Har nyss tagit på mig uppgiften att laga kallskuret till 60 affärsmän till ett öppethus. Som precis utgången kock så kan man ju laga mat, men det ekonomiska sitter inte i ryggmärgen.
Tänkte mig lite rostbiff, kycklingklubber, potatissallad, pastasallad samt tzatziki och remouladsås som såser.
Lite tips på "menyn" hade varit perfekt. Finns det några billigare alternativ som endå blir gott och bra?
Och hur kan man räkna på ett bra sätt ungefär hur mycket man äter per person, så jag inte köper för lite eller för mycket varor?
Rostbiffen gör du bäst att köpa färdiggrillad och färdigskuren.
om du inte har tillgång till väldigt billigt kött och en bra skärmaskin så är det svårt att få det billigare.
köper du i en vanlig livsmedelsbutik så kan ju rå färsk rostbiff kosta så mycket som 149kr kilot. Sen ska du ha kryddor och tid till att både steka och skiva.
axfoods snabbgross säljer färdig och skuren rostbiff för 110kr kilot.
räkna runt 100-150gram kött per person , 150gram potatissallad pp , 50gram sallad pp 2skivor bröd pp , sen smör och ost och sånt.
...........räkna runt 100-150gram kött per person , 150gram potatissallad pp , 50gram sallad pp 2skivor bröd pp , sen smör och ost och sånt.
Har du inte räknat på väldigt små portioner när 250-300g ska räcka? Jag tror nog att det går mer potatissallad, sallad och bröd, men att köttet stannar vid 150g/person.
Har du inte räknat på väldigt små portioner när 250-300g ska räcka? Jag tror nog att det går mer potatissallad, sallad och bröd, men att köttet stannar vid 150g/person.
beror på vad det är för potatissallad , fet med majjo så äter dom mindre.
Jag tycker du ska strunta att köra två "kolhydratsallader" som potatis- och pastasallad. Välj heldre en av dessa. i mina ögon blir det för mycket då.
Visst kan det stämma, om man räkanr med att gästerna äter av båda. Men för mig så framstår de som alternativ. Inte alla gillar potatissallad enligt min erfarenhet.
Dryga ut lite med tillbehör såsom syltlök, rostad lök, grönsallad m.m.. Folk tar gärna lite av varje och har du fler varianter så finns det oftast något för alla smaker!
Kycklingklubbor är kladdigt för affärsbuffe tycker jag. Bättre med skivade kyckling filéer i någon marinad med tex solrokade tomater, oliver och pinjenötter.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!