2008-05-13, 15:53
Medlem
Har nyss tagit på mig uppgiften att laga kallskuret till 60 affärsmän till ett öppethus. Som precis utgången kock så kan man ju laga mat, men det ekonomiska sitter inte i ryggmärgen.
Tänkte mig lite rostbiff, kycklingklubber, potatissallad, pastasallad samt tzatziki och remouladsås som såser.
Lite tips på "menyn" hade varit perfekt. Finns det några billigare alternativ som endå blir gott och bra?
Och hur kan man räkna på ett bra sätt ungefär hur mycket man äter per person, så jag inte köper för lite eller för mycket varor?

Svar uppskattas!
Citera
2008-05-13, 17:23
Medlem
Rostbiffen gör du bäst att köpa färdiggrillad och färdigskuren.
om du inte har tillgång till väldigt billigt kött och en bra skärmaskin så är det svårt att få det billigare.

köper du i en vanlig livsmedelsbutik så kan ju rå färsk rostbiff kosta så mycket som 149kr kilot. Sen ska du ha kryddor och tid till att både steka och skiva.

axfoods snabbgross säljer färdig och skuren rostbiff för 110kr kilot.

räkna runt 100-150gram kött per person , 150gram potatissallad pp , 50gram sallad pp 2skivor bröd pp , sen smör och ost och sånt.
Citera
2008-05-13, 21:50
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
...........räkna runt 100-150gram kött per person , 150gram potatissallad pp , 50gram sallad pp 2skivor bröd pp , sen smör och ost och sånt.

Har du inte räknat på väldigt små portioner när 250-300g ska räcka? Jag tror nog att det går mer potatissallad, sallad och bröd, men att köttet stannar vid 150g/person.
Citera
2008-05-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Har du inte räknat på väldigt små portioner när 250-300g ska räcka? Jag tror nog att det går mer potatissallad, sallad och bröd, men att köttet stannar vid 150g/person.

beror på vad det är för potatissallad , fet med majjo så äter dom mindre.
Citera
2008-05-14, 10:48
Medlem
det låter rimligt. tack för svaren, nu bär det av till affären!
Citera
2008-05-14, 22:12
Medlem
Jag tycker du ska strunta att köra två "kolhydratsallader" som potatis- och pastasallad. Välj heldre en av dessa. i mina ögon blir det för mycket då.
Citera
2008-05-14, 22:31
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Jag tycker du ska strunta att köra två "kolhydratsallader" som potatis- och pastasallad. Välj heldre en av dessa. i mina ögon blir det för mycket då.

Visst kan det stämma, om man räkanr med att gästerna äter av båda. Men för mig så framstår de som alternativ. Inte alla gillar potatissallad enligt min erfarenhet.
Citera
2008-05-14, 22:42
Medlem
PetiteMois avatar
Dryga ut lite med tillbehör såsom syltlök, rostad lök, grönsallad m.m.. Folk tar gärna lite av varje och har du fler varianter så finns det oftast något för alla smaker!

Lycka till!
Citera
2008-05-14, 23:05
Medlem
Snövits avatar
Kycklingklubbor är kladdigt för affärsbuffe tycker jag. Bättre med skivade kyckling filéer i någon marinad med tex solrokade tomater, oliver och pinjenötter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in