2008-05-14, 17:40
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag har en dator med Vista i som jag av nån anldening inte partionerade vid inlägg av OS, jag har nu 25 gig ledigt på C: som jag tänkte lägga på en egen partion. kort o gott: hur gör jag? fungera Partition magic på vista?
Citera
2008-05-14, 18:07
Medlem
Lite halv-OT, men varför i hela friden vill du dela upp? 25 GB hit eller dit har ingen praktiskt betydelse på någon prestanda. Snarare blir det så att du kommer förlora utrymme då du får två diskar med en oundviklig "slask" på.

Hursomhelst kan du antagligen använda windows inbyggda funktioner för detta. I sökfältet på startmenyn, skriv compmgmt.msc och tryck enter. Gå sedan in under Storage->Disk Management så kan du högerklicka på en enhet och välja "shrink" för att sedan skapa en ny partition av det tomma utrymmet.

Tänk på att det är betydligt krångligare att lägga ihop två partitioner med data på senare, om du skulle ångra dig.
Citera
2008-05-14, 18:10
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Lite halv-OT, men varför i hela friden vill du dela upp? 25 GB hit eller dit har ingen praktiskt betydelse på någon prestanda. Snarare blir det så att du kommer förlora utrymme då du får två diskar med en oundviklig "slask" på.

Hursomhelst kan du antagligen använda windows inbyggda funktioner för detta. I sökfältet på startmenyn, skriv compmgmt.msc och tryck enter. Gå sedan in under Storage->Disk Management så kan du högerklicka på en enhet och välja "shrink" för att sedan skapa en ny partition av det tomma utrymmet.

Tänk på att det är betydligt krångligare att lägga ihop två partitioner med data på senare, om du skulle ångra dig.

nja, skulle vilja lägga in ett annat OS på den också, dualboot.

edit: gör jag såhär kommer det upp att den inte går att krympa...
Citera
2008-05-14, 18:56
Medlem
Vilket OS ska du lägga in? Många linux-distar har partioneringsprogram på installationsskivan. Om du däremot ska köra XP så finns det andra program att ladda ned. Partition logic (http://partitionlogic.org.uk/) är ett gratisprogram som du bränner på cd och bootar från den.
Citera
2008-05-14, 18:59
Medlem
coqs avatar
http://gparted.sourceforge.net/

Finns en massa tutorials på nätet hur programmet fungerar så se till att läsa på. Minsta lilla miss och du kan behöva formatera hårddisken och börja från scratch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in