2008-05-14, 18:37
Medlem
Proformances avatar
Vet att det r en nihilism hysteri som frekommer men skulle behva lite hjlp.
Jag hller p att gra ett arbete om olika livsskdningar och har sttt p problem angende frgan; vad r meningen med livet i nihilismen?

r inte insatt i alla termer osv nr jag letar runt p internet s det jag har uppfattat r vldigt luddigt men det jag har snappat upp i nnihilismen r att det inte finns ngon sjlvklar mening med livet, att det r upp till var och en sjlv att hitta sin egen uppfattning vad man vrderar som viktigt.

r jag helt ute och cyklar? Skulle vilja ha en rtt basic frklaring om den generella definition av meningen med livet i nihilismen
Citera
2008-05-14, 19:05
Medlem
Som jag frsttt det saknar helt enkelt nihilister tron p ett hgre vsen och drmed r 'allt tilltet'. Menar d att det inte finns ngra objektiva sanningar om moral, levnadsstt, etik och s vidare.

Det vill sga att de som frklarar sig nihilister eller nihilister i allmnhet anser sig ha rtt att hitta sina egna sanningar utan ngons inverkan. Inte 100% though! <_>
Citera
2008-05-14, 19:09
Medlem
Giorgis avatar
Gra s mycket av mjligt av den lilla tiden man r levande?
Citera
2008-05-14, 19:10
Medlem
Det finns ingen mening med livet utan du fr/kan skapa din egen eller leva ett liv i apati om du nu knner fr det.
Citera
2008-05-14, 19:42
Medlem
Bunnyrabbits avatar
Nihilismens mening med livet r ju att man skapar sin egen mening, vilket r mycket bttre n de flesta religioner dr man tror p att ntt sorts hgre vsen bestmmer den t oss.
Citera
2008-05-14, 19:51
Medlem
Hvdar ni allts att nihilismen skulle vara ett slags existentialism?
Citera
2008-05-15, 08:56
Medlem
CurryCurres avatar
Nihilismen sger snarare att det inte finns ngot vrde alls. ven om du skapar dig en egen mening s r det egentligen bara ett sjlvbedrgeri. Nihilismen r allts inte s mycket en filosofisk skola i sig, som ett tillstnd av "filosofilshet", ett antitillstnd.

Att skriva om Nihilismen r allts en ganska svr uppgift fr, som du sger, den blir ganska luddig d den inte sjlv serverar ngra sanningar.

Freslr att du byter inriktning och skriver om Existentialismen istllet. Den r lttsmlt och enkel att hitta material om. Lna Sartres "Existentialismen r en humanism" p biblioteket, du blser igenom den p en eftermiddag.
Citera
2008-05-15, 10:37
Medlem
zyxys avatar
Instmmer i CurryCurres beskrivning, dremot kanske inte i rekommendationen om existentialismen (obegriplig kontinental filosofi )

P den serisa bogen: nihilism kan vara ganska mycket, beroende p i vilket sammanhang det anvnds. Det kan vara en vergripande livsfilosofi (allt r meningslst och all tro p mening r sjlvbedrgeri). Ser man p t.ex. Wikipedia r det detta som avses. Mitt intryck r att det nrmast r en provokation eller ett estetiskt, snarare n etiskt, stllningstagande.

En betydligt mer intressant form av nihilism r den sk vrdenihilismen, som sger att vrdepstenden saknar sanningsvrde. "Det r fel att dda" r sledes inte rtt eller fel utan ett uttryck fr vad talarens uppfattning. Alla vrdepstenden br sledes uttryckas som att "jag anser att det r fel att dda", vilket lyfter fram det subjektiva i pstendena.

I Sverige har Uppsalaskolan som uppstod i spren av Axel Hgerstrm varit tydligare fresprkare fr detta. Den har d kommit att kallas "emotivism" (dvs vrdepstenden r uttryck fr knslor snarare n fakta).

Nu slutar jag innan jag hamnar p alltfr djupt vatten (jag har bara lst teoretisk filosofi p allvar)
Citera
2008-05-15, 11:59
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyxy
Instmmer i CurryCurres beskrivning, dremot kanske inte i rekommendationen om existentialismen (obegriplig kontinental filosofi )
Haha! Handsken r kastad.:-D Vnta bara tills jag ftt en riktig dator och slipper skriva mina inlgg i mobiltelefonen... Dessa frdmt sm knappar!

Annars hller jag som vanligt med dig om det mesta du skriver. Sjlv jmstller jag nog ALL nihilism med just vrdenihilism, eftersom den rent epistemologiska nihilismen r s marginaliserad och saknar historisk genomslagskraft. Jmfr bara med Dostojevskijs hrdhnta uppgrelse med moralen, i Brderna Karamazov. Det r nihilismens krna fr mig tminstone.
Citera
2008-05-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Nihilismen sger snarare att det inte finns ngot vrde alls. ven om du skapar dig en egen mening s r det egentligen bara ett sjlvbedrgeri. Nihilismen r allts inte s mycket en filosofisk skola i sig, som ett tillstnd av "filosofilshet", ett antitillstnd.

Ja, precis. Mnga frvxlar nihilism med Nietzche, som egentligen var existentialist.

Det finns ingen mening med livet fr en nihilist. Ingenting spelar ngon roll.
Citera
2008-05-15, 23:22
Medlem
zyxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Haha! Handsken r kastad.:-D Vnta bara tills jag ftt en riktig dator och slipper skriva mina inlgg i mobiltelefonen... Dessa frdmt sm knappar!

Jag ser fram mot det. Schopenhauer mot Moore. D frstr jag att du behver ett bttre tangentbord. Kontinentala filosofer tenderar att anvnda flera ord

Citat:
Annars hller jag som vanligt med dig om det mesta du skriver. Sjlv jmstller jag nog ALL nihilism med just vrdenihilism, eftersom den rent epistemologiska nihilismen r s marginaliserad och saknar historisk genomslagskraft. Jmfr bara med Dostojevskijs hrdhnta uppgrelse med moralen, i Brderna Karamazov. Det r nihilismens krna fr mig tminstone.

Klokt sagt. Det r dock alltfr lnge sedan jag lste Dostojevskij, s jag kan inte omedelbart relatera till det. Jag brukar sjlv utg frn att "nihilism", "vrdenihilism" och "emotivism" r samma sak, men jag har frsttt att det hr p forumet faktiskt finns ett intresse fr "riktig" nihilism.

Men, som sagt, det skulle kunna bli lite intressant om man utgick frn estetik snarare n etik i analysen. Sjlv knner jag inte att jag vgar ge mig p ngot sdant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in