då också valde att sitta hos dom under rasterna. Visst lite med glimten i ögat från tjejerna i min ålder men man kände helt klart av att detta kom ur deras relation med varandra.
En trevlig effekt om än lite jobbig i längden var att dom äldre kvinnorna intog en slags mammaroll och hjälpte mig med absolut allt. Och jag fick mycket uppmärksamhet och berömm för i princip allt jag gjorde. Kändes lite nedvärderande etc men skitsamma, antar att yngre tjejer i mansdominerade brancher bli precis lika daddade och detta har nog mer med mänskligt beteende att göra.
Den sista biten som stod ut som jag i min oskuldsfulla hjärna inte trodde att kvinnor pysslade var dom sexuella anspelningarna inom precis allt och hela jävla tiden.
Exempel:
Jag frågar hur tvättmaskinens inställningar ska vara första gången jag skulle sköta den. En sassy kvinna säger att jovisst hon ska lära mig hur man sätter på. *finiss fniss från hela personalen*
En yngre förmåga behöver hjälp. Hon frågar om jag kan trycka in den åt henne. *fniss fniss igen*
På alla mina arbetsplatser jag varit på så var just detta ställe det som riktigt förvånade mig över hur grov jargongen var vad gäller just dom sexuella anspelningarna. Och jag misstänker att om detta varit någon slags industri med omvända könsroller så hade detta setts som mycket gubbsjukt och äckligt för den unga tjejen i allmänhetens ögon.
Men allt som allt var det en intressant erfarenhet och jag kan inte sticka under stol med att det var ganska najs att vara ensam herre i huset för ett par månader. Alla borde testa detta.