Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-13, 18:13
Medlem
AV: Avira AntiVir Personal

Infektion:
C:\Windows\System32\afinding.exe (TR/Dldr.Delf.gru)
C:\Windows\System32\Indt2.sys (TR/Click.VB.amp)
C:\Windows\System32\routing.exe (TR/Delf.NCQ)
C:\Windows\System32\wserving.exe (TR/Dldr.Delf.gru.1)
osv. med slumpmässiga virus i System32!

När jag raderar eller sätter en fil i karantän så kommer en ny slumpmässig av dessa filer, oftast afinding. Vad ska jag göra?
Citera
2008-05-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus Kristus
AV: Avira AntiVir Personal

Infektion:
C:\Windows\System32\afinding.exe (TR/Dldr.Delf.gru)
C:\Windows\System32\Indt2.sys (TR/Click.VB.amp)
C:\Windows\System32\routing.exe (TR/Delf.NCQ)
C:\Windows\System32\wserving.exe (TR/Dldr.Delf.gru.1)
osv. med slumpmässiga virus i System32!

När jag raderar eller sätter en fil i karantän så kommer en ny slumpmässig av dessa filer, oftast afinding. Vad ska jag göra?
Posta i rätt forumdel är en ide.
Citera
2008-05-13, 18:17
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agentsarcasmo
Posta i rätt forumdel är en ide.

Tråden flyttas till Datoranvändning - Windows. Läs de klistrade trådarna i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.flashback.info/showthread.php?t=657998
Diskussioner rörande datorproblem och hur problemet kan avhjälpas passar bäst i forumen för Datoranvändning.

// Mod
Citera
2008-05-13, 22:49
Medlem
927s avatar
posta en hijackthis logg (googla på det)
Citera
2008-05-14, 06:52
Medlem
Efter ett par sökningar på google hittade jag detta:

Manual removal:

1. Reboot the computer in Safe Mode (at the start of the boot sequence, press and hold F8, then choose Safe Mode from the Windows boot menu).
2. Delete the following file:
%Windir%\inst_cassovia_apps.exe
%Program Files%\Common Files\Microsoft Shared\MSInfo\svchost.exe
3. Delete the original Trojan file (the location will depend on how it originally penetrated the computer).

Dock finns risken att den har laddat ned andra trojaner till din dator (Det är en sk trojan downloader). Det enda du kan göra för att vara säker på att du är virusfri är att formatera hårddisken och installera Windows från CD.
Citera
2008-05-14, 14:00
Medlem
Jag har försökt få bort det, men de bara återkommer och nu är det en fil till.

Hursomhelst, här är en HihackThis logg.
EDIT:
Som ni ser är det några "file missing". Det är filerna jag raderat, men de kommer ju snart tillbaks igen och igen, men detta är ju viktiga filer och jag har skrivit ".bak" på alla backups men ändå återskapas dem. Är det AntiVir som flippat ur eller är detta virus?
Senast redigerad av Jesus Kristus 2008-05-14 kl. 14:07.
Citera
2008-05-14, 17:17
Medlem
927s avatar
stoppa/inaktivera dessa tjänster, starta om och scanna igen.
sys filerna kan va luriga, det är möjligt att dom ändrar namn och/eller är associerade med nån annan fil eller så var det så enkelt att nån av tjänsterna nedan skapa dessa

O23 - Service: AFinding Service (AFinding) - Unknown owner - C:\Windows\system32\afinding.exe (file missing)

O23 - Service: perfmons Service (perfmons) - Unknown owner - C:\Windows\system32\perfs.exe*

O23 - Service: WServing Service (WServing) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wserving.exe (file missing)

* kan du skicka upp till avira, fyller du i en seriös mailadress så får du svar på vad filen innehöll
http://analysis.avira.com/samples/index.php
Citera
2008-05-22, 14:34
Medlem
Löste det för ett par dagar sedan!
Så här gjorde jag (bra att veta ifall fler får detta irriterande virus):
1. Inaktivera tjänsterna. (tack till 927 för tipset)
2. Raderade virusfilerna i System32, men vissa installeras igen.
3. Laddade ned och körde Spyware Doctor. Detta rensar nedladdningsprogrammet som inte försvann och fortsatt lägga in ett par andra virusfiler.
4. Körde AntiVir som tog bort ytterliggare filer som nu inte kunde laddas in eftersom att Spyware Doctor hittade nedladdningsprogrammet som inte AntiVir gjorde.
5. Sökte igenom System32 manuellt, inget virus!
6. Gick till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\ och raderade kvarlevor så man slipper se dessa i Tjänster.
Citera
2008-05-22, 18:03
Medlem
927s avatar
grejen med antivir freeware är ju att fastän det mycket bra detektion på trojaner så tar det inga ad/spyware filer (sen så är det ju olika vad företagen kallar för trojaner resp adware. fejkade skyddsprogram som tex xpantivirus tror jag inte finns med i gratis variantens detektion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in