Citat:
Ursprungligen postat av 408
Om medvetandet inte består helt av effekterna av fysiska substanser, varför påverkas det då av fysiska händelser, droger t.ex. Hjärnskador kan ju få personer att helt ändra karaktärsdrag, med helt andra åsikter och intressen än innan. Vad skulle då själen vara egentligen, bara livsenergi? Den upplyste Buddha som trodde att han sluppit ur cirkeln av död och återfödelse blir träffad av en spade i huvudet vilket gör att han börjar äta kött, vilket pajjar hans goda karma. Kan han rå för det?
Eller menar man att medvetandet inte längre kan kommunicera med den fysiska hjärnan på samma sätt som innan när den är påverkad, fast medvetandet (själ eller vad man nu ska kalla det) fortfarande är oförändrad?
Har precis snubblat över det här med medvetandet och förstår inte riktigt logiskt vad det finns som pekar på att våra tankar, medvetande inte skulle vara produkten av de processer som pågår i den fysiska hjärnan. Österländska filosofer menar väl att vi inte är bundna till kroppen, utan att energin (själen,jag,medvetandet) tar sin boning i en annan kropp när vi dör. Och att denna energi är unik på något sätt?
Är extremt trött nu, bara något flummigt jag grubblade över.. Vet inte äns om det blev någon fråga av det hela. Blandar nog ihop buddhism med västerländsk medvetandefilosofi också kanske..
Descartes. Är det här väldigt mycket. Och i allmänhet det att man i västerländsk tanketradition har ett dualistiskt synsätt på världen. Hur relaterar subjektet till objektet? Ja, man har ju inte kunnat ge ett bra svar på den frågan de senaste 2000 åren, men jag personligen anser ju att inget av dem existerar. De är bara begrepp, metafysiska enheter, som i och med att man har gjort den uppdelningen skapar en uppsjö av problem.
Nu är jag ju anhängare av MOQ (Metaphysics of Quality) och säger således att världen består av Värde - Statiska värdestrukturer (alla ting bland annat) och Dynamisk Kvalitet, som är rent Värde och motiverar evolutionen och allting däri inneboende att sträva efter högre kvalitet. Människans utveckling av vetenskap för att bättre kunna klassificera det som inom MOQ kallas statiska värdestrukturer är en process som motiveras av Dynamic Quality - det har högt värde.
Medvetendet och jaget består i sammansättningen av dina statiska värdestrukturer (icke-organiska, biologiska, sociala och intellektuella) under kontinuerlig stimulering av din uppfattning av Dynamic Quality.