• 1
  • 2
2008-05-14, 19:16
Medlem
FillilutteN2s avatar
Jag har 3 datorer i ett nätverk här hemma.
Jag kommer åt de andra två datorernas utdelade mappar men de kommer inte åt mina. De kommer dock åt varandras filer, så det är ju något mystiskt hos mig. När de försöker gå in i min dator står det

\\Filli är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.
Åtkomst nekad.

Försökt googla på problemet men inte hittat något som löst mina problem än.
Någon som vet hur jag löser detta?

Tack på förhand!
Citera
2008-05-15, 07:56
Medlem
kanulas avatar
Vad har du för OS?
Citera
2008-05-15, 08:55
Medlem
Gästkontot på din dator är förmodligen inaktiverat.

Testa detta.

Gå in på kontrollpanelen, administratörsverktyg, datorhantering.
Lokala användare o grupper, användare, dubbelklicka på Gäst och bocka av att kontot är inaktivt.
Citera
2008-05-15, 09:45
Medlem
Prt Scrs avatar
Vad kör du OS på datorn som inte går att komma åt?
Citera
2008-05-15, 10:19
Medlem
FillilutteN2s avatar
Alla datorer kör windows. Jag har Pro och de andra kör Home edition.

LuffarJoh> Ska testa detta, tack!
edit: Det var inte inaktiverat, tyvärr...
Senast redigerad av FillilutteN2 2008-05-15 kl. 10:23.
Citera
2008-05-15, 10:43
Medlem
Mr_X3Ms avatar
Det låter som brandväggen. Testa att temporärt stänga av den och försök igen. Om det hjälper måste du se över din brandväggsregler.
Citera
2008-05-15, 11:14
Medlem
FillilutteN2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_X3M
Det låter som brandväggen. Testa att temporärt stänga av den och försök igen. Om det hjälper måste du se över din brandväggsregler.

Det glömde jag säga, testade detta igår. Drog ut internet och stängde av både windows firewall samt NOD32 och det hjälpte inte.
Citera
2008-05-15, 12:53
Medlem
Prt Scrs avatar
på din "pro dator" är det administratörs kontot som du är inloggad på?

samt har du satt något lösen på admin kontot? om du inte har det så går det inte att ansluta till den datorns delade mappar.
Citera
2008-05-15, 14:39
Medlem
kanulas avatar
Denna guide skrev jag för länge sedan när jag körde XP. Kan tyvärr inte kolla om den är rätt eller inte. Testa den, har man tur funkar den. Annars inte...

1. Kontrollpanelen --> Administrationsverktyg --> Lokal säkerhetsprincip --> Lokala principer --> Tilldelning av användarrättigheter.

2. Principen "Åtkomst till den här datorn från nätverket", kontrollera så att "Alla" finns med.

3. Principen "Neka tillgång till den här datorn från nätverket", kontrollera så att "Alla" INTE finns med.

4. Avsluta.
Citera
2008-05-16, 20:51
Medlem
FillilutteN2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prt Scr
på din "pro dator" är det administratörs kontot som du är inloggad på?

samt har du satt något lösen på admin kontot? om du inte har det så går det inte att ansluta till den datorns delade mappar.

Ja, jag är admin.

Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Denna guide skrev jag för länge sedan när jag körde XP. Kan tyvärr inte kolla om den är rätt eller inte. Testa den, har man tur funkar den. Annars inte...

1. Kontrollpanelen --> Administrationsverktyg --> Lokal säkerhetsprincip --> Lokala principer --> Tilldelning av användarrättigheter.

2. Principen "Åtkomst till den här datorn från nätverket", kontrollera så att "Alla" finns med.

3. Principen "Neka tillgång till den här datorn från nätverket", kontrollera så att "Alla" INTE finns med.

4. Avsluta.

Jag kör på engelska så inte helt säker på vart jag ska leta.
Jag hittar in till "Tilldelning av användarrättigheter" men sedan blir jag lite osäker. Och vad menar du med "Alla" Ska det stå Alla eller menar du att det ska stå Administrators och Guest i listan? :/
Citera
2008-05-16, 21:47
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FillilutteN2
Jag kör på engelska så inte helt säker på vart jag ska leta.
Jag hittar in till "Tilldelning av användarrättigheter" men sedan blir jag lite osäker. Och vad menar du med "Alla" Ska det stå Alla eller menar du att det ska stå Administrators och Guest i listan? :/

Du högerklickar på regeln och väljer "Egenskaper" (på engelska borde det vara "preference". Tryck på knappen för att lägga till användare, klicka på "avancerat" (advanced). Tryck därefter på sök-knappen. Då hittar du "Alla" i listan. Det innebär just alla användare.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med vad reglerna heter på engelska. Men du kan ju gå igenom dom och kolla vad de heter och översätta. Om du hittar något som borde passa bra är det antagligen rätt regel.
Citera
2008-05-16, 22:56
Medlem
FillilutteN2s avatar
Borde ju vara Log on locally som är "Åtkomst till den här datorn från nätverket"
La till Everyone där och det hjälpte föga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in