2008-05-14, 11:04
Medlem
frankensteins avatar
Som ni säkert uppmärksammat finns det inga hollandsproffs med i EM-truppen medan det bland reserverna finns tre stycken: Rasmus Lindgren, Ajax, Kennedy d.o. och Marcus Berg, Groningen.
Är holländska ligan för dålig numera? Helsingborgs IF förnedrar Herenveen och PSV är till exempel de sämsta mästarna på flera år.

"Alla holländska förväntade topplag kan känna sig missnöjda över sin säsong. PSV vann visserligen, men är ändå förlorare efter att, ur många perspektiv, ha gjort en svag säsong där man tagit flera steg bakåt.

För första gången på tio år har ett guldvinnande lag misslyckats med att skrapa ihop en hel startelva med spelare över 6.0 i snittbetyg hos eminenta fotbollsmagasinet Voetbal International. Endast åtta spelare lyckades ta sig över gränsen, vilket kan jämföras med till exempel de tjugo som lyckades med bedriften 04/05. Förra året lyckades elva klättra över gränsen.

Dessutom har PSV bara lyckats samla ihop 72 poäng, vilket är det sämsta sedan 1994/1995... vilket var sista säsongen då Eredivisie använde systemet två poäng för seger."
http://www.svenskafans.com/europa/holland/artikel.asp?id=232307

Min lilla förhoppning är att detta kanske kan få proffstörstande ungtuppar att tänka sig för både en och två gånger innan de lämnar Allsvenskan för Eredivise. Visst är det pengar som styr men nu har vi kanske en liten möjlighet att få behålla våra talanger innan de försvinner till holländska skitlag?
Vad tror ni? Är jag ute och cyklar?
Citera
2008-05-14, 11:14
Medlem
ubersantas avatar
Du har rätt, jag blir inte riktigt klok på den holländska toppfotbollen och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad felet är.

Inte sällan så slutar matcher 9-1, 8-0 etc. Såna målkalas och målskillnader ser man sällan i någon annan förstaliga. Finns det inget försvarspel, är det så dålig bredd på ligan?

Samtidigt så är det många svenskar som trots allt utvecklas under sina första 1-2 säsonger i Eredivisie.

Det märks även i de holländska lagens gradvisa försämring i de europeiska cuperna de senaste åren.

Ja du, holland borde inte locka lika mycket, men samtidigt är Holländska ligan Europas svar på Brommapojkarna.
Citera
2008-05-14, 14:35
Medlem
Caligula Joness avatar
Håller med om att Holländska ligan blivit sämre de senaste åren. Samtidigt så rankar jag Eredivisie högre än någon av de skandinaviska ligorna. Man får inte heller glömma att de holländska lagen har betydligt mer pengar att röra sig med än lagen i Allsvenskan. Så länge som lönerna är bättre än i allsvenskan så kommer vi fortsätta tappa spelare dit, men kanske inte i samma utsträckning som tidigare, och kanske inte heller spelare av samma kaliber som tidigare.

Förhoppningsvis kommer de riktigt stora talangerna att ignorera bud från holländska skitlag, och spela kvar i allsvenskan till den dag de får ett erbjudande från en av de stora ligorna. De som går till Holland kommer då främst att vara de som är lite äldre och bevisligen inte har talang nog att lyckas i de större ligorna.

Man kan ju även hoppas att duktiga spelare slutar strömma över gränserna till Norge och Danmark, men där är det väl enbart en ekonomisk fråga.
Citera
2008-05-14, 15:18
Bannlyst
Holländska ligan är milsvida bättre än de skandinaviska ligorna. Men att t.ex. ett holländskt lag skulle vinna CL a la Ajax 1995 känns idag väldigt avlägset.
Citera
2008-05-14, 15:32
Medlem
setermannens avatar
Dumt

Jag tycker Rasmus Lindgren borde fått antingen Linderoth den halte eller Sidleds-Daniels plats....

Jag tycker inte holländska ligan är överskattad, snarare tvärtom, dock har den blivit sämre. Men det är för att ännu mer pengar pumpas in i de andra ligorna, Holländska ligan är ju mil bättre än de nordiska

Så här rankar jag de europeiska ligorna

Premier Leauge
La Liga
Serie A
Bundesliga
Ligue 1
Eredivise
Ryska ligan
Turkcell Superleauge
Grekiska ligan
Belgiska ligan

Jag tycker Eredivise bjuder på den mest underhållande fotbollen efter La Primera
Citera
2008-05-14, 17:15
Medlem
feldgraus avatar
Eredivisies topp är ju ganska mycket bättre än Allsvenskans topp, men jag vete fan om Eredivisies bottenlag är så väldigt mycket bättre än Allsvenskans bottenlag.

/feldgrau
Citera
2008-05-14, 18:24
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Eredivisies topp är ju ganska mycket bättre än Allsvenskans topp, men jag vete fan om Eredivisies bottenlag är så väldigt mycket bättre än Allsvenskans bottenlag.

/feldgrau

Det är väl det som är grejen, att bottenlagen inte är så mycket bättre. Bröderna Elm/Berang Safari/Rajalakso m.fl. kanske tänker sig för både en och två gånger nu innan de går till Vilhem II eller VVV-Venlo eftersom det av förbundskapterna knappast ses som ett steg uppåt för karriären. Jag har för mig att Roland Andersson för inte allt för länge sedan dessutom dissade Eredivise rätt rejält.
Men visst, man kanske griper efter halmstrån, men det känns förbannat störigt när spelare som Tom Siwe, Jonas Olsson och Samuel Armanteros tror de tar ett steg uppåt i karriären när de går till holländska ängagäng. Detsamma gäller naturligtvis alla svenskar i bottenlagen i de andra skandinaviska ligorna.

Liga I (Rumänien) rankas förresten högre än Eredivise av UEFA numer.
Citera
2008-05-14, 18:33
Medlem
Ari.Golds avatar
Lassie tycker väl inte om Holland och har inte bemödat sig att åka dit. Roligare att åka till Grekland och Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in