Instmmer i CurryCurres beskrivning, dremot kanske inte i rekommendationen om existentialismen (obegriplig kontinental filosofi

)
P den serisa bogen: nihilism kan vara ganska mycket, beroende p i vilket sammanhang det anvnds. Det kan vara en vergripande livsfilosofi (allt r meningslst och all tro p mening r sjlvbedrgeri). Ser man p t.ex. Wikipedia r det detta som avses. Mitt intryck r att det nrmast r en provokation eller ett estetiskt, snarare n etiskt, stllningstagande.
En betydligt mer intressant form av nihilism r den sk vrdenihilismen, som sger att vrdepstenden saknar sanningsvrde. "Det r fel att dda" r sledes inte rtt eller fel utan ett uttryck fr vad talarens uppfattning. Alla vrdepstenden br sledes uttryckas som att "jag anser att det r fel att dda", vilket lyfter fram det subjektiva i pstendena.
I Sverige har Uppsalaskolan som uppstod i spren av Axel Hgerstrm varit tydligare fresprkare fr detta. Den har d kommit att kallas "emotivism" (dvs vrdepstenden r uttryck fr knslor snarare n fakta).
Nu slutar jag innan jag hamnar p alltfr djupt vatten (jag har bara lst teoretisk filosofi p allvar)