2008-05-13, 14:28
Medlem
Slash4s avatar
Hej!

Jag har både Vista och Ubuntu installerade (64bit båda två) och har nu stött på ett problem.

Jag följde denna guide:
http://apcmag.com/how_to_dualboot_vi...lled_first.htm

Och kom så långt att jag förmodligen lyckades ändra rätt i /boot/grub/menu.lst

Mitt problem nu är att när jag försöker boota upp Vista får jag felmeddelandet:

BootMGR saknas...
Ctrl + Alt + Del för att starta om

Sökte lite på BootMGR, kom på att jag kunde använda min vista-skiva för att reparera och upptäckte att samma skiva som jag installerat vista med, vägrade att reparera pga att jag hade valt 64bitars versionen.

Så, min fråga till er:
Finns det något sätt att via Ubuntu reparera, hitta något sätt att reparera Vista installationen?
Några förslag i övrigt?

Vill helst inte installera om Vista eftersom jag i stort sätt satt i 12 timmar med att konfigurera det i går.

Tack på förhand.

(Kunde inte riktigt avgöra ifall detta hörde hemma i Windowshörnan eller här eftersom det egentligen är ett Vistaproblem samtidigt som jag försöker lösa det från Ubuntu)
Citera
2008-05-13, 15:59
Medlem
Vilken version av Ubuntu installerade du? (Guiden var för 7.04)
Du har sannolikt fuckat upp GRUB...varför skulle du dit och pilla?

Testa detta:
Citat:
If instead of GRUB you want Vista's bootloader to be in charge, load up the Vista installation and install EasyBCD. Go to “Manage Bootloader”, then “Reinstall the Vista Bootloader”, an GRUB is overwritten. You can then configure the Vista bootloader to add Linux to the boot menu.
Citera
2008-05-29, 22:06
Medlem
Elmamans avatar
Kapar den här tråden lite.

Jag har problem med att dualboota. Det har funkat klockrent ända tills jag var tvungen att köra en systemåterställning av xp (lära formatera). Nu när jag startar datorn så startar inte grub. Hur läger jag in det igen?

Jag har ubuntu installerad på en partition så jag kommer inte åt ubuntu om inte grub laddar. Som ni kanske förstår så är jag inte så hemma på ubuntu än.
Citera
2008-05-30, 03:18
Medlem
alinds avatar
stoppa in live-cdn och starta upp den. öppna en terminal [Program]->[Tillbehör]->Terminal

förutsatt att du inte vart inne å pillat i "fstab" så kan du bara installera om grub genom att skriva

sudo grub

find /boot/grub/stage1

denna ovan kommer ge tillbaka ett svar som ser ut som (hdX,Y) där X och Y är siffror.
kom ihåg dessa siffror och skriv nu in

root (hdX,Y) med samma X och Y som ovan

och sist

setup (hdX) ersätt återigen X med siffran ovan

det är allt... starta om datorn å ta ut skivan så bör grub funka. Om det inte funkar eller det finns något smidigare sätt kommer säkerligen någon att rätta mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in