Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-14, 23:57
  #133
Avstängd
Loveletter666s avatar
Jag har en bekant som i diskussioner tar upp vad Kronblom gjort i nån tidning han läst. Alltså frekvent, beteendet har pågått i flera år. Är det något ni Kronblom-älskare känner er vid? Och har ni haft kontakt med psykiatrin och vad är diagnosen de ställt?
Citera
2023-12-15, 00:35
  #134
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Andres Lokko recenserar den nyutkomna samlingsvolymen.

https://arbetet.se/2023/12/11/kronbl...-blagul-drakt/



Är "humororaklet" Lokko i själva verket autistisk? Hur kan man komma på tanken att ens förklara ett sådant skämt?

Kan det vara läge att tydliggöra för Lokko att poängen med Killinggängets sjungande koreanska päron är det absurda i tanken på att de skulle finnas på riktigt?

Finns det mer humoristisk elementa Lokko kan förklara för oss?
Lokko drar slutsatsen att Kronblom "verkar uppfylla de flesta rådande kriterier för vad vår regering betraktar som ”svenska värderingar” (vit, heterosexuell man i övre medelåldern, bosatt i egen glesbygdsvilla, flintskallig)."

Lokko nämner för övrigt detta med flintskallighet hela fem gånger i sin recension, varav en gång i rubriken. Att han själv fasar över att bli flintskallig framgår för övrigt med tydlighet i en av hans gamla krönikor, där det påtalas att en man bör ägna sig åt extremt tidskrävande krämer eller transplantationer ifall det skulle finnas minsta risk för en kal hjässa.

Vi förstår dig Andres, för den dag du blir flintskallig, då är det endast den där anspråkslösa egna glesbygdsvillan som skiljer dig från regeringens förskräckliga kriterier för ”svenska värderingar” som du menar att Kronblom uppfyller. I den glesbygdsvillan misstänker jag dessutom att du likt Kronblom skulle undvika varje form av kroppsarbete. Fast vem vet, du kanske är en hejare på att hugga ved för en lång och hård vinter?
Citera
2023-12-15, 00:55
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Nu har Johan Wanloo visserligen skrivit ett genmäle mot Lokkos löjliga recension, men inte heller han träffar väl något vidare – själv lika ångestfull för att förknippas med föraktliga sverigedemokrater verkar han läsa serien bara utifrån Gunnar Perssons mest absurda episoder och tolkar figuren som en "osvensk" Eulenspiegelfigur som sprider "kaos".
Mjae... Jag tycker nog att Wanloo har en hel del poänger i sitt genmäle. Han menar väl just "osvensk" i betydelsen att svenskar ängsligt håller sig till reglerna, anmäler grannen om verandan byggs ut utan bygglov, MÅSTE äta sill och dricka snaps på Midsommarafton och absolut inte kan sticka ut från mängden. "En svensk tiger" liksom...
I den kontexten blir ju mycket av Kronbloms "motvallshet" Eulenspiegelskt. Även om man naturligtvis inte kan jämföra upptågsmakandet rakt av. Kronblom sprider egentligen inte kaos omkring sig, bara ett milt acceptabelt vansinne.
För det är ju liksom att Kronblom vrider och vänder på beteenden, företeelser och ord mot vad de brukar vara och ska vara som är grejen. I a f i den Kronblom jag växte upp med under min barndom.
En av de roligaste Kronblomserierna jag minns är när de ska öppna "gatukök" hemma på gården och de bara får tag på korv, bröd, och senap hos handlare Nilsson. (Ursprungstanken var alltså hamburgare, bostongurka, mos, pommes frites, räksallad, Pucko osv osv osv. Hela sortimentet...) Och Kronblom knåpar ihop en jättemeny med vad som finns tillgängligt. Korv med bröd och senap 2 kr, korv utan bröd i papper 1.50, bara papper 25 öre, papper med senap 30 öre, osv i sann Kronblom-anda!


MEN, den var som sagt den Kronblom jag läste i 91:an och mormors "Året runt" när jag var liten pjuklarv. Jag har förstått att upplägget kunde vara delvis annorlunda om man tittar på hela tidsperioden Kronblom funnits. Vilket för oss över till:
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Elov Perssons satir mot Mussolini och Hitler.
Intressant. Vilket årtal kommer det ifrån?
Citera
2023-12-15, 01:16
  #136
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Intressant. Vilket årtal kommer det ifrån?
Den om Kronblom och Hitler lär vara från 1939 om jag inte är fel underrättad, vilket förstås gör den långt mer intressant än om den hade publicerats först efter Hitlers död (eller efter slaget vid Stalingrad). Hitler har dykt upp i Kronblom även senare:
Biffen och Bananen dyker upp i ett avsnitt av "Kronblom" i serietidningen 91:an på 1980-talet, tecknat av Gunnar Persson efter en idé av Rolf Geschwind. Tillsammans med Kronblom hittar de självaste Hitler inlåst i en gammal bunker från andra världskriget. Det visar sig slutligen att Kronblom har drömt hela episoden.
https://seriewikin.serieframjandet.s...en_och_Bananen
__________________
Senast redigerad av schizophrenia 2023-12-15 kl. 01:29.
Citera
2023-12-15, 02:20
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Den om Kronblom och Hitler lär vara från 1939 om jag inte är fel underrättad, vilket förstås gör den långt mer intressant än om den hade publicerats först efter Hitlers död (eller efter slaget vid Stalingrad).
Ja exakt! Precis det jag for efter! Ett ställningstagande mot Hitler i 30-talets (nåja, slutet på 30-talet när kriget kanske t o m brutit ut) Sverige säger betydligt mer än om bilden tecknats på 40-talet!


Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Hitler har dykt upp i Kronblom även senare:
Biffen och Bananen dyker upp i ett avsnitt av "Kronblom" i serietidningen 91:an på 1980-talet, tecknat av Gunnar Persson efter en idé av Rolf Geschwind. Tillsammans med Kronblom hittar de självaste Hitler inlåst i en gammal bunker från andra världskriget. Det visar sig slutligen att Kronblom har drömt hela episoden.
Minns faktiskt den! Hitler (när de upplyser honom om att kriget är förlorat sedan 40 år tillbaka): "Das ist nicht möglich." Kronblom: "Jo, nog är du möglig alltid."
Citera
2023-12-15, 10:58
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Mjae... Jag tycker nog att Wanloo har en hel del poänger i sitt genmäle. Han menar väl just "osvensk" i betydelsen att svenskar ängsligt håller sig till reglerna, anmäler grannen om verandan byggs ut utan bygglov, MÅSTE äta sill och dricka snaps på Midsommarafton och absolut inte kan sticka ut från mängden. "En svensk tiger" liksom...
I den kontexten blir ju mycket av Kronbloms "motvallshet" Eulenspiegelskt. Även om man naturligtvis inte kan jämföra upptågsmakandet rakt av. Kronblom sprider egentligen inte kaos omkring sig, bara ett milt acceptabelt vansinne.
För det är ju liksom att Kronblom vrider och vänder på beteenden, företeelser och ord mot vad de brukar vara och ska vara som är grejen. I a f i den Kronblom jag växte upp med under min barndom.
En av de roligaste Kronblomserierna jag minns är när de ska öppna "gatukök" hemma på gården och de bara får tag på korv, bröd, och senap hos handlare Nilsson. (Ursprungstanken var alltså hamburgare, bostongurka, mos, pommes frites, räksallad, Pucko osv osv osv. Hela sortimentet...) Och Kronblom knåpar ihop en jättemeny med vad som finns tillgängligt. Korv med bröd och senap 2 kr, korv utan bröd i papper 1.50, bara papper 25 öre, papper med senap 30 öre, osv i sann Kronblom-anda!
Apropå matlagning minns jag en episod från 80-talet där Kronblom skulle öppna pizzeria, "Pizzeria vinkelboda". Några av rätterna var tarmplågare och hafsslafsare gjord på uppsopat skräp från golvet.
Men för övrigt var den där Lokkos "rescension" verkligen löjlig. Han tror sig vara smart när han kopplar kronbloms blågula kostym till svenska flaggan. Ett simpelt försök att söka pluspoäng i pk-kretsar, paranoia och tomtar på loftet skulle jag kalla det..
__________________
Senast redigerad av Femrik 2023-12-15 kl. 11:04.
Citera
2023-12-16, 02:02
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Apropå matlagning minns jag en episod från 80-talet där Kronblom skulle öppna pizzeria, "Pizzeria vinkelboda". Några av rätterna var tarmplågare och hafsslafsare gjord på uppsopat skräp från golvet.
Mmm, minns den också! Egentligen en mer eller mindre kopia på gatukökshistorien... Gunnar insåg väl att storyn i sig var alldeles för bra för att inte återanvända. Samma upplägg med tokrolig meny. Bl a pizzan med bara deg...! Tror någon hette "dubbelrapare" och liknande!
Citera
2023-12-16, 03:29
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Mmm, minns den också! Egentligen en mer eller mindre kopia på gatukökshistorien... Gunnar insåg väl att storyn i sig var alldeles för bra för att inte återanvända. Samma upplägg med tokrolig meny. Bl a pizzan med bara deg...! Tror någon hette "dubbelrapare" och liknande!

Vill minnas att många pizzor bar namn efter landskap.
Smålänningen innehöll fläskpannkaka med lingonsylt, Norrlänningen palt o.s.v.
Citera
2023-12-16, 04:12
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekevind
Nog för att man inte ska förvänta sig särskilt mycket av en skräptidning som arbetet, men det här var ju för fan absurt. Nästan som om det var en parodi av kulturvänstern men det är ju äkta.

Med detta sagt tycker jag inte att boken var något vidare. Tycker man kunde ha haft mer av de normala serierna som ryms på en sida istället för några långa som ibland var en aning absurda. Som Londonresan.
+1

Krönikör/serierecensent Lokko var av åsikten att statyn av denna seriefigur i Örebro borde tas ner.
Om han orkat läsa hela Wikipediasidan före han epostade in sin text hade det blivit mer komplicerat.
Den i "ursprungsorten" Torsåker står kvar. Den andra som har en fotboll har flyttats från Eyravallen, Örebro till Adolfsberg .....kunde en vänstervinklad skribent få något extra ur det.

Angående fotboll kunde en variation vara att Kronblom vinner tävling och paret får en lyxweekend i Barcelona ?
__________________
Senast redigerad av OnlyHans 2023-12-16 kl. 04:14. Anledning: Staavningar
Citera
2023-12-16, 05:18
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Vill minnas att många pizzor bar namn efter landskap.
Smålänningen innehöll fläskpannkaka med lingonsylt, Norrlänningen palt o.s.v.
OK...? Det kommer jag inte alls ihåg måste jag säga. Men det vore onekligen en kul idé helt i Gunnar Persson´s anda!
Citera
2023-12-16, 19:33
  #143
Medlem
Roligt att se att Lokko blir så provocerad av Kronblom.

Har i och för sig funderat en del själv över vilka det är som fortfarande läser Kronblom, Lilla Fridolf, Åsa-Nisse och 91:an. De känns onekligen som museiföremål från det gamla Sverige.

Men det är härligt att se att de trotsar tidsandan och fortsätter existera. Troligen kommer de även finnas kvar längre än de dagsaktuella fenomen som Lokko för tillfället håller högt, vilka de nu är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback